10 dingen die je moet weten als je (niet) wilt diëten

Meld je anders ff aan voor m’n (wel toffe) nieuwsbrief op zondag

Ik heb een lijstje gemaakt. Gewoon dat je even wordt herinnerd wat ook alweer belangrijk is. Als je wilt diëten of niet (of er niet het naampje ‘dieet’ aan wilt geven), dan is dit een uiterst selecte selectie met dingen die je moet weten:

1. Losse producten zijn niet goed of fout

Als je beseft dat je je hele leven meerdere maaltijden per dag eet, besef je je ook het effect van een enkel product. Een reep chocolade zorgt niet voor problemen en chiazaadjes lossen geen problemen op. Voedingspatronen over een langere (niet vastgestelde) periode bepalen veranderingen of stabilisatie. Nutella uit een pot eten is niet raar (maar lekker), behalve als je het iedere dag doet. Dan ben je een idioot.

Bespreek ik trouwens ook in m’n podcast met Wilbert van de Kamp.

2. Mensen die de energiebalans ontkennen, zijn oplichters

Iedereen die ontkent dat je alleen afvalt door minder calorieën te consumeren dan te verbruiken (over die langere niet vastgestelde periode) is onjuist geïnformeerd, verkeerd beïnvloed of een leugenaar.

Je lichaam gaat inderdaad anders om met een roze koek dan met een avocado, maar dat is een kwestie van macronutriënten en micronutriënten. De energiebalans is leidend bij gewichtsverlies. En niets anders.

Een calorie is een calorie.

3. Het ligt niet aan je genen

In bijna 0% van de gevallen spelen genen een rol in (het uitblijven van) gewichtsverlies of -toename. Dat je een familie kent die allemaal wat overgewicht hebben komt omdat ze met z’n allen iedere dag in bladerdeeg verpakte slavinken met roomboter eten. Niet omdat hun genen iets bepalen. En mensen die menen dat de kilootjes bij hen er moeilijk af gaan, zijn over het algemeen slecht geïnformeerd of liegen tegen jou en (vooral) henzelf.

En je lichaam kan ook niet in een spaarstand.

4. Groenten zijn je beste vriend

Door het eten van groenten ga je niet automatisch afvallen, maar in heel veel gevallen neem je veel volume tot je met veel vezels en micronutriënten (mineralen, vitaminen en spoorelementen) maar extreem weinig calorieën. En dan bedoel ik niet bloemkool met roomsaus, caesarsalades met extra kaas of ovenfrites met mayo.

Kom er maar achter door De IJsbergsla Challenge te doen.

5. ‘Voor mij werkt het’ is het allerbeste argument om door te gaan met waar je mee bezig bent, maar het allerslechtste argument om op te dringen aan anderen

Dat jij door je suikervrije biologische yogalifestyle in de kracht van je leven zit, wil niet zeggen dat al je vriendinnen dat moeten doen. Datgene wat gemiddeld het beste werkt voor iedereen is de som van alle rare praktijken van iedereen gedeeld door precies dat aantal malloten. Dring je rare lifestyle niet op aan anderen. Ga er vanuit dat je ook nog eens een omweg naar succes neemt. En lieg niet als je zegt dat het voor jou werkt. Jezelf verplichten tot het iedere dag nemen van een groene smoothie gevolgd door een zonnegroet in een roze pyjama in wierrookmeur is niet iets dat werkt.

Anekdotisch bewijs bespreek ik ook met Paul Bosma in m’n podcast over slaap.

6. Lekkere wijven zijn niet per definitie experts op het gebied van afvallen

Veelal zijn het experts op het gebied van mooimakerij. En daarom vaak enorm goede oplichters. Mensen die knap en slank zijn (guilty!), weten niet per definitie hoe ze dat hebben bereikt, hoe ze dat volhouden en, belangrijker, hoe het voor de meeste mensen werkt. Meestal gaan ze daar wel van uit. En jij en ik ook.

Maar het helpt wel als je 2 miljoen volgers hebt.

7. Calorieën tellen is niet verplicht

Maar dat betekent niet dat ze als enige bepalend zijn voor gewichtsverlies. Je kunt prima afvallen, aankomen of op gewicht blijven zonder enig besef te hebben van wat calorieën zijn (ik weet ook alleen dat het een energiewaarde is), maar zonder dat jij het weet zijn ze wel cruciaal. Laat je nooit wijsmaken dat calorieën niet bepalend zijn. Zie ook punt 2.

Bespreek ik ook met Sten in m’n podcast over diëten.

8. Vrouwenbladen die schrijven over mode en make-upjes en nu opeens vertellen hoe je moet afslanken, moet je niet geloven

Schrijfsters in deze bladen zijn over het algemeen slecht geïnformeerd en schrijven voornamelijk artikelen gericht op het aantal mensen dat het leest. Ga ervan uit dat álle artikelen op het internet gericht zijn op verkeer en niet op de waarheid. Ook dit artikel.

Dit bewijst Styletoday heel goed.

9. Mensen die het argument ‘dat heb ik ooit ergens gelezen’ gebruiken, zijn idioten

Verban deze mensen uit je sociale omgeving. Nodig ze niet meer uit op feestjes. ‘Iets ooit ergens gelezen hebben’ is gewoon kakken uit je mond. Teveel onbepaalde woorden. Vraag wat ze precies waar en waarom hebben gelezen en wat dat betekent voor hen, voor jou en voor de rest van de wereld. Bekogel ze daarna met bitterballen en schop ze je huis uit. (Als je niet in je eigen huis bent, doe dan je wijsvingers in je oren en roep heel hard ‘lalalalalalala’).

Laat je nooit informeren door idioten met slechte verhalen.

10. Bepaal zelf of je wat met dit lijstje doet

En verder werkt dit flowdiagram altijd prima.

EHBO is mijn lust en mijn leven

EHBO is mijn lust en mijn leven

Hey ik heb ook een podcast en ik schreef ook een boek