12x verrassende onzin op Styletoday.nl die je totaal niet helpt met afvallen

Meld je anders ff aan voor m’n (wel toffe) nieuwsbrief op zondag

Style Today deed vorig jaar al een grote graai in een grabbelton met woorden en kakte een blogpost over citroenwater uit. Toen mailde ik netjes dat het allemaal niet klopte (ik ben niet die gozer die dit iedere dag doet trouwens) en toen zouden we gezellig even afspreken maar dat ging niet door.

Maar Style Today wil denk ik nog steeds met me afspreken want ze doen weer hetzelfde trucje. En nu is het resultaat van willekeurig woorden achter elkaar zetten een artikel met 12 voedingsmiddelen die je zogenaamd helpen met afvallen.

Het jaar was nog maar 18 dagen oud toen het artikel verscheen maar Style Today heeft nu al een nominatie voor de Geen Troep Award 2016 voor Blogpost Waar Je De Meeste Pijnlijke Bloedpoep Van Krijgt in de wacht gesleept.

Dit is waarom.

Style Today is poep

Hahaha

Het artikel is eigenlijk een reactie op ‘willekeurige dieetboeken’ waar kennelijk ‘eieren, Griekse yoghurt, boerenkool, appel en kipfilet’ in voorkomen als afslankende voedingsmiddelen, aldus de auteur.

Dit is natuurlijk überhaupt al onzin, want losse producten helpen je niet afvallen. Ik snap heus dat het ene product een betere keuze kan zijn dan het andere product maar dan moet het er wel bij vermeld worden én gaan over een langere periode, waarbij de context óók nog eens benoemd wordt. Je kunt niet willekeurig voedingsmiddelen opnoemen die je helpen met afvallen.

Zo kun je inderdaad beter iedere dag een appel eten dan een gevulde koek, maar als je dan naast die appel ook 24 crackers met avocado eet, vraag ik me af of je wel zo slim bezig bent.

Wat je overigens wél kunt doen, is per product vertellen waarom het eventueel een betere keuze is dan een alternatief. Als je twee (of meer) voedingsmiddelen met elkaar vergelijkt, laat je de lezer een weloverwogen beslissing nemen. Maar ook dán gaat het fout bij Styletoday.nl. Kijk maar.

Popcorn

Hahaha

Popcorn is natuurlijk maïs en bestaat dus uit volkoren? Wat bedoel je hiermee? Volkoren is een eigenschap, en betekent dat de hele graankorrel wordt gebruikt. Dat klopt bij popcorn inderdaad, maar dat heeft niet te maken met het feit dat het een graansoort is. Immers, witbrood wordt ook gemaakt van graan en is niet volkoren.

Een zwembad is een bak met water en bestaat dus uit koud.

Verder wordt er gemeld dat popcorn plantaardig is en dus helpt bij het bevorderen van de darmflora. Dat is complete onzin. Zonnebloemolie is ook plantaardig en helpt niet bij het bevorderen van darmflora. Yoghurt is niet plantaardig en kan dat wel doen. Plantaardig, dus helpt bij bevorderen van darmflora is absoluut volledige onzin.

Waarom is het een tip om zelf popcorn te maken in kokosolie? Dat staat er dan weer niet bij. Wat heb ik hier aan?

En wat betekent ‘Wil je echt voor gezond zijn?’. En waarom moet ik zout en suiker skippen om echt voor gezond te zijn?

Popcorn lijkt me überhaupt de moeite van het skippen waard. Vanwege die vliesjes tussen je kiezen natuurlijk.

Koffie

Hahaha

Styletoday.nl, het blog over jurkjes en makeupjes, vertelt je dat koffie helpt om het risico op mondkanker te verlagen. Laat even goed op je inwerken hoe ironisch het woordje risico in die zin is.

Verder wordt er vermeld dat melk en suiker deze risicovermindering, en de andere voordelen van koffie (eetlustremming en hersenbescherming) teniet doen.

Waarom? Geen idee. Wordt niet uitgelegd.

Azijn

Hahahazijn

Azijn helpt kennelijk je eetlust in toom houden. Dat geloof ik graag. Want azijn is thunder smerig dus zul je er niet veel van nemen. Verder wordt er geschreven dat je bloedsuikerspiegel op peil wordt gehouden. Ik daag Style Today graag uit om dat even toe te lichten. Want ik wil wel weten hoe dat werkt, hoeveel azijn ik dan moet nemen, wat de rest van mijn dieet moet zijn, waar ik op moet letten en hoe het fysiologisch werkt. En waarom is een lagere bloedsuikerspiegel (dan wat?) beter (dan wat?).

Verder wordt er gemeld dat azijn een fijne smaaktoevoeging is. Dat klopt ook niet. Azijn is namelijk vies.

Gelukkig krijgen we de waarschuwing om niet teveel azijn te gebruiken. Daar ben ik blij om. Want ik heb zelf geen neus.

Notenpasta

Pindakahahahaas

Ha yes! Er promoot weer iemand noten om af te vallen. Dat is altijd geinig, want noten behoren per 100 gram tot de meest calorierijke voedingsmiddelen. Per definitie is het dus vrij lastig om hier een goed verhaal omheen te bouwen.

Dat wordt wel geprobeerd, door de combo ‘vezels, eiwitten en goede vetten’ die zorgt voor verzadiging, maar dat wordt niet toegelicht.

Verder wordt de suikervrije variant aangeraden. Dat is heel grappig, want suikervrije pindakaas bestaat niet, en pindakaas waar suikers aan zijn toegevoegd (wat waarschijnlijk wordt bedoeld) is in de regel caloriearmer dan reguliere pindakaas (waar verhoudingsgewijs meer vet en dus meer calorieën in zit/zitten) en daarmee dus juist een betere keuze als je alleen kijkt naar calorierestrictie.

Gelukkig besluit de auteur de nummer vier op de lijst met producten die je helpen afvallen met de tekst dat notenpasta niet caloriearm maar wel voedzaam en lekker zijn. Beste argument in dit overzicht (wat ging over voedingsmiddelen die helpen afslanken).

Komijn

Hahaha

Komijn helpt volgens onderzoek (welk onderzoek?) met verliezen van gewicht (hoe dan?), met het verlagen van je slechte (wat is dat?) cholesterol (hoe dan?) en met het verbeteren van je spijsvertering (op welke manier?).

Verder wordt komijn een goede bron van ijzer genoemd. Dat is het ook (meer dan 300% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per 100 gram) maar niemand eet dagelijks enorme hoeveelheden komijn, dus dat is zonder context een waardeloze tip.

Pasta

Pastahaha

Pasta geeft je een verzadigd gevoel, vooral volkoren of spelt. Maar waaróm staat er niet bij. Oja, vooral noodles zijn goed. Maar waaróm staat er niet bij. Oja, je moet geen gewone pasta eten, want dat zijn snelle koolhydraten en dan krijg je snel weer honger.

WAAR GAAT DEZE ONZIN NAAR TOE?

Mijn hemel.

Ooh kijk, een goede tip: Neem geen roomsaus bij je pasta, maar tomatensaus met kruiden. Want: caloriearmer.

Goedzo, Style Today.

Chocola

Chocolahaha

Ha! De grootste leugen op aarde: pure chocolade is goed voor je.

Nee, pure chocolade smaakt in de eerste plaats naar karton en dat kan nooit goed voor je zijn, en pure chocolade is ten tweede tamelijk calorierijk.

Kennelijk heb je door de ‘goede vetten’ in pure chocolade snel een verzadigd gevoel. Maar heb je dan een meer verzadigd gevoel, juist omdat je meer calorieën binnen krijgt? Of omdat vetten iets met je lichaam doen waardoor je bij inname van hetzelfde aantal calorieën meer verzadigd bent? En hoe meet je dat dan? En als het zo is, moet ik dan niet de hele dag ‘goede vetten’ eten? Of werkt dat niet zo?

Nee, volgens mij heb je een verzadigd gevoel omdat het niet te vreten is.

Wil je nog een stukje pure chocolade?

Nee optyfen. Ik heb genoeg gehad.

Je kunt absoluut heel veel chocolade eten én afslanken (daarover later dit jaar meer), maar je kunt nóg beter dezelfde hoeveelheid bleekselderij eten en nóg meer afslanken. Of gewoon geen chocolade eten.

Zwarte peper

Hahaha-tsjoe

Die remmende werking op de aanmaak van vetcellen klopt. Maar het onderzoek (wat ik er voor het gemak zelf maar even bij heb gezocht) is gedaan in muizencellen in een petrischaaltje met een honderd maal hogere dosering dan gebruikelijk is bij een gemiddeld dieet.

Verder vraag ik me af op welk effect welke hoeveelheid peper op de spijsvertering heeft en hoe lang dat stand houdt.

Kippensoep

Hahahaan

Kippensoep zit bomvol groenten.

Wat?

Oja, natuurlijk.

Tomatensoep zit bomvol erwten.

Champignonsoep zit bomvol ossenstaarten.

Uiensoep zit bomvol aardbeien.

Oke, duidelijk. Verder moet ik de noodles in m’n kippensoep skippen want die zorgen voor een piek in m’n bloedsuikerspiegel. Maar is dat dan slecht? En is die bloedsuikerspiegelpiek niet afhankelijk van de gehele maaltijd en verder wat ik daarnaast op een dag eet en wat mijn activiteitenniveau is? En zijn bloedsuikerspiegelpieken erg? En zo ja, waarom?

En wie eet er kippensoep met noodles?

Gedroogde pruimen

Hahaha

Pruimen zitten bomvol vezels en geven je daardoor een vol gevoel.

Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel honger je had en hoeveel pruimen je eet.

Maar ze zijn inderdaad vezelrijk. Meer dan 7 gram vezels per 100 gram.

Helpt je trouwens nog steeds niet afslanken.

Watermeloen

Wahahatermeloen

HOEVEEL SUIKER DENK IK DAT ER IN ZIT DAN!?

Watermeloen is natuurlijk teringlekker én caloriearm. Dat is precies waar we naar op zoek zijn in dit lijstje. En ook is watermeloen inderdaad een bron van L-citrulline, maar hoeveel? En wanneer treden de genoemde effecten op?

Boekweit

Hahaha

Boekweit is inderdaad relatief rijk aan eiwitten en vezels en die schijnen je een vol gevoel te kunnen geven.

En gluten zit per definitie alleen in granen dus alle niet-granen zijn ook per definitie glutenvrij. Zoals een appel ook glutenvrij is en een stuk rauwe tonijn ook en je vaatwastabletjes ook.

Ooh het is van Cosmopolitan

Ooh crap het is gekopieerd van Cosmopolitan.

Sorry Style Today.

Thuisblijven is duurder

Thuisblijven is duurder

Bespaar honderden euro’s op vliegtickets

Ik ben een boek aan het schrijven over goedkope vliegtickets. Hierin lees je al m’n tips & trucs en als je pre-ordert, neem ik je mee in het schrijfproces. Dan leer je ook nog eens hoe je een boek schrijft en zelf publiceert.

Pre-order

Hey ik heb ook een podcast en ik schreef ook een boek