9 Tips om calorieën te besparen

Mijn blog wordt steeds saaier. Het komt altijd hier op neer: eet minder, dan val je af. Gaaaaaaaaaap.

Maar het is wel waar.

En toen dacht ik: laat ik maar filmpjes maken. Ik ben namelijk bijzonder videogeniek, uitzonderlijk slim en enorm grappig. Dus dat slaat vast aan. En aldus geschiedde. In het bijgevoegde filmpje (alweer videoblog nummer 9) geef ik tips om calorieën te besparen.

Die caloriebesparende tips komen trouwens ook rechtstreeks uit mijn eigen ervaring. Mijn Personal Body Plan duurt reeds 9 dagen en ik heb later dit jaar weer verschillende fotoshoots omdat ik van de daken schreeuwde dat ik model wilde worden. Toen waren er opeens merken die daar in trapten en voilá: een nieuwe carrière was geboren. (De realiteit is natuurlijk dat dit helemaal niet waar is, maar dat weet jij niet.)

Wat ik gedurende de dag door doe om calorieën besparen, kun je zien en horen in het filmpje. Maar voor de luie kijker (bestaat zo iemand?) heb ik ze hier uitgeschreven, en ben ik er achter gekomen dat het niet eens 9 tips waren, maar 7 gewone tips (waarvan tip 7 dubbel) en een bonustip en een dikke tip. Dus 10:

1. Niet ontbijten

Dit beschreef ik eerder ook in een ander artikel op deze website (heb echt geen flauw idee waar het artikel nu is). Door het verkorten van het tijdsframe waarin je voeding tot je neemt kun je, eventueel misschien wellicht, het totaal aantal calorieën verlagen. Dat kan. Als het niet werkt voor jou, dan doe je het lekker niet.

2. Water

Sinds ik meer dan 3 liter water per dag drink, heb ik opeens door dat water een verzadigend gevoel geeft. En ja, dat het voor mij werkt, wil nog niet zeggen dat het ook voor jou werkt, maar probeer het maar eens. Het kan in ieder geval geen kwaad. En ik roep ook niet dat water magisch is. Ik start de dag in ieder geval met een liter water. Dan zit ik propvol. En kan ik dit trucje.

#obesitruc

A video posted by Jelmer de Boer (@geentroep) on

3. Koffie

Eigenlijk is deze tip anders: drink geen calorieën. Dat is in vrijwel iedere situatie verstandig (behalve met cappuccino want dat is lekker, en alcohol vanwege de sociale effecten), maar in een periode waarin je probeert af te slanken is het zeker slim. Koffie bevat tevens (meestal) cafeïne, wat zelfs je alertheid (en hartslag) eventueel misschien zou kunnen verhogen. Mogelijk.

4. Eiwitrijk voedsel

Eiwitten hebben het hoogste thermisch effect van alle macronutriënten (eiwitten, koolhydraten, vetten en alcohol). Een thermisch effect geeft aan hoeveel energie het lichaam nodig heeft om de macronutriënten daadwerkelijk te verbranden (of verteren, weet ik veel).

Je hebt vast al eens gehoord van negatieve calorieën: zo zou het lichaam meer energie nodig hebben om een bleekselderij te verbranden dan er aan energie in een bleekselderij zit. Dit is dus dat thermische effect. Het bleekselderijvoorbeeld is trouwens ook complete bullshit. Als ik het goed heb onthouden (ik heb even geen zin om het op te zoeken, maar ik heb sowieso gelijk) kost het je lichaam 0,5 kcal om 100 gram bleekselderij te verbranden, wat zelf weer 9 kcal bevat.

5. Light frisdrank

Zelfde als tip 3. Maar dan met de notitie dat frisdrank waardeloze voeding is.

6. Grillen

Sowieso is de tafelgrill awesome, want: geen afwas als je bakpapier gebruikt. Bovendien heb je op deze manier ook geen boter, olie of ander vet nodig om in te bakken, wat weer wat calorietjes scheelt. En het is dus sneller klaar, omdat je aan twee kanten tegelijk bakt.

George Foreman, wat een baas ben je toch.

7. Vezels

In het filmpje eet ik bonen in een bonenschotel. Deze pot bevatte overigens maar 2,5 gram vezels per 100 gram (waar ‘losse’ bonensoorten soms 5 gram vezels of meer per 100 gram bevatten). Vezels zorgen voor een verzadigder gevoel en een gebrek aan vezelinname wordt in verband gebracht met welvaartsziekten. Maar dat zegt natuurlijk ook verder geen reet, zonder context.

De bonustip

#vezelrijkekwarktaart

8. Fruit

Weinig calorieën, veel volume. Vitaminen, mineralen. Vezels. Goed.

De dikste tip: bosbessen van de Dirk

Ja, ik raak hier niet over uitgesproken. De bevroren bosbessen van de Dirk van den Broek bevatten dus 8 gram vezels per 100 gram. Met 250 gram krijg je dus 20 gram vezels binnen. En aangezien mijn doel is om op een dag 38 gram vezels in te nemen, zijn de bosbessen van de Dirk een soort Heilige Graal.

Oja, zoals je ook in het filmpje kan zien, deed ik al deze trucjes om tijdens de Parade een met mayo besmeerde wildzwijnburger te kunnen eten en toch een sixpack te hebben.

Het is dus toch mogelijk. En niet zo moeilijk ook.

En nu aan het werk met je luie reet.