Omdat ik in allerijl De 30 Day Normaal Doen Challenge op poten heb gezet vergat ik de stap van 10 minuten en gaan we direct van 5 minuten door naar 15 minuten.

Goh, de uitdaging!

Nu is er een activiteit in de wereld die precies 15 minuten duurt, waar ik een groot voorstander van ben. Nee, het is niet het kijken van een aflevering van Sesamstraat maar het meedoen aan een buikspierkwartier.

Maar met een buikspierkwartier bereik je toch helemaal niks?

Ja en nee. De grote anti-buikspierkwartierhype is te verklaren vanuit het feit dat je geen zichtbare buikspieren krijgt door het meedoen aan een buikspierkwartier, maar door eens een keer wat minder Twixen te vreten.

(Overigens, voor degenen die zich nu nog steeds afvragen wat een buikspierkwartier is: een buikspierkwartier is het onder leiding van een fitnessinstructeur 15 minuten lang [meestal ter plekke door de instructeur geïmproviseerde] buikspieroefeningen doen op een daarvoor bestemde plek in een fitness club. Of iets minder lang als de instructeur niet zoveel zin heeft.)

Een buikspierkwartier is geen manier om je gewenste sixpack te krijgen, maar het is wel een hele goede manier om te trainen tot je erbij neervalt. Het is prima om de training af te kraken, maar als je vervolgens helemaal niet traint ben je één van die dapp’re stuurlui (u weet wel, die aan wal staan).

Doe vandaag eens mee met een buikspierkwartier en realiseer je hoe een training moet voelen. Stuk gaan, in plaats bij enig ongemak stoppen en naar het volgende toestel lopen. Of naar huis gaan. Of überhaupt niet gaan.

Het buikspierkwartier is zo slecht nog niet. Behalve als je denkt dat je er buikvet mee verliest.