De kaasschaafmethode

Meld je anders ff aan voor m’n (wel toffe) nieuwsbrief op zondag

In week 3 van de cursus Minimaliseer Je Leven In 4 Weken leerde ik van Jelle Derckx dat ik teveel troep heb en dat ik mijn zooi moet opruimen. In een paar simpele stappen ging ik door mijn huis om te bepalen wat nu echt belangrijk was en wat niet om er achter te komen welke spullen mijn doelen in de weg staan en welke spullen mijn doel bereikbaar maken. Conclusie: je hebt soms angstvallig weinig spullen nodig om te kunnen leven.

Nu voel ik me onheus bejegend door deze opdracht maar Jelle kon ook niet weten dat ik al een bijzonder opgeruimde peer ben, maar alsnog leerde ik fijne dingen.

Zo leerde ik, bij het opruimen van mijn zooi, dat het niet verstandig is om alles tegelijk aan te pakken. Die man met die jankende vrouw die opeens een fronsende John Williams voor zijn neus heeft staan is er zo één. U weet wel, die ouwe klusbeer met in elke kamer een boormachine en een paar pakken kliklaminaat.

En ook bij gedragsveranderingen ten behoeve van je gezondheid is het bijna nooit verstandig om veel tegelijk te veranderen. Maar wel alles een klein beetje.

Je kunt daarvoor de kaasschaafmethode gebruiken. De typische Nederlandse polderoplossing waarbij zoveel mogelijk partijen iets inleveren, uitgedrukt in het meest Hollandse wat er bestaat: de kaasschaaf. Plakje voor plakje en uiteindelijk is de kaas op. Zo kan het dus ook met je dieet.

Everything in Moderation is je doel, en de kaasschaafmethode is je middel. Maar maak niet direct de hele kaas op met je kaasschaaf want dat is niet verstandig.

Een voorbeeld

Hans Worst (niet lachen, deze voorbeeldman kan er ook niets aan doen dat hij zo heet), een sedentaire zuipschuit met een strippenkaart bij Snackbar Ko, wil graag vet verliezen en besluit dat per 1 januari te doen. Zijn voornemens zijn: alleen in het weekend snacken, 4 keer per week sporten, meer water drinken, op de fiets naar het werk gaan, alcohol beperken tot 1 dag in de week en iedere zaterdag met zijn moeder wandelen.

Hans heeft een verstandig einddoel voor ogen, maar aangezien hij op dit moment vrijwel elke dag snackt, nooit sport, weinig water drinkt, met de auto naar het werk gaat, meerdere dagen per week alcohol nuttigt en niet eens weet waar zijn moeder woont, moet hij de kaasschaafmethode toepassen. Hij wil teveel tegelijk. Hij is die klusser die in alle ruimtes tegelijk klust. Maar dan zonder John Williams.

En ook voor de veranderingen zelf geldt: Everything in moderation.

Wat verstandiger is stap-voor-stap richting een vooraf bepaald doel werken. Hetgeen je wilt bereiken is niet hetzelfde als de weg er naartoe. Dus in het geval van meneer Worst is het wellicht verstandig om eerst alléén zijn waterinname te veranderen. En als dat een gewoonte is, de volgende verandering toe te passen.

Stap-voor-stap te werk gaan is ook wat je in de cursus Minimaliseren van Jelle Derckx doet. Je hoeft niet direct al je boeken te verbranden en alle prullaria aan een goed doel te schenken om een opgeruimd leven te hebben.

Stap voor stap ruim je je zooi op, zoals je ook stap voor stap diezelfde zooi hebt verzameld. En dat geldt ook voor afvallen. En voor het trainen voor een marathon, letterlijk.

Check hier meer info over de cursus Minimaliseren in 4 weken


inb4: De mensen die gaan reageren met de waardeloze quote ‘Je lichaam heeft 40 dagen nodig om te wennen aan een verandering’ wil ik graag wijzen op de 896 pagina’s tellende hardcover McGee on Food & Cooking. Niet omdat er wat zinvols over gedragsveranderingen in staat, maar omdat ik hoop dat het van de bovenste plank op hun hoofd valt en een uiterst selectieve gedragsverandering veroorzaakt.

Eet Taart Krijg Een Sixpack

Heb je m’n boek eigenlijk al gelezen?

In Eet Taart Krijg Een Sixpack leer je hoe je een sixpack kunt krijgen terwijl je taart eet en andersom. Mét een interview door Arie Boomsma. En net zulke stomme grapjes als hier.

Bestel nu voor €20,—

Hey ik heb ook een podcast en ik schreef ook een boek