De koolhydratenkoning

Meld je anders ff aan voor m’n (wel toffe) nieuwsbrief op zondag

Als personal trainer begeleidde ik eens een dame aan wie ik vroeg een voedingsdagboek bij te houden. Zij schreef op en ik analyseerde. Na wat rekenen en intensief samenwerken met voedingwaardetabel.nl kwam ik er achter dat maarliefst 82% van haar voeding bestond uit koolhydraten. 82 procent! Da’s best veel.

Door 82% van je voeding in de vorm van koolhydraten te nemen, blijft er automatisch een klein deel over voor eiwitten en vetten. Eiwitten heb je nodig voor de opbouw en herstel van onder andere spiermassa. Vetten zijn er om je warm te houden en werken als transporteur van bepaalde vitamines en natuurlijk zijn vetten brandstof. Van koolhydraten heb je niet zo heel veel nodig. In ieder geval niet zoveel als deze dame. Koolhydraten leveren weliswaar energie, maar het teveel aan energie kon nog wel eens opgeslagen worden als vetmassa.

Dat was dan ook precies de reden dat de dame die ik begeleidde meer dan 100 kilogram woog. Zij nam veel meer energie tot zich dan ze verbruikte. En omdát zo’n groot deel van haar voedselinname bestond uit koolhydraten nam ze dus heel weinig vetten en eiwitten, wat er voor zorgde dat haar lichaam niet zo functioneerde als het zou moeten. Ik geef bijna nooit een gezond of niet gezond stempel, maar het was duidelijk: dit was niet gezond.

Maar vrijwel hetzelfde eetpatroon kan ook best gezond zijn.

Een goede vriend van mij noem ik wel eens de koolhydratenkoning (ja, dat is die van die zalmbereiding). Hij eet ’s ochtends z’n broodjes met hagelslag met trots en neemt naar zijn werk nog meer boterhammen en een appel mee. Zijn favoriete snacks? Chocolade, in alle soorten en maten. Avondeten? Lekker veel aardappelen met een stukje vlees en wat groenten. Schaaltje vla als dessert. En daarna chocolade. Of muntdrop. En toch is deze man slank en gezond. De verhoudingen in zijn dieet lijken op dat van de dame in het eerste voorbeeld, en toch ziet hij er heel anders uit. Hoe kan dat?

Het verschil in de twee voorbeelden is energiegebruik. De dame in het eerste voorbeeld ging naar haar werk en weer terug naar huis waar ze in beide gevallen op een stoel of bank zat en verder weinig bewoog. De goede vriend van mij gaat vier keer per week sporten: zware krachttraining en een balsport. Hij fietst naar zijn werk als leraar, waar hij de hele dag actief bezig is: lopen, opletten, nadenken, uitleggen en corrigeren. Hij is bovendien groter dan de dame in het eerste voorbeeld en hij heeft meer spiermassa.

Er is geen standaarddieet dat voor iedereen werkt. Verschillende lichaamssamenstellingen en levensstijlen vragen om verschillende eetgewoonten. Het is absoluut niet zo dat de man uit de tweede voorbeeld ‘nou eenmaal een snellere stofwisseling heeft’ of ‘alles kan eten wat hij wil’. Nee, hij gebruikt meer energie en eet waarschijnlijk precies wat hij nodig heeft.

Voor de dame in het voorbeeld heb ik stapje voor stapje aanpassingen gesuggereerd voor haar eetpatroon en zijn we twee keer per week samen gaan trainen, terwijl ze zelf ook nog eens een keer per week ging bewegen.

Het mes snijdt op deze manier aan twee kanten. Door enerzijds de energieinname te verminderen en aan de andere kant het energieverbruik te verhogen is het resultaat logisch: gewichtsverlies. 13 kilogram in 13 weken. En ze gaat door.

En de koolhydratenkoning? Die eet nog dagelijks zijn boterham met hagelslag en heeft een sixpack.


P.S. Goed he? Ik heb het niet eens over lactose, gluten, ontgiften, superfoods, suikervrij en paleo gehad!

Thuisblijven is duurder

Thuisblijven is duurder

Bespaar honderden euro’s op vliegtickets

Ik ben een boek aan het schrijven over goedkope vliegtickets. Hierin lees je al m’n tips & trucs en als je pre-ordert, neem ik je mee in het schrijfproces. Dan leer je ook nog eens hoe je een boek schrijft en zelf publiceert.

Pre-order

Hey ik heb ook een podcast en ik schreef ook een boek