DiĆ«ten of luisteren? šŸŽ§

Check m'n wekelijkse Zondag Update en schrijf je ff in

Een aantal jaren geleden was er een initiatief van allemaal soorten en maten mensen met een gemeenschappelijk doel: het onderscheiden van feiten en fabels in de grote boze fitnesswereld. Fit Zonder Fabels was een bescheiden succes maar door tal van redenen (met als voornaamste: geen zin en tijd meer) is fitzonderfabels.nl een premature dood gestorven. Ik weet niet of je dat zo kan zeggen maar ik vind het wel leuk en fitzonderfabels.nl is nog steeds online trouwens voor al je naslagwerken. En Chi maakt er steeds grapjes over.

Onderdeel van dat Fit Zonder Fabelsteam was Sten van Aken en Sten was destijds… geen idee wat hij was. Nu ook nog steeds niet trouwens. Ja hij studeert voeding & diĆ«tetiek (vind ik een dom woord) maar je studie (noch je baan) bepaalt wie je bent, natuurlijk. Fuck dat.

Maar goed, Sten schreef laatst een artikel over ad libitum eten versus calorieƫn tellen en dat was een aanleiding om met hem te spreken. En dat weer op te nemen. En zo was mijn derde podcast geboren.

In de podcast spreken we eigenlijk vooral over diƫten, maar dat is een best ruim begrip.

Dus luister maar via iTunes of via Soundcloud.

De shownotes zijn de onderstaande, en er staat ongetwijfeld iets niet tussen. Maar stel me gerust vragen. Je weet me te vinden.

  • Sten z’n Facebookprofiel vind je hier en z’n Instagramprofiel hier.
  • Het research paper dat de aanleiding was voor het uitnodigen van Sten mag ik niet linken want dat was onderdeel van een betaalde nieuwsbrief van Alan Aragon.
  • We spreken over calorieĆ«n bijhouden met MyFitnessPal en FatSecret.
  • We spreken van tevoren af dat calorieĆ«n de bepalende factor zijn voor aankomen en afvallen (water is dat natuurlijk ook) maar ik accepteer geen argumenten over hormonen en goede calorieĆ«n en slechte calorieĆ«n. Staat ook in m’nĀ boek.
  • Moet je weten dat calorieĆ«n je lichaamsgewicht bepalen? Het is handig, maar niet nodig. Aldus Sten.
  • Sten heeft een achtergrond in de sportwereld (specifiek: bodybuilding) en flexibel diĆ«ten is daar zo’n beetje de norm.
  • Sten vindt dat ad libitum eten calorieĆ«n tellen kan vervangen als je het op de juiste manier doet.
  • Een zekere tijd calorieĆ«n tellen zorgde bij Sten en mij (en vele andere mensen) voor een rekenmachine in het hoofd die je na het actief calorieĆ«n tellen kan helpen bij het maken van verstandige voedselkeuzes. Onderzoek wijst dat ook uit, maar ik heb even geen linkje naar dat onderzoek. Daarvoor moet je bij Sten zijn.
  • Sten noemt de Groene Meisjes als hij het heeft over voedseladviezen en ik vermoed dat hij The Green Happiness bedoelt.
  • Sten: Hoe strikter de benadering, hoe moeilijker het vol te houden is (we hebben het nog steeds over diĆ«ten).
  • Sten focust zich vooral op het gewicht van eten versus de calorische waarde. Zijn interesse ligt in het feit dat het gewicht van voedsel meer bepaalt hoe vol je zit dan de energiewaarde in voedsel. Dus: de volheid op een dag heeft weinig te maken met wat je gisteren at. Bij mensen die niet een gezond gewicht handhaven althans.
  • Je maaginhoud lijkt een ontzettend groot effect te hebben op verzadiging.
  • We spreken kort over Brian Wansink, die aardig wat fouten heeft gemaakt in zijn gepubliceerde onderzoeken en door referenties veel andere onderzoeken heeft beĆÆnvloed. Tim van der Zee heeft er een dossier van gemaakt, want hij heeft dat een soort van ontdekt.
  • Sten: negeer alles wat er op nu.nl staat (over voeding / gezondheid / fitness / afvallen / etc.)
  • Volgens Sten zou de overheid een grote rol moeten spelen in voedseleducatie en met betrekking tot voedselgedrag.
  • Het Voedingscentrum is onafhankelijk.
  • Sten vraagt zich af waarom het paleodieet soms goed werkt, ondanks dat het dieet geen punt heeft (want de ideologie klopt niet). Zijn conclusie is: door het elimineren van bepaalde producten heb je minder, en een meestal voedzamere, keuze en zul je dus afslanken. Ik probeer daar op aan te haken met een boek van Barry Schwartz, maar datĀ name droppenĀ gaat een beetje fout. Het boek is overigens wel tof en vind je hier.
  • Energiedichtrijk zijn producten die veel energiedichte onderdelen bevatten.
  • Die anekdote over die tweede croissant gratis ging wat anders (maar kwam op hetzelfde neer en lees je hier).
  • Volgens Sten is er een spanningsveld tussen het interne milieu (hoe we ons voelen) en het externe milieu (alles wat er om ons heen afspeelt) en moet je er voor zorgen dat het er binnen zo goed mogelijk bij staat, zodat het buiten niet verleidelijk is.
  • Praktische tip: eet iets met vooral veel volume (en weinig calorieĆ«n) voor je avondeten.
  • Conclusie van Sten: het belangrijkste is ā€˜De vulling van je maag heeft de meeste invloed op je hongergevoel.’
  • Gerda is awesome

Hey ik heb ook een Podcast