Waarom je me niet moet geloven

Check m'n wekelijkse Zondag Update en schrijf je ff in

Heb je wel eens stilgestaan (pun intended) bij mensen op het perron? Iedereen staat op spoor 7b gewoon, op haar vaste plek, haar non-fat vanilla soy latte te drinken en haar Instagramfeed te checken om vervolgens, zodra de trein arriveert, als een gehaaste bejaarde met hoge nood met de trein mee te lopen. Een heel eind. Om dan, enigszins geïrriteerd niemand er gemakkelijk te laten om zelf zo snel mogelijk in te willen stappen. Terwijl er heus niet alleen dáár een deur zit. En die persoon waarschijnlijk gisteren precies hetzelfde deed.

Het lijkt een raar soort magnetisme van de Intercity. En ja, ik weet het, je gaat er de volgende keer op letten.

Wat ook raar is, is dat vrijwel iedereen denkt dat een rioolput een prullenbak is. Ik in ieder geval wel. En dat is raar omdat je ook niet je McDonald’s hamburgerpapierpropje in je eigen gootsteen gooit.

Maar het feit dat vrijwel iedereen dezelfde mening heeft, wil nog niet zeggen dat vrijwel iedereen gelijk heeft. Dat is niet een regel, maar zo werkt het wel online. Lijkt het.

Op het internet is verkeer velen malen belangrijker – en meer winstgevend – dan de waarheid. Dit is een waarheid (nu echt) die weinig mensen onder ogen kunnen en willen zien.

The economics of the Internet created a twisted set of incentives that make traffic more important – and more profitable – than the truth.Ryan Holiday – Trust me, I’m lying. Confessions of a media manipulator

En zodra een website veel bezoekers heeft, en meer vaste bezoekers, meer volgers, meer fans, zullen er meer gelijkgestemden zijn en zorgt het overeenstemmingseffect er voor dat we denken dat veel aandacht een equivalent is voor de waarheid.

Als iedereen het er mee eens is, dan zal het wel zo zijn.Logica

Maar dat is dus precies mijn punt. De meeste mensen zijn debielen. Jij en ik ook. Dus waar de meeste mensen het over eens zijn, is niet direct de waarheid.

Dat overeenstemmingseffect geldt overigens ook voor deze website hoor. Hoog bereik = veel bezoeken = veel vaste bezoeken = veel ja en amen = veel overeenstemming.

Ooh als hij zoveel likes krijgt, zal er wel een kern van waarheid in zitten.

Nee. Ik wil dat je mijn berichten leest. Ik wil dat je je vriendinnen tagt. Ik wil dat de advertenties op mijn website zo vaak mogelijk worden gezien. Zodat ik, aan het einde van de maand, een vakantie kan boeken naar weet ik veel waar. Om dáár vervolgens tof over te doen op die Instagramfeed die jij checkt op perron 7b.

omg zo jaloers!

Knoop dit maar in je oren: Ik ben geen expert, maar ik speel er één op internet. Ik doe maar wat. Ik schrijf maar wat. Ik maak stomme grapjes en probeer je te vermaken. Verder adviseer ik je om vooral heel kritisch zijn.

En je moet ook niet geloven wat er op andere websites staat.

Wat je wel moet doen? Lekker die non-fat vanilla soy latte blijven bestellen en als een idioot met die trein meelopen.

Maar de crux is deze: als je goed naar me luistert, weet je dat je ook mij niet moet geloven. Maar als je nog beter luistert, moet je überhaupt niet naar me luisteren. Maar ook dat zou ik lekker niet doen als ik jou was.

Succes!

Hey ik heb ook een Podcast