Het belang van een healthlog

Meld je anders ff aan voor m’n (wel toffe) nieuwsbrief op zondag

Er wordt regelmatig aan me gevraagd of ik een keer mijn voedingsdagboek kan posten. Dat vind ik normaalgesproken geen goed idee, omdat ik het ten eerste niet bijhoud en ten tweede wil ik niet dat je het teveel als leidraad gaat zien. Want iedereen heeft een andere behoefte en wat ik eet is dus niet direct een goed voorbeeld. Bovendien ben ik niet een goed voorbeeld omdat ik weinig structuur in mijn patroon heb en juist graag het belang van die structuur promoot.

Structuur, in dit geval een aantal vaste momenten waarop je je maaltijden eet, vind ik een handig hulpmiddel als je iets wilt veranderen aan je inname. Je kunt dan namelijk op vaste momenten iets toevoegen of verwijderen uit je dieet. Als je, zoals in mijn geval, niets wilt veranderen of van jezelf vindt dat je geen structuur nodig hebt, dan is dat natuurlijk ook prima. Ook dán kun je wat veranderen, maar dat is vaak wat lastiger.

Als ik iemand begeleid vraag ik vrijwel altijd om een healthlog bij te houden. Een healthlog is een gedetailleerde weergave van wat en wanneer je eet en hoe je er bij voelt, aangevuld met gegevens over hydratatie, beweging, slaap en rust. Door dat een week bij te houden ontstaat er een overzicht waar iets over gezegd kan worden. Dat kan door jezelf, maar beter door Personal Body Plan.

Ter illustratie heb ik hier een healthlog van zeven dagen van iemand die ik goed ken: Willeke Urig.

Voorbeeld Healthlog

Check hier in een nieuw venster

Okay, wat kunnen we hier over zeggen? Laten we het kort en onvolledig houden:

  • Vaste eetmomenten zijn ontbijt (maar dat tijdstip verschilt), lunch en diner;
  • Diner is meestal rond 19 uur;
  • Willeke Urig houdt van cheesecake;
  • Er is een overvloed aan dadels;
  • Ik zie relatief veel koffie;
  • Hydratatie is waarschijnlijk voldoende;
  • Wat zijn dat voor rare supplementen?;
  • Alcohol vloeide rijkelijk;
  • Aandeel groenten is wat laag;
  • Aandeel fruit is wat laag;
  • Aandeel eiwitten is niet te laag;
  • Totale calorieinname is niet hoog;
  • Aantal uren slaap is niet hoog en niet laag;
  • Het dieet is niet glutenvrij;
  • Het dieet is niet zuivelvrij;
  • Het dieet is niet vegetarisch of veganistisch;
  • Het dieet is niet suikervrij;
  • Het dieet is niet slow-carb;
  • Al het bovenstaande is afhankelijk van de doelen wel of niet goed en wel of niet relevant en wel of niet zinvol om te vermelden 🙂

Zie je hoeveel je uit zo’n week kunt halen? En hoeveel vragen je kunt beantwoorden? En hoeveel vragen het oproept?

  • Welk doel heb je, Willeke?
  • Waarom eet je zoveel dadels en cheesecake, Willeke?
  • Ben je verslaafd aan koffie, Willeke?
  • Waarom doe je Crossfit en een extra benentraining en loop je hard, Willeke?
  • Waarom slaap je zo onregelmatig, Willeke?
  • Willeke, what up met al dat bier?
  • Hoe komt het dat je zoveel water drinkt, Willeke?
  • Wat vind je er zelf van, Willeke?

Een healthlog is pas zinvol als je het bijhoudt met een doel. In dit geval was het dus om jullie een voorbeeld te geven. Maar ondertussen heeft Willeke Urig misschien wat inzichten in haar koffie-, alcohol-, cheesecake- en dadelgebruik. En we hebben het nog niet eens gehad over het grote aantal beweegmomenten en de invloed ervan en de relatie met voedselinname.

Nu jij

Je kunt zelf zo’n healthlog bij gaan houden en gaan analyseren, maar dan lijkt het me wel voldoende om vooraf te bepalen wat je er mee wilt. Je kunt je doelen noteren en vervolgens bij gaan houden wat, hoe en wanneer je eet en drinkt en hoe je beweegt en rust. Je kunt ook het healthlog bij gaan houden en vervolgens een strijdplan maken. Er zijn meerdere manieren. Het levert vrijwel altijd interessante informatie op.

Wat je ook kunt doen is tegelijk met iemand anders een healthlog bijhouden en na een week de healthlogs uitwisselen en elkaar vragen stellen en eventuele veranderingen voorstellen. Onder het genot van cupcakes. Of een glas water.

Of, je kunt gaan voor Personal Body Plan.

Ik denk echt dat je hier wat aan hebt, ondanks de schaamteloze promotie.

Hey ik heb ook een podcast en ik schreef ook een boek