Het beste dieet

Meld je anders ff aan voor m’n (wel toffe) nieuwsbrief op zondag

Het is zo klote dat ik voornamelijk op mijn eigen blog publiceer en niet als auteur word ingezet op een ander platform en ik dan dus niet zo’n narcistisch stukje tekst als inleidende alinea kan publiceren voor ik mijn stukjes tekst begin.

Maar omdat het mijn eigen blog is doe ik het toch.

Komt ‘ie.

Jelmer de Boer (1986, maar lijkt 1991) is auteur van de totaal geen bestseller Eet Taart Krijg Een Sixpack en is een toonvolgende en één van de minst populaire bloggers van Nederland. Hij publiceert op het botst van de snede en zijn artikelen krijgen nauwelijks navolging.

Zoiets.

Dan nu m’n artikel over het beste dieet. Want ik heb een overzichtje voor je gemaakt wat je eventueel kan printen en op je koelkast kan hangen, maar niemand heeft tegenwoordig nog een printer, dus misschien moet je het even onthouden.

En misschien is het feit dat mensen geen printers meer hebben wel de reden van overgewicht.

Ga je toch van nadenken.

Hier komen m’n favoriete leefregels.

Eet vooral planten

Groenten zijn je beste vriend, onthoud dat goed. Er is nog nooit iemand slechter geworden van groenten eten, behalve dan raw vegan debieltjes, maar die eten niet vooral planten, maar alleen planten. En dat schreef ik niet. Dus ja, Michael Pollan en Rens Kroes en vegetariërs en je moeder en de groenteboer hebben allemaal gelijk. Tot op zeker hoogte.

Stop met gezond

Gezond bestaat niet. Stop met losse dingen gezond of ongezond noemen. Alleen patronen zijn gezond, maar persoons- en tijdgebonden en open voor discussie, niet meetbaar en onderhevig aan inflatie. Dus gewoon mee stoppen.

Het alternatief? Bepalen of het verstandig is om iets in je mond te stoppen, of niet.

Meestal is het niet verstandig. Lees hier maar.

Eet niet als je in beweging bent

Vind dit echt een mooie regel? Heb ‘m ook zelf bedacht.

Als je jezelf aan het verplaatsen bent, eet dan niet. Want dat is niet echt mindful of zinvol. Je hebt geen eten nodig in de trein, in de auto of op de fiets. Ok misschien op een vlucht van 14 uur naar Tokio. Maar verder niet.

Stilzitten en eten maakt je bewuster. En als je ook nog eens mét iemand eet, is dat gezellig en maak je betere keuzes. Waarschijnlijk. Tenzij je samen elkaars zwaktes in stand houdt en het altijd op een frituren en zuipen zet. Dan niet. Maar dat moet je ook zelf weten.

Slaap genoeg

Hoe meer je slaapt, hoe minder tijd je hebt om te eten. Maar dat is niet echt een wetenschappelijk onderbouwd advies. Maar: van weinig slaap komt stress en van stress kan troep vreten komen. En bovendien is slapen chill.

Hoe je genoeg slaapt, leer je in m’n podcast met Paul Bosma.

Doe consistent aan krachttraining

Als je aan krachttraining doet, doe je nog mee met de wereld. Anders niet. Mensen die geen krachttraining doen, zijn af. Want krachttraining maakt je blij, opgewekt, kast en je groeit niet krom (tenzij je een Cornetto trainingsschema doet). En misschien maak je wel nieuwe vrienden, verleg je grenzen, leer je nieuwe dingen en kun je op den duur zelf je wasmachine verhuizen.

Drink (alleen) water

Ieder dieet werkt. En dat komt door restricties die zorgen voor het beperken van calorieën. Dus glutenvrij, detoxen, eiwitrijk, paleo en Atkins werken allemaal. Je eet, door jezelf beperkingen op te leggen, minder dan je verbruikt. Top. Maar niet echt ontspannen.

Het waterdieet, waarbij je lekker veel water gaat drinken, werkt óók en is vrijwel gratis en gemakkelijk. Tip.

Eet suiker

Suikervrij eten bestaat niet dus beloof dat je nooit in je hele leven dit woord gaat gebruiken om je dieet aan te duiden. Eet gewoon suiker want het bestaat. Maar niet teveel. Net als alles.

Ontbijt (niet)

Je ontbijt is niet de belangrijkste maaltijd van de dag. Dat is voor iedereen verschillend. En we hoeven ook niet zo moeilijk te doen en per se dingen belangrijk en onbelangrijk te maken. Dus we kunnen deze discussie sluiten.

Ontbijt als je er zin in hebt. Ontbijt niet als je daar geen zin in hebt. En verder onthou je gewoon dat iedere eerste maaltijd van de dag je ontbijt is, dat ontbijt arbitrair is, en dat een boterham met vlokken voor kleine kinderen is. Maar wel tering lekker.

Eet geen eiwitrepen

Als je dit doet, klopt je dieet niet. Ja, het is een verstandige snack maar als je per se moet snacken met eiwitrijke snacks, dan is er iets mis. Eiwitrepen zijn voor sukkels.

Eet (geen) vlees

Eet lekker vlees als je dat wil (maar doe het een beetje duurzaam en met mate) en eet lekker geen vlees als je dat niet wil. Dring je keuze niet op aan anderen.

Luister naar het Voedingscentrum

Eigenlijk meld ik alleen maar wat het Voedingscentrum de hele tijd al roept. Dus volg ze op Twitter en Instagram en bezoek hun website.

Nee, dit was geen gesponsorde post.

Thuisblijven is duurder

Thuisblijven is duurder

Bespaar honderden euro’s op vliegtickets

Ik ben een boek aan het schrijven over goedkope vliegtickets. Hierin lees je al m’n tips & trucs en als je pre-ordert, neem ik je mee in het schrijfproces. Dan leer je ook nog eens hoe je een boek schrijft en zelf publiceert.

Pre-order

Hey ik heb ook een podcast en ik schreef ook een boek