Juicero is het ultieme bewijs dat sapjes (en de wereld) kut zijn

Meld je anders ff aan voor m’n (wel toffe) nieuwsbrief op zondag

Vroeger, in 2012 volgens mij, was ik nog niet zo briljant als nu en dacht ik dat groente- en fruitsapjes goed voor je waren. Dat waren ze natuurlijk helemaal niet want je kon caloriewijs nog steeds beter Coca-Cola Zero en een vitaminepil nemen en bovendien zijn losse producten zijn niet per se goed of fout.

Dat wist ik dus allemaal niet, toen, dus ik had een sapbarretje in de maanden april en september, die vanwege marketingoverwegingen omgedoopt werden tot sapril en saptember. Is ook precies de reden waarom mensen mij op Linkedin endorsen.

Er is veel veranderd in die vijf jaar, maar mensen zijn niet echt minder sap gaan drinken. Sterker nog: er zijn bedrijven ogenschijnlijk succesvol geworden met het verkopen van groenten-, kruiden-, planten- en vruchtensap. Eventueel met kruiden en specerijen of notenmelk. In detoxpakketten.

Het lijkt natuurlijk nog steeds een prima keuze. Maar je bent wel een idioot.

Of, zoals Quartz het omschrijft:

The problem lies with juice as an aspirational lifestyle symbol that promises to transform us into luminous, Instagram-ready wellness mermaids, and with the darker implication that chewing food is a sign of weakness.

Instagram-ready wellness mermaids.

Fuck yes.

Maar juist nu we kunnen concluderen dat we sapjes accepteren als statussymbool, maar verder niet zo gek moeten doen, is er in Silicon Valley (vrij vertaald als Vallei der In Zichzelf Gekeerde Veel Te Rijke Gekken Die Denken Dat Alles Een Wifiverbinding Moet Hebben En Dat Losse Producten Het Eeuwige Leven Mogelijk Maken) een idioot opgestaan. Echt de grootste idioot ter wereld, mezelf en alle buschauffeurs niet meegerekend.

De idiotie begint

In 2013 besloot Doug Evans een sapcentrifuge te ontwikkelen die, volledig niet-onderbouwd, natuurlijk wel cold-pressed juice moest produceren, maar die je niet hoefde schoon te maken. Daar deed hij 3 jaar over. Volgens zichzelf in stealth mode, maar dat is natuurlijk gewoon een synoniem voor zonder vrienden.

In maart 2016 werd zijn eindresultaat, de Juicero, gelanceerd, mede door 100 miljoen dollar (!) aan investeringen. Kijk even naar dit intense filmpje.

Je ziet goed dat we het hier hebben over een juicer. Maar het wordt nog leuker.

De introductieprijs van het ding was 700 dollar. En de Juicero was geen juicer zoals we die kennen (waar je groenten en fruit van de markt in pleurt) maar was te vergelijken met een Senseo of Nespressoapparaat: een sapcentrifuge waar je speciale zakken in moet doen die je alleen kan kopen bij Juicero zelf. Die zakken met groenten en fruitpulp die het apparaat vervolgens uitknijpt waren (en zijn) te koop voor tussen de 5 en 10 dollar. Je kunt ook een abonnement nemen op die zakken. Dan heb je er iedere week bijvoorbeeld 5 voor 36 dollar.

Per zak komt er 8 oz sap uit. Dat is nog geen 236,58 milliliter.

Een QR-code. Really?

De zakken met groenten en fruitpulp die het apparaat uitknijpt, hebben een QR-code. En ondanks het feit dat niemand QR-codes gebruikt moet je die code dus scannen om sap te kunnen persen (dit is geen grap). Logisch, vindt Juicero zelf, want zo zorgen zij er voor dat geen andere partij van die zakken kan maken voor bijvoorbeeld, ik zeg maar niets, een normale prijs, zoals bij Senseo en Nespresso gebeurde. En bijvoorbeeld bij fietsen en fietsbanden, deuren en brievenbussen en broeken en riemen. Dat is namelijk hoe de wereld werkt. Maar niet bij Juicero dus.

Maar je hebt inmiddels door dat logica en verstand daar waarschijnlijk per ongeluk ook in zo’n zak terecht zijn gekomen.

De QR-code op zo’n zak met pulp kun je ook scannen om de houdbaarheidsdatum te weten. En als die is verstreken, doet het apparaat het niet. De houdbaarheidsdatum is ongeveer 8 dagen, omdat de inhoud nooit bevroren is geweest, wat op de website als voordeel staat maar natuurlijk een achterlijk nadeel is.

Je had ook, misschien, de datum zelf kunnen vermelden op de verpakking. Zomaar een idee.

Het wordt nog gekker

De precieze inhoud van zo’n zak staat niet op de zak maar kun je alleen zien op je telefoon. Dat is lekker handig. Zo’n extra handeling.

Toen die introductieprijs van 700 dollar in 2016 voor een Juicero niet echt aansloot bij de vraag, werd de prijs verlaagd naar 400 dollar (da’s ook de huidige prijs). En afgelopen week kreeg Juicero nog eens 118 miljoen dollar funding om uit te breiden. Want investeerders zagen wel wat in het abonnementenmodel van zakken pulp.

Intussen heeft trouwens iemand ontdekt dat je helemaal geen Juicero nodig hebt om die zakken uit te knijpen, dus nu willen mensen hun geld terug. Maar ik vraag me af of mensen wel snappen wat nu precies hun probleem is.

Het team van Juicero bestaat, door die 218 miljoen dollar aan funding inmiddels uit 12 PhDs, 50 engineers, and seven food scientists en dit team is dus bezig met HET ONTWIKKELEN VAN EEN JUICER VAN 400 DOLLAR DIE PULP UIT ZAKKEN VAN ACHT DOLLAR KNIJPT WAARVAN JE DE INHOUD ALLEEN OP JE TELEFOON KUNT ZIEN EN DIE HET NIET DOET ALS JE DE QR-CODE NIET SCANT.

En het erge is: mensen in Nederland gaan dit ding straks hebben. Bloggers gaan ‘m posten. Jij en je moeder gaan ‘m ook kopen en hopen dat jullie onderkinnen weggaan.

Don’t do it.

Ik zou je graag willen adviseren om een appel te eten en dit artikel even te delen zodra je dit toppunt van schijninnovatie voorbij ziet komen.

Doe het niet voor mij. Maar voor jezelf, de planeet, de mensheid en je onderkin.

Alvast bedankt.

tl;dr Juicero is het ultieme bewijs dat sapjes (en de wereld) kut zijn

Thuisblijven is duurder

Thuisblijven is duurder

Bespaar honderden euro’s op vliegtickets

Ik ben een boek aan het schrijven over goedkope vliegtickets. Hierin lees je al m’n tips & trucs en als je pre-ordert, neem ik je mee in het schrijfproces. Dan leer je ook nog eens hoe je een boek schrijft en zelf publiceert.

Pre-order

Hey ik heb ook een podcast en ik schreef ook een boek