Klagen op jezelf

Meld je anders ff aan voor m’n (wel toffe) nieuwsbrief op zondag

Het was afgelopen weekend (en volgens de berichten de komende (lange) tijd) druk op Schiphol en iedereen z’n/haar tampon/drol zat weer scheef. Dat was vooral te merken op Twitter waar alleen maar mensen aan het klagen waren.

Menig in een rij wachtende Twitteraar vroeg zich af of Schiphol hier niet even wat aan kon doen en/of dat het een schande was en/of wie hier nou eigenlijk verantwoordelijk voor was?

Ik werd een beetje moe van die tweetjes. Maar misschien ook omdat ik met Kevin Weijers had gesproken over klagen en problemen oplossen in m’n podcast.

Want waarom zeuren mensen die achteraan sluiten in de rij dat de rij zo lang is? Waarom klagen mensen in de file op precies die file? Waarom vinden juist toeristen sommige plekken super toeristisch?

Snap je wat voor idioot je bent?

Als je ergens een probleem mee hebt, of je vindt iets kut, los het dan op of ontwijk het probleem zodat het geen probleem meer is.

Als je die rij zo kut vind, zorg dan dat je niet in die rij hoeft te staan. Vlieg op een ander tijdstip, koop een Priviumpas en omzeil ze, ga met de trein of boot. Of koop een VR-bril.

Vind je een plek toeristisch? Misschien komt dat door het feit dat jij er zelf bent.

Als je de rij bij de kassa te lang vindt, maak ‘m dan zelf niet langer met je 3+1 gratis Dr. Oetker.

En we weten ook dat auto’s de meest inefficiënte en meest vervuilende vervoersmiddellen zijn. Dus neem de trein of werk thuis of sta vroeger of later op.

Ontwijk het probleem.

Of, dikke tip, accepteer dat je onderdeel van het probleem bent.

En dan moet je dus gewoon je bek houden.

Hey ik heb ook een podcast en ik schreef ook een boek