Stoppen met e-mailen

Meld je anders ff aan voor m’n (wel toffe) nieuwsbrief op zondag

In mijn eeuwige strijd tegen troep heb ik jaren geleden besloten dat ik wilde gaan stoppen met e-mailen. Want ik vond e-mailen in de meeste gevallen een slechtere manier van iets anders. Mailen in plaats van even snel chatten (wat je beter kunt doen met chat apps), mailen om een afspraak te maken (daar heb je kalenderuitnodigingen voor), mailen om taken te geven aan jezelf of anderen (heb je task managers voor) of mailen om iets naar jezelf te sturen (bluetooth bestaat al heel lang en Airdrop ook en Pushbullet ook en Dropbox ook en iCloud ook en OneDrive ook en Google Drive ook).

Maar goed, tot aan ongeveer nu deed ik er niet zo heel veel mee. Behalve heel vaak tegen mezelf zeggen dat ik veel minder moest gaan mailen.

Ik sprak in mijn podcast ervaringsdeskundige Kevin Weijers. Hij gebruikt geen e-mail en vertelde hoe. Ik ken inmiddels ook Pieter Levels, die alleen communiceert via Twitter DM’s (en Telegram) en ook niet via e-mail. En zo zijn er meer mensen die e-mailen zien als een last en een niet-efficiënte (laat staan effectieve) manier van communiceren.

Dus nu moet het écht anders.

Ik heb intussen door dat bewustwording een belangrijk onderdeel is van het oplossen van een probleem. Heb je bijvoorbeeld overgewicht? Dan is het fijn om je daar bewust van te zijn. Bewustwording is prima, maar alleen met bewustwording kom je er niet. Want dan verandert er nog niets.

Ik merkte dat bijvoorbeeld bij het verminderen van mijn telefoongebruik. Ik vond dat ik te vaak op mijn telefoon zat want ik was vaak aan het multitasken (en dat is voor mensen die niet kunnen focussen) en vond dat ik teveel tijd stak in onzinnige dingen (zoals Twitter checken) en minder tijd in nuttige dingen (bijvoorbeeld blogpostjes typen of een boek lezen of naar de gym gaan).

Dat vermoeden werd bevestigd door het meten van data. De app Moment liet me zien dat ik ongeveer 25% van mijn tijd die ik wakker was op mijn telefoon zat en dat ik gemiddeld iedere 9 minuten mijn telefoon pakte. Dat was natuurlijk helemaal kut, maar nog steeds bleef ik het doen. Ook al had ik mijn notificaties uit staan. Pas toen ik mezelf ging vragen ‘hey maar Jelmer, waarom pak je nu je telefoon?’, deed ik het minder. En zo verminderde de tijd op m’n telefoon van 4 uur per dag naar 1,5 uur per dag.

Telefoonverslavinggame voorlopig uitgespeeld

Telefoonverslavinggame voorlopig uitgespeeld

Dat kan ook met e-mail.

Want ik kan wel leren van Kevin dat voor iedere e-mail die je stuurt je er gemiddeld 1,6 terug krijgt, maar dat beperkt het aantal verstuurde mails niet. En ik kan ook wel met Gmailmeter meten hoeveel mails ik krijg maar dat is niet direct de reden om minder te e-mailen (en ook precies de reden waarom sporthorloges en andere wearables niet werken).

Nee, pas toen ik mezelf ging vragen ‘moet je deze e-mail echt versturen’ werd het minder.

En dát kan ik met Gmailmeter wel goed in de gaten houden.

Kijk maar:

De weg naar 0 e-mails

De weg naar 0 e-mails

En nu ik mezelf iedere keer vraag of ik deze e-mail wel moet sturen, heb ik een aantal opties:

  1. Ja, er is geen andere optie, dus ik stuur die e-mail;
  2. Nee, kan ook op een ander kanaal (op een betere manier), dus dan doe ik het op een ander kanaal;
  3. Nee, ik kan ook gewoon niet reageren en/of uitschrijven voor deze mailing en/of deze afzender als spam markeren.

En zo, lieve mensen, zorg ik er voor dat ik minder verstuur. Waardoor ik dus ook minder krijg.

Op naar nul.

De bottom line is dit: apps kunnen je prima helpen om inzichten te geven, maar pas als je context geeft aan die data, kun je er wat mee.

Thuisblijven is duurder

Thuisblijven is duurder

Bespaar honderden euro’s op vliegtickets

Ik ben een boek aan het schrijven over goedkope vliegtickets. Hierin lees je al m’n tips & trucs en als je pre-ordert, neem ik je mee in het schrijfproces. Dan leer je ook nog eens hoe je een boek schrijft en zelf publiceert.

Pre-order

Hey ik heb ook een podcast en ik schreef ook een boek