Oreo’s op zondag

Meld je anders ff aan voor m’n (wel toffe) nieuwsbrief op zondag

Ik ben blij dat er steeds meer mensen opstaan die je vertellen dat je honderden gojibessen, miljoenen chiazaadjes en liters magere kwark kunt eten maar je niet afvalt als je geen energietekort creëert. Ik ben ook blij dat mensen gewoon lekker gaan bijhouden wat ze eten en daar aanpassingen op maken.

Het creëren van een energietekort is nodig om af te vallen. Dat kun je doen door veel te bewegen, maar gemakkelijker is het om gewoon minder te eten. Daar hoef je niet eens extra moeite voor te doen maar juist minder. Door uit te rekenen wat je nodig hebt op een dag en daar een aantal calorieën van af te halen kun je op een gecontroleerde manier afvallen.

Stel je voor dat je iedere dag 200 kcal minder eet dan je verbruikt. Dan creëer je dus een tekort van 1400 kcal per week. Daardoor val je dus af. Niet zoveel, maar je valt af.

Maar dan zijn er natuurlijk altijd nog Oreo’s. En die verdraaide 55 kcal (afhankelijk van de bron) per stuk.

Wat veel mensen doen is het inlassen van een troepdag, een binge day of een propdag. Een dag waarop ze alles eten wat los en vast zit. Dat is in principe helemaal prima, maar wel als je in de gaten houdt wát je eet.

Zo at ik vandaag 10 Oreo’s. Wat op zich niet een hele prestatie is, maar dat dit wellustige gegraai betekende wel 550 kcal.

Dat is nog steeds niet erg, als ik voor de rest niet zoveel had gegeten, maar mijn ontbijt bestond uit Eggs Benedict met bacon in plaats van magere yoghurt met bessen. En dus was mijn overschot vandaag inmiddels richting die 1000 kcal gekropen. 1000 kcal meer dan normaal.

En dat met slechts een wat steviger ontbijt en een doldwaze snack.

Had ik de rest van de week een tekort van 1400 kcal gecreëerd, dan had ik dat vandaag gereduceerd tot 400 kcal. En dat zet sowieso geen zoden aan de dijk.

Bovenstaande situatie komt vaker voor dan je misschien denkt.

Enerzijds zijn er veel mensen die van mening zijn dat ze hun inname en verbruik goed in de gaten houden, maar dat niet doen. Dat kan weer komen door onderrapportage (dus onbewust of bewust het noteren van onjuiste gegevens) of door het niet consequent noteren van inname, door bijvoorbeeld in het weekend de teugels te laten vieren.

Het is prima dat je Oreo’s loopt te proppen in het weekend, maar noteer dat dan óók. Het is heel erg vervelend als je daadwerkelijk van mening bent dat je aan het afvallen bent, terwijl je stiekem aankomt.

En het is ook precies vanwege dit voorbeeld waarom mensen denken dat natuurwetten niet op hen van toepassing zijn. En dus met wazige stellingen komen op verjaardagen.

Ik eet écht heel weinig maar ik val niet af.

Ik denk dat er iets mis is met mijn stofwisseling.

Mijn advies? Als je wilt afvallen en het lukt niet met nattevingerwerk, tel dan calorieën.

Altijd.

Elke dag.

Heel veel dagen achter elkaar.

En doe het ook als je graag wilt aankomen.

Hey ik heb ook een podcast en ik schreef ook een boek