Slaap lekker 🎧

Meld je anders ff aan voor m’n (wel toffe) nieuwsbrief op zondag

Mijn podcast heet Ik Weet Het Ook Niet en niemand minder dan Paul Bosma is mijn gast in de allereerste aflevering over slaap. Paul is mijn zeer gewaardeerde collega bij Changing Life, waar hij Research & Knowledge Manager (ofzo) is maar voor mij is hij iemand bij wie ik altijd te rade kan gaan als ik iets wil weten over training, voeding, konijnen, koffie, Noorwegen, warming-uppen, Friesland, sandwichrecepten, vezelrijke taarten en alles daar tussenin. En het slaappatroon dus.

Dus luister maar via iTunes of via Soundcloud.

In deze podcast vraag ik Paul naar zijn kennis en expertise over slaap. Want ik vind dat mijn slaappatroon nogal te wensen over laat, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker. En het mooie is dus dat ik daar beter achter kom tijdens dit gesprek en dat ik nu weet hoe ik mijn slaap kan verbeteren. Jij hebt er als luisteraar óók wat aan. Top.

Ik ga natuurlijk niet alles vertellen want dan ga je niet meer luisteren, en ik zou het leuk vinden als je gaat luisteren, maar ik heb wel een hele rij met linkjes en andere informatie en quotes die in het gesprek naar voren komen. En ik denk dat dat wel een mooie manier is voor een begeleidende blogpost voor m’n podcasts.

  • Over het circadiaanse ritme kun je gewoon lezen op Wikipedia.
  • Licht is een enorm bepalende factor voor het waak- en slaapritme. Daarom is het verstandig om aan lichtmanagement te doen.
  • Rust voor je rug is het boek dat Paul las en aanraadde.
  • Anekdotisch bewijs waar we een paar keer over spreken is bewijs van 1 persoon of 1 situatie en is dus niet echt overtuigend voor andere mensen en niet waardevol. Tenzij je geïnteresseerd bent in wat een specifiek persoon in een specifieke situatie doet. Maar nogmaals: knoop er niet teveel conclusies aan vast.
  • Een powernap tussen de 5 en 30 minuten kan volgens Paul al herstellend vermogen hebben.
  • Middagdutjes tussen 30 minuten en anderhalf uur zijn niet aan te raden omdat het lichaam slaapt in fases van anderhalf uur.
  • De belangrijkste tip in deze podcast voor je slaap is het zoeken van een vast patroon en dat aanpassen. Dus: bijvoorbeeld iedere dag gaan slapen om 22:30 en waken om 6:30. En je daar altijd aan houden. Je patroon is dus bepalender dan bijvoorbeeld je matras.
  • Slaap is een puzzel die niet zomaar op te lossen is. Het grootste puzzelstukje is je slaappatroon.
  • Stress kan het in slaap vallen en de kwaliteit van je slaap beïnvloeden. Zorg er dan voor dat je de stressor aanpakt.
  • Melatonine is in supplementenvorm aan te raden, maar alleen als je vaak wisselt van patroon (bijvoorbeeld als je door tijdzones vliegt of wissel/nachtdiensten hebt).
  • Een bepaalde mate van stress is goed voor je.
  • Cafeïne hindert je slaap en slaapkwaliteit.
  • Paul z’n favoriete cafeïnevrije koffie is Estrella Bio van Simon Lévelt.
  • Tip: zet twee wekkers. Één die je meldt dat je moet gaan slapen en één die je doet ontwaken.
  • Om je slaap te verbeteren is het verstandig om eerst je patroon aan te passen, vervolgens je slaapomgeving (geluid, licht, temperatuur, slaapssyteem) en dat patroon te verbeteren en daarbij iedere dag te checken hoe je je voelt. Want anders weet je niet of je je slaap überhaupt hoeft te verbeteren.

Shoutout naar Changing Life voor het faciliteren van de ruimte en Paul Bosma voor het delen van zijn kennis.

Promoot ff?

Thuisblijven is duurder

Thuisblijven is duurder

Bespaar honderden euro’s op vliegtickets

Ik ben een boek aan het schrijven over goedkope vliegtickets. Hierin lees je al m’n tips & trucs en als je pre-ordert, neem ik je mee in het schrijfproces. Dan leer je ook nog eens hoe je een boek schrijft en zelf publiceert.

Pre-order

Hey ik heb ook een podcast en ik schreef ook een boek