Een betere wereld begint bij mij

Meld je anders ff aan voor m’n (wel toffe) nieuwsbrief op zondag

Ik was vorige week in Budapest om daar een praatje te houden over online influencers. Ik betoogde daar dat influencers niet bestaan. Zoals ik dat ook eerder hier op m’n blog deed. En ik weet ook niet waarom dat per se in Budapest moest want het was gewoon voor allemaal Nederlanders. Maar goed, ik was er nog nooit geweest dus kan ik door die 48 uur in Budapest weer een heel land afvinken van m’n lijstje.

M’n betoog over zogenaamde influencers begon met mijn persoonlijke verhaal. Van een zeventienjarig jochie dat naar de gym ging om een grote gespierde man te worden tot iemand die vrij idealistisch is en droomt van een mooiere wereld zonder idioten. En dat ik daarover ging bloggen omdat ik een boodschap had aan de wereld. Niet om een andere reden. En zeker niet omdat ik influencer wilde worden.

Ik vertelde dat ik regelmatig gesponsorde campagnes doe om andere dingen mogelijk te maken (een mooie reis bijvoorbeeld) maar dat ik zo graag zou willen dat die campagnes wat beter zouden aansluiten bij wat ik nou echt vind, wil en denk. Zodat zowel het adverterende bedrijf als ik als de lezer daar wat aan hebben.

Want soms komt er iets voorbij dat misschien niet zo goed past, waardoor ik alleen er wat aan heb. En dat begrijp ik. Maar tegelijkertijd boeit de mening van jou, mijn lezer, mij geen ene reet. Want ik doe dit voor mezelf. En niet voor jou.

Ik wil graag zoveel mogelijk mensen bereiken met m’n boodschap, maar ik wil niet een boodschap boetseren voor zoveel mogelijk mensen.

Snap je?

Daarom werk ik dus heel erg graag samen met Europcar (want het is echt heel fijn om daar een auto te kunnen huren en die mensen bij Europcar Overtoom zijn echt extreem aardig en ik wil wel met de trein maar niet per se) en werk ik ook graag (nu al anderhalf jaar) samen met HAK (want bonen zijn voedzaam, eiwitrijk, vezelrijk, caloriearm, duurzaam, lokaal, veelzijdig en lekker). HAK is een mooi en eerlijk bedrijf. Hun visie past heel goed bij die van mij: stapje voor stapje er voor zorgen dat mensen steeds betere keuzes maken. Zodat ze blij en fit worden. En niet zo lopen te zeiken. Misschien dat specifiek de stazak van HAK daar niet aan bijdraagt, maar toch ten minste een beetje. Probeer het maar

Het helpt natuurlijk ook wel dat ik me steeds bewuster ben gaan worden van de meest populaire trend tegenwoordig: de aarde verkloten. Dus dan wil ik graag geen auto bezitten maar wel gebruiken en meer lokaal voedzaam plantaardig voedsel eten op een gemakkelijke manier.

En tegelijkertijd wil ik nog steeds rond de wereld vliegen, domme Instagramstories maken, wijn zuipen en zeggen dat influencers niet bestaan. Want dat vind ik óók belangrijk.

Maar sinds 24 oktober 2005, het begin van dit blog, is de conclusie nog steeds: ik doe dit voor mezelf en niet voor jou.

Als je het leuk vindt, volg me. En deel m’n boodschap.

En zo niet, doe het dan niet en kom er later maar achter dat ik toch gelijk had.

Hey ik heb ook een podcast en ik schreef ook een boek