Compenseren kun je leren

Meld je anders ff aan voor m’n (wel toffe) nieuwsbrief op zondag

Ik kwam vandaag terug uit México (moet van mijn op één na beste vriend altijd de Nederlandse naam van een land gebruiken maar doe dit daarom natuurlijk expres niet) en wat je dan doet is zeiken dat je geen zin hebt om eten te koken en support zoeken in je omgeving die mee-eet en dan ‘gaan bestellen’.

Aldus geschiedde.

Ik koos voor een Krabi Thai Amsterdam en de verwachte bezorgtijd was 65 minuten want het is zondagavond in Amsterdam en niemand heeft dan zin om eten te bereiden.

Prima, ik wacht wel. Moest toch nog even op de bank liggen scrollen met 500 mbps internet (had dat gemist) dus ik had wel tijd.

Maar toen mijn bestelling er na 1,5 uur nog steeds niet was, belde ik even naar het restaurant, voor een nieuwe verwachte bezorgtijd. Die kon niet worden gegeven maar de bezorger ‘was al onderweg’ en ‘het is zondagavond dus het is druk’.

Dat waren prachtig mooie feitjes maar daar zat niet echt informatie in waar ik wat mee kon.

Wat betekende die eerste verwachte bezorgtijd dan? En als die bezorger al onderweg is, check dan even op Google Maps hoe lang het nog duurt.

Ik antwoordde maar met wat zelfgekozen willekeurige feitjes. ‘Het is vandaag 5 november’ en ‘Wist je dat Aart Staartjes in Amsterdam-Noord is geboren?’. Dat wist Krabi Thai Amsterdam niet.

Hoe dan ook, de bezorger kwam 2 uur na de bestelling en nog voordat ik ging bidden en m’n maaltijd op Instagram zette, postte ik op Twitter dat ik 2 uur (overigens precies) had moeten wachten op mijn bestelling.

Anders dan de bezetting van keukenpersoneel en bezorgkoeriers is de bezetting van helpdeskmedewerkers van Thuisbezorgd op zondagavond wél goed geregeld, dus kreeg ik snel een reactie die iedere helpdesk altijd geeft. Namelijk eentje die begint met ‘wat vervelend’ en dan een vraag om een unieke code om mij en mijn bestelling op te kunnen zoeken in ‘het systeem’.

Thuisbezorgd bood me compensatie. 10% korting op m’n volgende bestelling. Waarbij ook nog even moest worden vermeld dat Thuisbezorgd geen invloed heeft op de bezorging van de bestelling.

Ja we kunnen hier niets aan doen maar je vergoeding is 10% korting op je volgende bestelling.

Allereerst: ik hoef geen excuses en hoef geen compensatie. Ik wil alleen dat mensen me zielig vinden dat ik in deze westerse wereld met glasvezelinternet en centrale verwarming in Amsterdam 2 uur moet wachten op een warme maaltijd van €40 die iemand naar me komt brengen omdat ik te moe ben om zelf iets te maken na een vlucht uit México.

Ten tweede: als je je excuses aanbiedt, doe het dan op de juiste manier. Erken dat de oorzaak van het probleem bij jou ligt en als dat niet zo is, bied dan niet je excuses aan. Je kunt niet je excuses voor anderen aanbieden (net zoals je niet op verjaardagen iemand met iemand anders kunt feliciteren).

Ten derde: compensatie of een vergoeding is schadeloosstellen of terugbetalen. Dat vereist niet een nieuwe aankoop van mij.

Ten vierde: die pad thai en rode curry en kipsalade en tom kha kai waren echt tering lekker, dus bestel ook vooral bij Krabi Thai Amsterdam.

Doe het alleen wel een dag van tevoren. Want het kan wel even duren.


post scriptum: Dit gaat niet om mijn situatie. Ik hoef geen compensatie. Ik vind dat weinig mensen snappen wat excuses maken en wat compensatie betekenen. Dit voorbeeld van Thuisbezorgd illustreert het precies mooi. Ik hoef ook geen privébericht van een helpdeskmedewerker met persoonlijke uitleg of toenadering. Dit stuk legt een concept uit aan de hand van een anekdote.

Door te proberen deze anekdote op te lossen, sla je dus precies de plank mis.

Compenseren betekent schadeloosstellen. Als je daarvoor eerst een investering vereist (die hoger is dan de compensatie), is dat per definitie geen compensatie meer.

Dat is precies het punt dat ik wil maken.

Thuisblijven is duurder

Thuisblijven is duurder

Bespaar honderden euro’s op vliegtickets

Ik ben een boek aan het schrijven over goedkope vliegtickets. Hierin lees je al m’n tips & trucs en als je pre-ordert, neem ik je mee in het schrijfproces. Dan leer je ook nog eens hoe je een boek schrijft en zelf publiceert.

Pre-order

Hey ik heb ook een podcast en ik schreef ook een boek