Thuisblijven is duurder tl;dr

Thuisblijven is duurder samenvatting

Dit is de tl;dr (fyi tl;dr is de tl;dr van samenvatting) van mijn boek Thuisblijven is duurder. Als je het boek nog niet hebt gelezen, dan kun je hiermee uit de voeten. Misschien.

Voorwoord

Allereerst is het belangrijk om te weten dat je nooit met Ryanair moet vliegen. Het boek gaat precies over het tegenovergestelde van Ryanair: namelijk voordelig vliegen op normale tijdstipppen van normale luchthavens naar interessante plekken terwijl je niet je benen in je nek hebt liggen.

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat er niet één truc of website is waardoor je goedkoop kunt vliegen. Daarom is er ook het boek.

Intro

Voordat je weet hoe, waar, wanneer en waarom je goedkope vliegtickets kunt boeken, is het van belang om de luchtvaart te snappen. Want als je dat snapt, snap je ook hoe vliegtickets werken. Als je vervolgens bepaalt wat je nou precies wil op je reis (spoiler alert: liever niet met zestien kinderen in de schoolvakanties naar een hele specifieke plek—hoewel ik ook prima in een meivakantie met zes vrienden naar Canada kan vliegen voor minder dan €300) kun je daarna trucs toepassen om je reis zo voordelig mogelijk te maken. Die trucs zal ik één voor één uitleggen.

De Luchtvaartschool

Het is handig om te weten dat er twee organisaties zijn die burgerluchtvaart regelen: ICAO en IATA. De ICAO is een agentschap van de Verenigde Naties die standaarden ontwikkelt voor bijvoorbeeld luchtverkeer (wel zo handig om vliegtuigen niet te laten botsen) en de IATA is een handelsorganisatie (wel zo handig dat je boarding pass overal hetzelfde eruit ziet). Die IATA is een organisatie voor en door airlines en de ICAO niet. Dat neemt niet weg dat deze twee organisaties er voor zorgen dat luchtvaart super efficiënt en veilig is, behalve voor airlines in China (want daar is het militaire luchtruim tering groot en vlieg je meestal met domme omwegen).

Het is fijn om te weten dat de aarde rond is (als een bal, niet als een pannenkoek) en dat je daarom vaak met een boogje vliegt als je de route op een twee dimensionele kaart projecteert. Het zorgt er ook voor dat luchthavens niet altijd op de meest logische plekken lijken te liggen, of juist wel. En dat het heel normaal is om via IJsland naar de Verenigde Staten te (kunnen) vliegen. En dat via het midden-oosten naar Japan best wel een omweg is.

Alle luchthavens hebben een drielettercode. Amsterdam is AMS en Londen Heathrow is LHR. Maar Toronto Pearson is YYZ. En Southend-on-Sea (SEN) wordt ook vaak verkocht als Londen, maar die luchthaven ligt in werkelijkheid in een tochtig en desolaat oord. Ryanair maakt van deze vrijheid gebruik om je te laten geloven dat ze mooie routes aanbieden, terwijl je in de meeste gevallen nog een aantal uur (in het donker) in de auto van een chagrijnig familielid die je ‘wel even wil brengen’ naar de (ook tochtige) luchthaven zit te chagrijnen. En natuurlijk met het openbaar vervoer van de tochtige luchthaven naar je uiteindelijke bestemming, waar ik dan weer ben uitgestapt zonder rugpijn.

Er zijn grofweg twee manieren waarop airlines hun vluchten inplannen. Vanuit een grote verzamelluchthaven (zoals KLM doet met Amsterdam—vrijwel alle KLM-vluchten vertrekken van of arriveren op Amsterdam) of van en naar heel veel verschillende luchthavens. Het eerste heet een hub-and-spoke-systeem en het tweede point-to-point. Het ene is niet beter dan het andere. Sommige airlines hebben één hub, andere meerdere en sommige airlines combineren beide systemen. Meestal gebruiken airlines die point-to-point vliegen, kleine toestellen en voeren ze korte vluchten uit, maar niet altijd (zoals bijvoorbeeld Norwegian doet met vluchten naar Bangkok, Oakland en Buenos Aires vanaf Europa).

Dan is er nog een verschil tussen low-cost airlines en full service airlines. De eerstgenoemde is de categorie waartoe bijvoorbeeld Ryanair, Easyjet, Norwegian, AirAsia, Vueling behoren en de tweede categorie bevat airlines waarbij je wél wat te eten aan boord krijgt, vaak niet met je benen in je nek reist en ook nog eens punten kunt sparen bij een frequent flyerprogramma (maar daarover later meer).

Het hele punt van low-cost airlines is dat je weinig betaalt, maar ook weinig krijgt. Wat mij betreft laten we low-cost airlines om deze reden links liggen. Maar ook vanwege die eerder genoemde tochtige luchthavens van waar ze vertrekken, gekke vliegtijden en onvriendelijk personeel. Laten we ons richten op full service airlines.

Wat full service airlines overigens tegenwoordig nogal vaak verkeerd doen is óók snijden in serviceniveaus, waardoor klanten iets verwachten wat ze niet krijgen. Dat zorgt ervoor dat soms airlines met een toch nog hoger servicelevel door slecht verwachtingsmanagement lager worden beoordeeld dan campingmaatschappijen.

Welke airlines zijn de beste?

Als PSV kampioen wordt, stoppen Ajaxsupporters niet met roepen dat Ajax de beste is. Ook al wijzen cijfers toch echt uit die over 34 wedstrijden de meeste punten heeft gehaald. Zo werkt het ook ongeveer met airlines. Hoewel er (door Skytrax) prijzen worden verdeeld onder airlines (een soort Oscars voor airlines, met allerlei categorieën), ligt het er natuurlijk maar net aan waar je voorkeuren liggen. Ik vind persoonlijk KLM een intense rotmaatschappij, maar er zijn ook (niet heldere) lieden die het prima vliegen vinden met die gore blauwe kisten zonder stopcontacten. Ook dient er gezegd te worden dat een enkele vlucht geen afspiegeling is van de kwaliteit van de gehele airline. Behalve bij Ryanair natuurlijk.

Serviceklassen

In een vliegtuig zijn er verschillende serviceklassen. Waarschijnlijk ken je het verschil tussen economy en business class, maar soms zijn er ook nog first class en premium economy class aanwezig. Waarschijnlijk zul je over het algemeen in economy class vliegen (niet omdat ik denk dat de lezers van dit blog en m’n boek Jantjes en Jantientjes Modaal zijn maar omdat economy class de  grootste klasse in een vliegtuig is). Deze tickets zijn meestal het goedkoopst en prijzen per klasse lopen op, naarmate de luxe en extra’s van de klasse ook oplopen (vanzelfsprekend is first class meestal de duurste).

Boekingsklassen

Binnen die verschillende serviceklassen zijn er verschillende boekingsklassen. Zo kun je in first class tickets boeken in de klasses F, A en P (haha fap) en gebruiken de meeste airlines de code J voor business class en Y voor economy class. Op basis van ticketvoorwaarden (met betrekking tot annuleren, aantal gespaarde punten (daarover later meer) of moment van verkoop). Zo kan het dus voorkomen dat je naast iemand zit die veel meer dan jou voor hetzelfde ticket heeft betaald. In principe is dit dus niet hetzelfde ticket (door die andere boekingsklasse), maar wel dezelfde serviceklasse.

Er is niet te zeggen wanneer de goedkoopste tickets worden aangeboden. Sommige websites publiceren een specifiek aantal dagen van tevoren, maar dit is een gemiddelde van een heel groot aantal vluchten en totaal niet relevant. Grofweg kun je stellen dat vliegtickets duurder zijn wanneer ze worden aangeboden (meestal zo’n 11 maanden voor de vlucht) en vlak voor de vlucht. Daartussen is het meestal prima boeken, maar er zijn altijd uitzonderingen.

Ticketprijzen

Over vliegticketprijzen bestaan veel mythes. Je hebt vast eens gehoord dat de helft van vliegtickets uit belastingen bestaat en de term brandstoftoeslag komt je misschien bekend voor.

In Nederland wordt geen btw geheven over vliegtickets (wat ik bijzonder raar vind) en ook verschillen de toeslagen per ticket (zeker relatief gezien). Ticketprijzen bestaan uit een basistarief en de toeslagen. Veel van die toeslagen hebben te maken met het gebruik van een luchthaven en de veiligheid op een luchthaven. Maar bijvoorbeeld in Frankrijk bevat je ticketprijs altijd iets meer dan een euro (€1,13) voor een stichting die zorgt voor betaalbare medicijnen voor tuberculosepatiënten. Denk hier de volgende keer maar even aan als je naar Frankrijk vliegt.

Brandstoftoeslag

In principe heeft brandstoftoeslag geen reet te maken met brandstof en is het ook geen toeslag. De toeslag is ingevoerd door airlines om zich te wapenen tegen schommelende brandstofprijzen en wekt de indruk dat vliegticketprijzen vooral te maken hebben met de prijs van brandstof. Dit is niet het geval en bovendien heeft de hoogte van deze toeslag te maken met het stadspaar, wat de route tussen twee luchthavens is. Van Amsterdam naar New York betaal je trouwens evenveel brandstoftoeslag als naar Los Angeles. Naar Parijs niets. Het gebruik van de term toeslag wekt de indruk dat je ook zonder kan, maar je kunt deze toeslag niet terug krijgen wanneer je besluit niet te vliegen. De NS rekent natuurlijk ook geen elektriciteitstoeslag.

De toeslag is net als het basistarief onderdeel van het ticket. Linksom of rechtsom moet je het toch wel betalen. Wanneer je besluit punten in te wisselen om daarmee je ticket te betalen, dan is het handig om vluchten te boeken met geen of weinig brandstoftoeslag. Wanneer je een boeking maakt met gespaarde punten, vervallen de basiskosten maar betaal je nog steeds toeslagen.

Prijzen van vliegtickets kunnen per airline, per moment, per serviceklasse en per boekingsklasse verschillen. Het varieert per airline wat je krijgt als je een ticket koopt. Je kunt trouwens prima van tevoren weten welke airlines je van voren of achteren naaien.

Wat is dan een goedkoop ticket?

Wat mij betreft zijn er vijf definities van een goedkoop vliegticket.

  1. Vliegticket met een lager dan gemiddelde prijs, waarbij ‘gemiddeld’ de gemiddelde prijs is die mensen in hetzelfde vliegtuig in dezelfde comfortklasse hebben betaald voor precies dezelfde reis;
  2. Een andere vlucht met vergelijkbaar comfort en in dezelfde tijd, maar voor minder geld;
  3. Dezelfde prijs als een andere vlucht, maar met meer extra’s;
  4. Dezelfde prijs voor hetzelfde eind- en beginpunt, maar met meer inhoud (meer stops, meer bestemmingen);
  5. Een gekke combinatie van het bovenstaande.

Flexibiliteit

Om echt goedkope vliegtickets te kopen, dien je flexibel te zijn. Zowel in bestemming als periode. En dan zijn er vier mogelijkheden:

  1. De saaie rakker: deze persoon moet naar een specifieke plek in een specifieke periode en betaalt daarom meestal de hoofdprijs (dit zijn overigens ook de mensen die boos worden dat mijn boek er is omdat het toch niet voor hen geldt—deze mensen adviseer ik dan ook mijn volgende boek Autonomie te kopen);
  2. De koopjesjager: is in een bepaalde periode ‘vrij’ (tussen aanhalingstekens vanwege m’n nieuwe boek Autonomie) en het boeit niet zoveel waar de reis naar toe gaat, als het maar voordelig is. Er is een grote kans op een mooi ticket;
  3. De bucketlistafvinker: wil graag ergens naar toe, maar het boeit niet echt wanner. Vindt ook vaak wel een mooi ticket;
  4. De ultieme flaneur: reist alleen naar nog nader te bepalen plekken die aantrekkelijk zijn en wanneer het ticket goedkoop is (hoeft het boek Autonomie misschien niet te kopen).

De trukendoos

Nu ben je aangekomen bij de manieren om goedkope vliegtickets te boeken. Die manieren worden uitgelegd op basis van de vragen Waarom?, Wat?, Hoe? en Wanneer? Dus: Waarom ontstaat een situatie?, Wat heb je er aan?, Hoe kun je er gebruik van maken? en Wanneer is dat handig?

Let’s go.

Wanneer moet je vliegtickets boeken?

Er is geen de prijs. Vliegtickets worden voor verschillende prijzen aangeboden omdat verschillende mensen verschillende prijzen willen betalen. Boek je ticket daarom vooral wanneer je wilt want je favoriete tarief komt wel voorbij (het is handig om dat maximale tarief van tevoren te bepalen). Zet alerts om lage tarieven direct te kunnen boeken.

Waar moet je vliegtickets boeken?

Er is geen beste plek om vliegtickets te boeken, maar het loont om allereerst te zoeken bij websites die zoeken bij verschillende reisbureau’s (dus niet Cheaptickets of Schipholtickets maar SkyscannerMomondo, Kiwi of Google Flights). Wanneer je dan een mooi tarief hebt gevonden, kun je doorklikken naar een Online Travel Agency (OTA) en daar boeken. Of, dezelfde data invoeren bij de website van de airline en ongeveer hetzelfde tarief vinden.

En oja, websites installeren geen cookies die prijzen tijdens het zoeken verhogen. Het is niet toegestaan en ook niet slim om te doen. Wanneer je tijdens het zoeken plotseling een hogere prijs ziet voor dezelfde vlucht, is dat een gevolg van caching of het feit dat iemand anders dat ticket heeft gekocht en jij nu dezelfde reis in een andere boekingsklasse ziet.

Robots

Je kunt zoeken naar tickets automatiseren. Dat staat in m’n boek maar kun je ook in deze blogpost lezen.

Error fares

Omdat veel ticketprijzen door mensen in boekingssystemen worden gezet, komen er heel soms foute tarieven voor. Deze worden error fares genoemd. Je kunt dan soms een enorm laag geprijsd ticket kopen. Te mooi om waar te zijn eigenlijk. En soms honoreren OTA’s of airlines het tarief niet (en wordt het ticket niet uitgegeven en krijg je dat kleine beetje geld terug) en dat moet je dan maar accepteren. Als het wel lukt, heb je geluk. En vlieg je dus, net als ik, voor iets meer dan €600 in business class met Qatar Airways naar Tokio. Of voor €165 naar New York.

Check ook hier hoe je alerts aanzet voor error fares.

Verstopte steden weggooien

Sommige routes zijn duurder dan andere routes. Vanuit Amsterdam met KLM naar Bali vliegen is vaak duurder dan vanuit Riga, terwijl die laatste optie naast een retour Riga — Amsterdam precies dezelfde reis van Amsterdam naar Bali bevat. Daar kun je gebruik van maken, door vluchten te zoeken vanaf andere steden of, de andere kant op, door laatste stukjes van routes niet te vliegen. Soms is een retour van A naar B naar A goedkoper dan een enkeltje van A naar B. Koop dan die eerste en vlieg B naar A niet.

Triptrip

Als je vliegt met een airline die gebruik maakt van het eerder genoemde hub-and-spoke systeem, dan kun je die stop gebruiken om een trip in een trip te maken. Sommige airlines vragen dezelfde prijs wanneer het ticket wordt onderbroken met een paar uur of dagen in de hub, als de prijs voor vrijwel direct doorvliegen. Een aantal airlines bieden zelfs gratis hotelverblijven aan als je overstap meer dan 8 uur is (zoals China Southern, Xiamen Airlines, Ethiopian en Qatar). Zo kun je bijvoorbeeld via Beijing naar Sydney vliegen en dan tijdens je (lange) overstap even de Chinese Muur aantikken (en bovendien heeft China een knetter groot oppervlak op je landkaartje met bezochte landen).

Happy bumping

Airlines overboeken hun vluchten vaak maar dat is niet erg omdat ze ook heel goed weten dat een percentage van de passagiers (door verschillende oorzaken) niet komt opdagen. Soms is de vlucht toch overboekt en bieden airlines geld of waardebonnen en hotelovernachtingen en eten aan mensen die een vlucht later willen nemen (je mag als je ouder dan twee bent niet bij elkaar op schoot in principe). Je kunt hier gebruik van maken wanneer je flexibel bent en het dus prima is om 24 uur later te vliegen mits alles wordt betaalt en je er rond de 800 euro voor krijgt, of meer als je goed kunt onderhandelen.

Punten sparen 101

Voor deze informatie moet je echt m’n boek lezen, want het is lastig samen te vatten. Het komt hier op neer: zorg dat je tickets boekt waarop je (zoveel mogelijk) frequent flyer punten kan sparen en doe dat bij een frequent flyer programma waar je de meeste punten spaar en/of je het meeste aan die punten hebt.

Flying Blue zuigt. Dus spaar daar niet je punten.

Psssst lees hier Punten Sparen 101 en hier Punten Sparen 102.

Niets over credit cards

Je kunt met behulp van je creditcard ook punten sparen die je kunt inwisselen voor gratis vluchten of upgrades. Maar in Nederland hebben we niet zoveel mogelijkheden. Het enige wat ik je kan aanraden is een American Express kaart die niet (ik herhaal: niet) is gekoppeld aan Flying Blue. Doe dat even via deze link want dan vangen jij en ik 6000 Amexpunten. Die punten kun je dan weer versturen naar verschillende frequent flyerprogramma’s (ik doe het bijvoorbeeld graag naar die van British Airways).

Privium

Als je dan toch veel vliegt, word dan even lid van Privium. Dan heb je overal op Schiphol voorrang en mag je altijd, als je vliegt, naar lounges om gratis te eten en wijn te zuipen. Top.

Leve de EU

Wanneer je vlucht in of van de EU vertraagd is (vanaf meer dan drie uur) heb je recht op compensatie. En het mooie is dus dat er bedrijven zijn die je daarbij kunnen helpen (zoals airhelp.com of euclaim.nl) en óók nog tot een paar jaar na een vertraging. Dus gratis geld. Mooi.

Reis met handbagage

Bezit is extra afstofwerk, dus je gaat je koffer niet inchecken. Bovendien hoef je je fossielenverzameling niet van huis mee te nemen naar Kuala Lumpur, dus raakt die incheckkoffer nooit vol. Los van het feit dat veel airlines nu geld vragen voor het aan boord brengen van incheckbagage, is het meebrengen van zo’n vehikel onzinnig. Reizen met handbagage scheelt stress en enorm lang wachten overal.

Stalk the experts

Check flyertalk.com, samchui.com, boardingarea.com, insideflyer.nl, secretflying.com, fly4free.com, flynous.com en reddit.com/r/travel/airfare als je meer wilt weten over dit onderwerp.

Hoe je een round-the-world ticket boekt

Dat lees je hier.

Conclusie

Er is dus geen geheim, maar je moet wat dingen leren over luchtvaart om het te snappen.

Daarom schreef ik dus dat boek. Koop het vooral, nu je deze tl;dr hebt gelezen.

Thuisblijven is duurder

Bespaar honderden euro’s op vliegtickets

Ik heb een boek geschreven over goedkope vliegtickets. Hierin lees je al m’n tips & trucs die ik heb toegepast om bijvoorbeeld voor €240,— naar Panama te vliegen, voor €640,— in business class naar Tokio of gratis naar Bali. Retour ja.

Bestel ‘m nu