Wat is er super aan superfoods?

Mooi gezegd, Coolbestman

De paradox van superfoods is dat we er mee worden doodgegooid terwijl we volgens degenen die ons er mee doodgooien er langer van gaan leven. Wat mij betreft moet je niet zomaar chiazaadjes over je bakje met kwark strooien.

Iedereen kent die gezellige avontuurlijke Australiër uit de Coolbestreclame die op zoek gaat naar speciale besjes met bijzonder veel waardevolle nutriënten. Die besjes worden gebruikt in z’n suikerrijke gekoelde drankje. En als je dit drankje drinkt ben je gelukkig en gezond.  Een goed voorbeeld van een superfood: megaveel voedingsstoffen in een piepklein besje. Fantastisch.

Mooi gezegd, Coolbestman

Mooi gezegd, Coolbestman

Het doet er even niet toe wat voor besje het is. Het gaat om de inhoud van de boodschap. Er bestaan dus besjes die bomvol zitten met vitamine C, anitoxidanten, vezels en weet ik wat voor goedheid. In vergelijking met andere voedingsmiddelen bevat het besje veel meer van deze goedheid per gram product. Super toch?

Het begon met zo’n besje, maar inmiddels zijn ook zeewier, avocado, amandelen en zelfs popcorn bestempeld als superfood met één of meerdere gezondheidsclaims. We slaan een beetje door in onze zoektocht naar gezondheid en het eeuwige leven.

Proef mijn chia-hennepzaad-gojibes-rauwe-cacao-spirulina-tarwegras-himalayazout-energiereep eens.

Er bestaan natuurlijk plantjes, knollen, besjes en zaadjes groeien die voor ons lichaam en ons welbevinden een prima samenstelling en waarde hebben. Door de enorme verscheidenheid aan levensvormen op aarde zullen er ongetwijfeld goede en minder goede producten in het bos en op de heide groeien. Het is dus verstandig om de nutriëntrijke producten te kiezen boven de minder nutriëntrijke. En het is nog beter om extreem nutriëntrijke producten te kiezen. Superfoods is daarom een goed gekozen naam.

Chiazaad

Neem nou chiazaad. Al jaren wordt het bestempeld als superfood. Het zijn kleine zwarte zaadjes die een hoge voedingswaarde hebben. Boordevol eiwit, gezonde vetten, vezels en antioxidanten. Maar ja, het blijven kleine zaadjes. Dus als iets van een paar gram heel veel nutriënten bevat, is dat weliswaar meer dan andere producten, maar wel weinig.

Prioriteiten

Ik snap best dat je superfoods koopt, maar doe het dan wel als vervanging van iets vergelijkbaars. Blauwe bessen zitten bijvoorbeeld boordevol vezels en zijn relatief arm aan koolhydraten. Het is echt topvoedsel, maar zorgt er dan voor dat je die blauwe bessen niet toevoegt, maar in plaats van iets anders eet.

Vervangen

De term superfoods is arbitrair en aan weinig regels gebonden. Daarom kan dus zelfs popcorn bestempeld worden als superfood. Wat je moet onthouden is dat superfoods over het algemeen een betere variant zijn van de categorie voedsel waartoe ze behoren. Kies dus blauwe bessen in plaats van een ander soort fruit. Kies chiazaad in plaats van muesli. En kies rauwe cacao in plaats van Nesquick. Maar denk niet dat je gelukkig en gezond wordt als je chiazaad toevoegt aan je reguliere schaaltje met yoghurt. Door het toevoegen van calorieën (van welke soort dan ook) is nog nooit iemand afgevallen. Koop vooral superfoods en eet ze rijkelijk, maar niet als supplement.

Thuisblijven is duurder

Bespaar honderden euro’s op vliegtickets

Ik heb een boek geschreven over goedkope vliegtickets. Hierin lees je al m’n tips & trucs die ik heb toegepast om bijvoorbeeld voor €240,— naar Panama te vliegen, voor €640,— in business class naar Tokio of gratis naar Bali. Retour ja.

Bestel ‘m nu