Zo daten efficiënte mensen

Meld je anders ff aan voor m’n (wel toffe) nieuwsbrief op zondag

Deze post is een samenwerking met mijn vrienden van Once

Als je naar ‘thee’ zoekt op de website van Nederlands grootste supermarkt, krijg je 456 resultaten. Zelfs ik, met m’n 31 jaar oud, kan me nog herinneren dat thee vroeger thee was. Dat smaakte overal hetzelfde. En nu zijn er 455 smaken bijgekomen.

Prima dat er meer smaken zijn. Maar je kunt ook overdrijven.

Dat die extreme hoeveelheid thee geen zegen is, beschrijft bijvoorbeeld Barry Schwartz mooi in zijn boek The Paradox of Choice. Keuze is fijn, maar op een zeker moment niet meer. Als je kan kiezen uit 5 soorten jam, koop je meer dan wanneer je kunt kiezen uit 21 soorten jam.

Niet alleen in de supermarkt komen we om in keuze, maar eigenlijk overal. Alles is mogelijk. Tijd, plek, gezelschap, prijsklasse en uitdaging. Nu, morgen, volgende week, volgend jaar. Noem het het shuffletijdperk, analysis paralysis of kiezen voor buitenkansjes…

Teveel keuze is niet goed.

Op de datingmarkt is het niet anders. In het boek Modern Romance wordt er geprobeerd antwoord te geven op de vraag of het nu gemakkelijker is om een partner te vinden dan vroeger en het antwoord wordt uiteindelijk niet gegeven. Wel kun je nu veel gemakkelijker in contact komen met letterlijk iedereen op de wereld. En dat lijkt helemaal fantastisch.

De schrijver van het boek, comedian en acteur (en schrijver dus) Aziz Ansari, laat de praktijk die op deze theorie volgt mooi zien in aflevering 4 van seizoen 2 van de Netflixserie Master of None: First Date. Hij stuurt tien keer dezelfde openings zin (‘Hey ik ga zo naar de supermarkt, heb jij nog iets nodig?’) en eindigt tien keer op dezelfde date die tien keer weinig oplevert waarna hij (spoiler alert) weer eindigt waar hij begon: eindeloos swipend en dezelfde openingszin gebruiken.

The paradox of choice dus.

Maar gelukkig is er nu Once. De gratis datingapp die je maar één match geeft per dag, waarbij je ook eventueel nog met een matchmaker kunt chatten die voor jou de beste match gaat uitzoeken.

Meer focus, meer aandacht, minder keuze. Beter dus.

En dan kun je nog steeds de beste openingszin gebruiken en vragen of hij/zij iets wil van de supermarkt.

Dan maar hopen dat ze hij/zij geen ‘thee’ zegt maar direct begint over jullie gemeenschappelijke interesse Master of None.

Of Jelmer de Boer. Nog beter.

Download Once hier en check de Facebookpagina van Once.

Twijfel nog wel even over m’n profiel dus help even.

Jelmer de Wijnboer

Jelmer de Wijnboer

Of Jelmer de Aardbeienboer

Of Jelmer de Aardbeienboer

Eet Taart Krijg Een Sixpack

Heb je m’n boek eigenlijk al gelezen?

In Eet Taart Krijg Een Sixpack leer je hoe je een sixpack kunt krijgen terwijl je taart eet en andersom. Mét een interview door Arie Boomsma. En net zulke stomme grapjes als hier.

Bestel nu voor €20,—

Hey ik heb ook een podcast en ik schreef ook een boek