Stel, je hebt een stapeltje American Expresspunten
- Waarom een American Expresskaart fijn en handig is
- De voordelen van een American Expresskaart maar dan van Flying Blue
- Hoe spaar je snel en veel American Expresspunten?
- Stel, je hebt een stapel American Expresspunten (dit artikel)
De trouwe lezer zal inmiddels weten dat ik nogal fan ben van American Express. Ik had dat ook nooit kunnen bedenken. Dat ik als ik goed en breed (ha) volwassen ben, de hele tijd ga zitten roeptoeteren over een creditcard. Maar goed, mensen zijn slechte voorspellers en ik ben daar een goed voorbeeld van.
De American Expresskaart (vanaf nu: Amexkaart) is een geweldig hulpmiddel voor de frequente reiziger maar ook voor de niet-zo-frequente reiziger. Was het niet om de bijgesloten reisverzekering dan was het wel door loungetoegang op luchthavens en was het niet om de loungetoegang dan was het wel door de snelle grenspassage of het dineertegoed. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat een Amexkaart een puntenjoker is.
Een puntenjoker?
Jazeker. In een andere blogpost vertel ik daar meer over.
Waar ik het nu over wil hebben is het moment dát je met de puntenjoker een stapeltje punten hebt verzameld en denkt ‘ja maar Jelmer zei dat ik met die punten nu met mijn volleybalteam en alle reserves in first class rond de wereld kon, gratis en voor niets’.
Dat moet ik even rechtzetten.
Die punten zijn geweldig en je kunt er prachtige reizen mee maken. Maar we moeten de verwachtingen wel even temperen. Laat ik er eerst een grove indicatie tegenaan te gooien, gesorteerd op hoeveelheid gespaarde Amexpuntjes (in hun eigen jargon: Membership Rewards, of MR). Het stond al in de vorige zin, maar ik wil het herhalen: het is grove indicatie. De echte travel hackers kunnen meer met hun punten dan degenen die niet hun best doen en het eerste beste ticket kopen.
0 - 10.000 MR
Je kunt hier vaak in economy een enkele reis of een retour naar dichtbij boeken, wat misschien handig is als de prijzen in cash erg hoog zijn (en je dan met punten kunt boeken). Dit is ook een mooi stapeltje om te kunnen inzetten als je een route wil vliegen op een exotische plek op de wereld die, door weinig concurrentie, vaak duur is, maar met punten gebonden is aan een (laag) vast aantal puntjes.
10.000 - 50.000 MR
Je kunt hier het bovenstaande plus, met enig puzzelwerk, een businessclasticket mee boeken en wat punten overhouden. Bijvoorbeeld van Amsterdam naar de zone ‘Midden-Oosten’ met het programma van Singapore Airlines: Krisflyer. Of met datzelfde programma binnen de zone Zuidoost-Azië. Dus bijvoorbeeld van Bali, via Singapore, naar Bangkok. Of vice versa.
50.000 - 100.000 MR
Met dit aantal kun je het bovenstaande, maar dan met twee personen doen. Of een retour voor jezelf boeken. Ook kun je met dit aantal op heel veel verschillende manieren, in business class, vanuit Europa naar Zuidoost- en Zuid- en Oost-Azië, maar ook naar Afrika, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. Wel enkele reis, voor één persoon.
100.000 - 200.000 MR
Met dit aantal punten kun je vaak retour naar het bovenstaande vliegen of met z’n tweeën naar iets verder. Je kunt met dit bedrag trouwens ook heel veel verschillende korte vluchtjes boeken. Zo besteedde ik ooit 15.000 Avios (dat is omgerekend 18.750 MR) aan een vlucht tussen Sao Paulo en Buenos Aires in business class en 35.000 Singapore Airlines Krisflyer Miles (dat is 43.750 MR) voor een firstclassvlucht tussen Singapore en Hong Kong. Van Amsterdam naar Doha in qsuites van Qatar Airways is 43.000 British Airways Avios (53.750 MR) en first class met Qatar Airways tussen Doha en Bangkok is 75.000 Avios (93.750 MR).
200.000 - 500.000 MR
Met dit aantal punten kun je alvast een tripje met twee personen naar ver, in business gaan plannen, maar misschien heb je eerder 500.000 MR nodig om alles en veel te doen en kun je met 200.000 net heen en weer naar Doha met z’n twee.
Ziehier ook een voorbeeld van een mooie trip voor heel veel puntjes.
Ok maar hoe weet ik waar ik een ticket kan boeken met die punten en hoe zet ik ze over en hoe weet je dit allemaal?
Allereerst: goede vraag. En ten tweede: ik leg het uit.
Ik moet het blijven benadrukken dat ‘punten’ een verzamelnaam is voor alle valuta van alle loyaliteitsprogramma’s. Hierboven heb ik het over Avios en Krisflyer miles maar met ‘punten’ bedoel ik ook Flying Blue miles. In een vereenvoudigde wereld heb je cash (je favoriete valuta) en punten (je favoriete miles van je favoriete loyaliteitsprogramma).
Om direct ongeveer te snappen wat ik bedoel kun je eens een zoekopdracht doen op awardhacker.com. Daar kun je de prijzen voor vliegroutes vinden in de bedragen van verschillende loyaliteitsprogramma’s. En als je dat onderzoekt, dan weet je misschien ook hoe je het beste je MR kunt gebruiken.
Neem nou dit voorbeeld:
Is best een duidelijk overzicht toch? Er staat hoeveel punten (of miles, mag je ook zeggen, maar ik vind dat onduidelijk in het Nederlands) het per loyaliteitsprogramma kost om een route te vliegen. Hier zie je dat Singapore Airlines Krisflyer 52.000 punten vraagt voor een enkele reis tussen Amsterdam en Kaapstad in business class. Miles&More van Lufthansa et al net iets meer. Asia Miles van Cathay Pacific vraagt 65.000 punten. British Airways Executive Club 82.750. Flying Blue van KLM et al dan? Is hetzelfde als Air France: 82.500 punten. Maar dit is een vanafprijs (zul je net zien bij dit loyaliteitsprogramma).
Hoe dan ook, je zou kunnen oordelen dat je het beste met Singapore Airlines kunt vliegen. Maar nu moet je opletten. Singapore Airlines vliegt helemaal niet tussen Amsterdam en Kaapstad (technisch gezien wel, want er is een vlucht tussen Amsterdam en Singapore en een vlucht van Singapore, via Johannesburg naar Kaapstad) maar die kun je niet boeken in deze volgorde. Je kunt bij loyaliteitsprogramma’s vluchten boeken van meerdere airlines. In het geval van Singapore Airlines betaal je die 52.000 punten voor een vlucht van Turkish Airlines bijvoorbeeld, of Lufthansa. Misschien wel Egyptair. Zelf heb ik ooit eens via Oslo, Stockholm en Addis Abeba gevlogen met SAS en Ethiopian, een ticket dat was geboekt bij Singapore Airlines Krisflyer.
Het is dus vooraf ook al de vraag met welke airline je wil vliegen. Wil je met Qatar Airways in business class vliegen (wat ik kan begrijpen), dan kun je dat ticket alleen boeken bij een loyaliteitsprogramma die samenwerkt met Qatar Airways. Moet je maar net weten, maar dat zijn in het voorbeeld dat van Cathay (Asia Miles) en British Airways (Executive Club). Hier stel je jezelf dus de vraag of je liever 65.000 punten betaalt voor Qatar Airways dan 52.000 punten voor Turkish Airlines.
Wat een gedoe! Ja. Vind ik ook.
En dan wordt het nog moeilijker. Want je kunt wel allemaal dingen willen, het is niet zo dat je maar op ieder moment dat ticket met punten kan boeken. Airlines geven maar een paar (of nul) stoelen per vlucht vrij die te boeken zijn met puntjes. En er zijn meer mensen zoals jij en ik, dus kan het voorkomen dat je op de gewenste datum helemaal geen ticket kunt vinden om te boeken met punten.
Zo had ik onlangs nog flink wat gezeik met Cathay Pacific, waar ik een ticket had geboekt (met Asia Miles) op Qatar Airways’ vlucht tussen Doha en Bali. Maar ik wilde daar mijn baby aan toevoegen (wat je niet kunt doen online) dus moest ik daarvoor bellen met de klantenservice. Maar welke? Qatar Airways zei: regel het bij Cathay, want je hebt daar geboekt. Cathay zei: regel het met Qatar Airways, want daar vlieg je mee. Kortom: ik kwam geen steek verder. Gelukkig is er een bijkomend voordeel van puntentickets dat je ze relatief eenvoudig kunt annuleren (voor niet te veel geld) en dan je punten terug krijgt. Maar wat nu? Ik had de complete vakantie eromheen al geboekt. Gelukkig vond ik een nieuwe route, vanaf Brussel, via Doha naar Bali. Een dag eerder dan ik eigenlijk wilde. En bij een ander loyaliteitsprogramma: Executive Club van British Airways. De moraal van dit verhaal is dat flexibiliteit ook hier loont. Je kunt wel veel wensen, maar er is beperkt aanbod.
Hoe weet je dan of er beschikbaarheid is? Daarvoor kun je alleen de zoekmachines van de loyaliteitsprogramma’s gebruiken.
Dus zoek je beschikbaarheid vinden bij Qatar Airways? Dan zoek je daar, bij British Airways of bij Cathay Pacific. Maar let op dat je ‘award search’ doet, want nogmaals: puntentickets hebben een andere beschikbaarheid dan cash tickets. Zodra je een beschikbaar ticket hebt gevonden voor een prijs die ja aanstaat, kun je boeken. Maar er bestaat natuurlijk een kans dat je helemaal geen punten op je account hebt. Daar heb je dus je puntenjoker, aka de Amexkaart voor. Met American Express stuur je eenvoudig je MR naar die loyaliteitsprogramma’s. Meestal staan die punten er een dag later op en kun je boeken.
Op dit moment werkt American Express samen met Flying Blue van KLM en Air France, Krisflyer van Singapore Airlines, Executive Club van British Airways en nog een paar.
De volgorde is dus nu:
- ‘Ik zou nog wel eens naar <plek> willen’.
- Zorg dat je een goede stapel American Express MR hebt.
- Zoek op Awardhacker wat een route eigenlijk kost bij verschillende programma's.
- Zoek beschikbaarheid bij award search van het loyaliteitsprogramma dat samenwerkt met de betreffende airline.
- Stuur je punten van American Express naar het loyaliteitsprogramma.
- Wacht een dag.
- Boek je ticket met punten en betaal wat belastingen.
- Annuleer of wijzig vervolgens je ticket eenvoudig.
Was dit een beetje duidelijk? Nee he. Daarom heb ik heel veel verschillende posts geschreven die steeds een klein beetje van de puzzel oplossen. Het past misschien ook wel in een boek maar ik heb mezelf beloofd dat ik in deze blogpost een keer niet mijn boek zou pluggen.
Verder loont het trouwens nog aanbiedingen van die loyaliteitsprogramma’s in de gaten te houden. Flying Blue heeft namelijk iedere maand nieuwe zogenaamde Promo Rewards, waarin ze kortingen bieden op puntentickets. Handig. Zo’n actie had Singapore Airlines ook, maar volgens mij ligt dat al een tijdje stil.
Dus, resumé:
Stel, je hebt een stapeltje Amexpunten liggen, dan loont het om te kijken wat je ermee kunt, beschikbaarheid te zoeken bij awardzoekmachines van loyaliteitsprogramma’s, punten over te boeken en op reis te gaan.
Of, nog even te wachten als je iets ziet wat veel meer punten kost. Dan kun je op een later tijdstip een nog leukere reis maken.
Succes.
En oja, businessclassvluchten zijn eigenlijk de enige juiste besteding van die Membership Rewards. Als je deze punten gebruikt voor het aflossen van je Amexrekening of je maandbijdrage, dan maak je een hele slechte deal.