De enige fatsoenlijke puntenspaarcreditcard in Nederland

Wees welkom, en gebruik je Nederlandse kaart, lieve toerist

Iedereen op de wereld en al hun moeders gebruiken creditcards maar in Nederland heeft iedereen een Maestrokaart. Zelfs op de meest toeristische plek van Amsterdam, de Albert Heijn in de Jodenbreestraat (uit onderzoek bleek dat hier de meeste Amsterdammutsjes per hoofd van de bevolking werden geteld) staat er met een Dymolabelprinter geprinte stickertjes NO VISA, NO MASTERCARD op de betaalterminals. Idioot.

Wees welkom, en gebruik je Nederlandse kaart, lieve toerist

Wees welkom, en gebruik je Nederlandse kaart, lieve toerist

Nu snap ik heel goed dat mensen geen creditcard willen gebruiken omdat leven op krediet in weinig gevallen aan te raden is, maar toch is het voor de internationaal georiënteerde consument soms onhandig. Zo is het bijvoorbeeld onhandig en meestal onmogelijk om een auto te huren, internetaankopen te doen of überhaupt te betalen in het buitenland met zo’n domme Maestrokaart maar vind ik het ook onhandig om zowel een Maestro te hebben als een Mastercard.

En bovendien: met bunq (en Revolut en meer banken) kun je een Mastercard aanvragen die geen creditcard is maar een debitcard. Hetzelfde principe als een maestrokaart dus en dan beter.

Maar die wordt dus niet geaccepteerd bij de Albert Heijn om de hoek. Waardoor je dus met allemaal verschillende passen rondloopt in Nederland.

In veel buitenlanden worden creditcards gebruikt voor betalingen en zijn bovendien veel aankopen verzekerd met het gebruik van die creditcard. Dat is handig en fijn. En vooral in de Verenigde Staten bieden creditcards nog veel meer voordelen. Frequent flyers hebben dit ontdekt en maken vaak gretig gebruik van aanmeldbonussen van creditcards in de vorm van frequent flyer punten. Zo krijg je bij veel creditcards, na aanvraag en als je binnen x periode voor bedrag y uitgaven doet, een enorm aantal bonuspunten die je vervolgens kunt inwisselen bij verschillende airlines en er (first of business class) vliegtickets van kunt aanschaffen. Wanneer je dat doorrekent en slim uitspeelt, is dat in essentie gratis geld. In het buitenland is travel hacking dan ook vooral slim spelen met aanmeldbonussen van credit cards. In Nederland is het vooralsnog vooral mijn boek kopen en hopen op het beste.

In Nederland zijn er relatief weinig smaken creditcards. Laat staan creditcards waar je wat aan hebt. Sterker nog: er is er maar één. En dat is niet een Mastercard en ook geen Visa maar American Express. Nog weer een andere variant. Die overigens veel slechter te gebruiken is dan Mastercard, Visa en zelfs Discover. Maar dat maakt niet eens zo heel veel uit.

Het argument tegen een Maestrokaart (het feit dat het ding op maar weinig plekken geaccepteerd wordt), negeer ik even bij de American Expresskaart (die trouwens op méér plekken wereldwijd wordt geaccepteerd dan je Maestro) om het feit dat je bij American Express punten kunt sparen en bij Maestro niet.

Dat punten sparen leg ik trouwens uit in deze blogpost en deze, maar dat gaat vooral over frequent flyer programma’s. Dit stukje tekst gaat een stapje verder (en sneller).

Met American Express spaar je punten bij iedere aankoop die je met de kaart doet, ongeveer 1 punt per uitgegeven euro (en als mensen via jouw link een kaart aanvragen ontvang je bonussen tussen de 6000 en 24000 punten—dat tikt lekkerder aan) en die punten kun je overboeken naar verschillende frequent flyerprogramma’s van airlines. Dit is ook precies de reden waarom je je Flying Blue American Expresskaart moet dumpen of overzetten naar een ‘gewone’ American Express. Bij een American Expresskaart van Flying Blue kun je alleen Flying Blue punten sparen en met een ‘gewone’ American Express kun je je punten overboeken naar meerdere frequent flyer programma’s. Kijk maar:

Meer keuze = beter

Meer keuze = beter

Meer keuze = beter

Meer keuze = beter

Je kunt bijvoorbeeld je punten overboeken naar het frequent flyerprogramma van British Airways, Executive Club. Daarmee kun je voor 15000 punten bij Cathay Pacific in business class van Hong Kong naar de Filipijnen vliegen. Bijvoorbeeld. (Of binnenlandse vluchten in economy class in Japan boeken voor 4500 punten en een beetje cash).

Wat puntjes en wat eurootjes voor business class

Wat puntjes en wat eurootjes voor business class

Je kunt met die gewone American Expresskaart overigens ook gewoon je punten overboeken naar KLM FlyingBlue, maar dat wil je natuurlijk niet. Want daar heb je vrij weinig aan punten.

Maar ik wil in first class met Singapore Airlines van Jakarta via Singapore (met een dag overstap in Singapore en lekker lang in de lounge chillen en (vr)eten) naar Shanghai. Voor 50.000 Krisflyer punten. En die kan ik met American Express voor 62500 punten overboeken. Kijk maar:

Meer keuze = beter

Meer keuze = beter

Dit ticket kost 50.000 Singapore Airlines Miles en €12,92.

Jakarta - Singapore - Shanghai in first class

Jakarta – Singapore – Shanghai in first class (voor 50.000 miles en €12,95)

En als ik die los zou willen kopen, een eurootje of 2500.

Betalen met euro's meh

Betalen met euro’s meh

Kijk, dit is dus een reden om een American Express aan te vragen en daar dure dingen mee af te rekenen en mensen uit te nodigen om óók zo’n kaart te nemen. Dan spaar je lekker snel punten en kun je op den duur een keer je punten splashen op iets doms zoals first class vliegtickets.

En als je via deze link een Gold Card aanvraagt, krijg je (een beetje afhankelijk van wanneer je kijkt) 6000-24000 punten (en ik ook). Zijn we al mooi op weg.

Oja, je kunt er trouwens ook niet bij de Albert Heijn mee betalen. Maar wel bij Jumbo. Tel uit je winst.

Bijna gratis de wereld rondvliegen?

Ik reisde drie jaar lang de wereld rond en betaalde daar zo weinig mogelijk voor. En toen schreef ik het boek Thuisblijven is duurder. Dus nu kun jij het ook.

Check het boek hier


Autonomieboek

Kijk maar even

Op dit moment schrijf ik het boek Autonomie en dat komt in 2019 uit. Wil je meelezen terwijl ik het schrijf en op de hoogte blijven van het schrijfproces en daarna ook een boek krijgen over autonomie? Dat kan.

Pre-order het boek hier