17 vluchten, 7 landen, 5x business, 1x first: €563,60

ams-cdg-tlv-amm-doh-cmb-kul-sin-bki-sdk-twu-bki-sin-hkg-tpe-hkg-lhr-ams

Ik kreeg een e-mail van American Airlines dat ik m’n gespaarde frequent flyerpunten moest opmaken. Want, als ik niet met American Airlines zou vliegen, zouden ze verlopen. Ik was helemaal niet van plan om snel met American Airlines te vliegen dus moest ik ze maar besteden.

Snel!

Snel!

Een paar dagen eerder had ik een vliegticket geboekt met mijn British Airways punten. Er was namelijk een promotie. Veel retourvluchten met British Airways vanaf Londen werden aangeboden voor 50% van de prijs in avios (de frequent flyerpunten van British Airways). Dus bijvoorbeeld retour naar Hong Kong voor 19.500 in plaats van 39.000 avios. Deze promotie betekende ook dat een enkele reis vanaf Hong Kong de helft van het aantal avios kostte. In dit geval 9.750 avios dus. Bij die vlucht vanaf Hong Kong waren de belastingen nog geen veertig piek dus boekte ik een enkele reis van Hong Kong naar Londen voor 9.750 avios en €35,37. Het screenshot hieronder maakte ik na de promotie, waarbij de belastingen weer iets anders zijn (en het weer dubbel zoveel punten kost).

Bij de promotie was dat dus de helft

Bij de promotie was dat dus de helft

hkg-lhr

hkg-lhr

Ik zou dus in Hong Kong zijn. En daarom kwamen die American Airlinespunten dus van pas.

De helft van die punten bij American Airlines had ik trouwens gespaard in 2016, toen ik met vrienden naar Hawaii ging. Een prima ticket (€419,02 retour) via Londen en Los Angeles (terugweg hetzelfde, maar dan omgekeerd natuurlijk). Heel veel gevlogen miles (16.484) en ongeveer evenveel gespaarde punten omdat ik bij het boeken gewoon m’n frequent flyernummer opgaf. Daarvoor had ik nog een trip naar de Verenigde Staten met British Airways en American Airlines geboekt (Oslo—Londen—New York, Chicago—New York—Londen—Berlijn voor €240,36) en erna ééntje naar Zuidoost-Azië (Barcelona—Londen—Bangkok, Tokio—Madrid—Amsterdam voor €232,27) en daarvoor ook m’n puntjes bij American Airlines gespaard en zo kwam ik aan die 30.190 punten. Gespaard dus, door in totaal €891,65 aan vliegtickets uit te geven. Onthoud dat even.

ams-lhr-lax-hnl-lax-lhr-ams,osl-lhr-jfk,ord-jfk-lhr-txl,bcn-lhr-bkk,nrt-mad-ams

ams-lhr-lax-hnl-lax-lhr-ams,osl-lhr-jfk,ord-jfk-lhr-txl,bcn-lhr-bkk,nrt-mad-ams voor €891,65

Het frequent flyerprogramma van American Airlines, AAdvantage werkt met zones. Dus je kunt een vliegticket ‘kopen’ in een bepaalde (geografische) zone door een bepaald aantal punten te betalen. En omdat ik niet van plan was nog meer punten bij American Airlines te gaan sparen, wilde ik eigenlijk zoveel mogelijk punten besteden. 30.000 dus. Dan hield ik er 190 over die zouden vervallen. Dat was niet zo erg. Een business class ticket tussen het Midden-Oosten en het Indisch subcontinent in business class bijvoorbeeld kost precies die 30.000 punten. Dus ik besloot daar maar een ticket te vinden.

30.000 punten

30.000 punten

En omdat ik al in Hong Kong zou zijn en zo’n beetje die richting op wilde, besloot ik een maand eerder een ticket te zoeken van het westelijke deel van de zone ‘Midden-Oosten’ naar het zuidoostelijke deel van de zone ‘Indisch subcontinent’. Dat werd dus Tel Aviv (in Israël)—Colombo (in Sri Lanka).

TLV-CMB dus

TLV-CMB dus

Maar omdat Israël nogal vaak ruzie maakt met z’n buren zijn er niet veel beschikbare logische (directe) routes, dus kwam ik uit op Tel-Aviv—Amman—Doha—Colombo, met een dag in Doha omdat stops onder de 24 uur gewoon mogen. Maar dat ticket is niet echt te boeken op aa.com dus ik moest even bellen. Vluchtnummers bij elkaar gepuzzeld en geboekt. Zo simpel was het dan ook wel weer.

Alleen belastingen betalen

Alleen belastingen betalen

30.000 punten en €40,91 voor een business class vlucht die in economy met cash al meer dan €1000,- kost:

Dit kost het normaal

Dit kost het normaal, in economy class

Natuurlijk boeken mensen met verstand niet zo’n duur economy class ticket, maar dit is om even aan te geven hoe thunder veel geld je bespaart.

Samenvattend: ik spaarde 30.000 punten door drie best goedkope trips te boeken en kon met die punten weer drie business class tickets kopen. Het summum van punten sparen: veel punten krijgen door weinig te betalen en lekker veel terugkrijgen voor niet zo heel veel punten.

tlv-amm-doh-cmb,hkg-lhr

tlv-amm-doh-cmb,hkg-lhr

En nu verder

Maar goed, nu was ik in Colombo en zou ik iets minder dan een maand later terugvliegen van Hong Kong (naar Londen nota bene), dus ik had nog wat afstanden te overbruggen. Nu wilde ik wel graag Sri Lanka bekijken (ik was er ooit in 2015 al geweest toen ik in één trip Tanzania (en Zanzibar) en Dubai en Sri Lanka aandeed (en zo twee soorten olifanten in één trip zag), maar volgens mij was er wel genoeg te zien. Dus daarom besloot ik pas een week later verder te vliegen vanuit Colombo. En wel naar Singapore (want daar zou ik m’n liefje gaan ontmoeten om samen verder te gaan naar Borneo). En omdat ik silver member ben bij British Airways en Malaysia Airlines partner is van British Airways en ik dus in de lounge mag als ik met partners vlieg, besloot ik met Malaysia Airlines te vliegen. En ik besloot ook een lange overstap in Kuala Lumpur in te bouwen om de stad te zien. En ik betaalde veel (€154,28 voor economy class) en spaar 52 avios (lol) en 5 tier points.

Vanaf Singapore

Singapore is niet zo veel aan. Dat wist ik wel sinds ik er in 2016 belandde. Maar dat maakt ook niet uit, want ik vlieg vanaf hier verder naar Borneo om daar een rondje te doen langs bergen, orang-oetans, dwergolifanten, koraalriffen en neusapen. Allemaal met AirAsia, want de andere optie is steeds langs Kuala Lumpur en daar heb ik geen zin in of een auto en zie hiervoor.

sin-bki-sdk-twu-bki-sin

sin-bki-sdk-twu-bki-sin

Lekker AirAsia punten sparen

Via Momondo en AirAsia was dit uiteindelijk bij elkaar €148,85 in plaats van €173

Nou en dan ben ik dus weer in Singapore. Dan neem ik afscheid van m’n liefje die weer naar Nederland gaat en vlieg ik first class met Singapore Airlines naar Hong Kong.

first

sin-hkg

sin-hkg

Vanaf Hong Kong doe ik nog een citytrip in business class naar Taipei (€49,52 en 18.000 British Airways avios) en vlieg ik naar Londen en weer naar huis voor 4500 Avios en €21,-

Ik vlieg met KLM en AirFrance naar Parijs en door naar Tel Aviv, voor €84, om even de cirkel rond te maken:

Dit is AMS-CDG-TLV trouwens

Dit is AMS-CDG-TLV trouwens

Jelmer, ik snap er geen hol meer van!!1!!1

Ok, ik zal het samenvatten. Ik ga een trip maken van Amsterdam naar Parijs naar Tel Aviv naar Amman naar Doha naar Colombo naar Kuala Lumpur naar Singapore naar Kota Kinabalu naar Sandakan naar Tawau naar Kota Kinabalu naar Singapore naar Hong Kong naar Taipei naar Hong Kong naar Londen naar Amsterdam.

ams-cdg-tlv-amm-doh-cmb-kul-sin-bki-sdk-twu-bki-sin-hkg-tpe-hkg-lhr-ams

ams-cdg-tlv-amm-doh-cmb-kul-sin-bki-sdk-twu-bki-sin-hkg-tpe-hkg-lhr-ams

En ik betaal er €629,75 voor omdat ik punten spaar en spaarde.

Kijk maar

  • Amsterdam — Parijs — Tel Aviv voor €84
  • Tel Aviv — Amman — Doha — Colombo (in business class) voor €40,91 en 30.000 AA punten
  • Colombo — Kualu Lumpur — Singapore voor €154,28
  • Singapore — rondje Borneo — Singapore voor €148,85
  • Singapore — Hong Kong (in first class) voor €29,67 en 37.500 SQ punten
  • Hong Kong — Taipei — Hong Kong voor €49,52 en 18.000 BA punten
  • Hong Kong — Londen voor €35,37 en 9.750 BA punten
  • Londen — Amsterdam voor €21

Thuisblijven is duurder

Bijna gratis de wereld rondvliegen?

Ik reisde drie jaar lang de wereld rond en betaalde daar zo weinig mogelijk voor. En toen schreef ik dit boek. Dus nu kan jij het ook.

Check het boek hier