Hoe je voor 15 euro 5,5 uur first class vliegt

Casey Neistat heeft miljoenen Youtubeabonnees en dat is lekker handig voor airlines (voor de verwarring zal ik hierna ook de term luchtvaartmaatschappij gebruiken). Die kunnen dat op een ludieke manier met de filmmaker in contact komen en hem first class tickets aanbieden. Als hij er dan een video over maakt, is dat behoorlijk wat fijne PR. En natuurlijk wordt er grof (misschien ook wel grif) voor betaald als ze er zeker van willen zijn dat hij er een video van maakt. Allemaal helemaal prima. Moeten die airlines en Casey zelf weten. Levert mooi beeldmateriaal op. Iedereen blij. Vooral ik.

Maar we zijn niet allemaal een populaire filmmaker met een miljoenenpubliek. Jij en ik zijn slechts simpele mensen met een bescheiden hoopje toeschouwers, een nuchter wereldbeeld en dromen die misschien net buiten onze beperkingen liggen. Dat ligt allemaal aan Johannes Calvijn, natuurlijk. Teringlijer.

Maar hey, we kunnen wel first class vliegen voor een paar tientjes. Zo doe je dat:

First class is de hoogste klasse in een vliegtuig en die klasse is niet echt aan regels gebonden: er is geen checklist waar first class aan moet voldoen. KLM heeft niet eens first class en op veel binnenlandse vluchten in de Verenigde Staten is first class hetzelfde als business class (maar dan niet business class van KLM binnen Europa want dat is vaak niet meer dan een stroopwafel en een plastic beker champagne op de eerste rij). Maar bij Singapore Airlines is first class meestal een degelijk ‘product’. Daar heb je in first class vaak een suite: een (semi-)afgesloten gedeelte. Wel zo leuk in een vliegtuig. Deurtje dicht. Even lekker boekje lezen. Of je stoel helemaal plat en snurken. Of kaviaar eten op 10km hoogte. En natuurlijk inchecken zonder wachtrij, in een first class lounge plaatsnemen en de bar gratis leegdrinken voor je vlucht. Enfin, luxe. Helemaal mooi. Lijkt me wel wat. Zeker na het zien van de video’s van Sam Chui.

Emirates en Etihad kunnen er ook wat van hoor. En zo zijn er wel meer maatschappijen waarbij first class het summum van burgerluchtvaart op lijnvluchten is.

En het mag ook meestal wel wat kosten. Een first classticket van Jakarta via Singapore naar Hong Kong, bijvoorbeeld, in Singapore Airlines first class, kost toch al gauw iets meer dan €1900.

Duur?

Duur?

Niet weinig. En meestal ook iets teveel geld voor velen. We waren immers calvinistische mensen die allemaal graag hard werken omdat hard werken goed is. Veel geld verdienen vinden we natuurlijk vreselijk. Het uitgeven ervan is zelfs een doodzonde.

Maar het kan ook anders. Want geld moet natuurlijk rollen en pensioenen zijn voor voorzichtige conservatievelingen, maar ik bedoel eigenlijk dat je geen €1900 moet betalen voor een first class ticket. Dat kan ook voor €15.

Want je kunt, zoals je misschien weet, vliegtickets aanschaffen met punten. Of airmiles. Geef het een naam. Die punten kun je sparen door vluchten te vliegen, aankopen te doen of op andere manieren (lees er vooral hier meer over). En als je ze eenmaal hebt, kun je ze inwisselen voor vluchten. En soms kan dat extreem voordelig. Bijvoorbeeld, niet heel ontoevallig, precies op die eerder genoemde route Jakarta—Singapore—Hong Kong.

CGK-SIN-HKG

CGK-SIN-HKG

Dat kan namelijk 37.500 punten bij Singapore Airlines en €14,65 (die IDR is niet zoveel waard). Zie, ik overdreef ook nog eens met m’n €15.

Goedkoop?

Goedkoop?

Het frequent flyerprogramma van Singapore Airlines heet Krisflyer en ik weet niet waarom en dat boeit niet voor dit verhaal. Maar met dat programma kun je punten sparen, ook op vluchten van andere Star Allianceleden zoals Lufthansa, United, Swiss en SAS. Ook kun je er met de juiste American Expresskaart (deze geeft je al 24.000 punten bij aanmelden) gespaarde punten naar toe sturen. Precies dat laatste deed ik, want ik vlieg niet zo vaak met Star Alliancemaatschappijen dus ik spaar niet zoveel punten bij Singapore Airlines. Maar van mijn American Expressaccount stuurde ik 42.400 punten naar KrisFlyer. Daar kreeg ik er 33.920 voor terug, want de wisselkoers is 5 Amexpunten versturen, 4 Krisflyerpunten krijgen.

Die 33.920 punten werden toegevoegd aan de eerder gespaarde 3.860 punten die ik al had gespaard omdat ik eerder dit jaar vloog met Air Canada en United naar New York (EWR) (terug via Toronto—YYZ) waar ik overigens €160 voor had betaald.

Puntentransacties

Puntentransacties

Het totaal werd zo 37.780 punten. Komt dat even mooi uit. Genoeg voor het ticket dat ik wil kopen (ik moet namelijk in Hong Kong zijn op een bepaalde datum en ik ben even ervoor in Kuala Lumpur en met KLM vlieg je voor €130 in business class die 2 uur en 5 minuten van Kuala Lumpur naar Jakarta, waar je weer 1403 Delta Air Lines miles mee kunt sparen).

Nouja, ik ga het wel filmen als het zover is.

Wil je dus eens first class vliegen voor vrij weinig? Doe dat dan bijvoorbeeld bij Singapore Airlines. Zorg dat je daar punten spaart (of ze stuurt van je American Expressaccount) en boek je ticket met punten. Overigens is Jakarta—Singapore—Hong Kong goedkoper dan alleen Singapore—Hong Kong.

Aha! De wondere wereld van vliegtickets.

Denk je dat Casey Neistat dit ook weet?

Thuisblijven is duurder

Bijna gratis de wereld rondvliegen?

Ik reisde drie jaar lang de wereld rond en betaalde daar zo weinig mogelijk voor. En toen schreef ik dit boek. Dus nu kan jij het ook.

Check het boek hier (en probeer de kortingscode BLOG voor €10 korting)