De voordelen van een American Express credit card van Flying Blue
Je hebt in Nederland twee soorten mensen: die met een normale American Expresskaart en die met een American Express van Flying Blue. De eerste groep heeft gewonnen. De gewone American Expresskaart biedt veel meer voordelen dan de kaart in samenwerking met Flying Blue, het frequentflyerprogramma van onder andere KLM (lees maar hier).
Waarom een Amex de enige kaart is waar je als Nederlandse vliegticketboeker wat aan hebt, lees je in m'n boek Thuisblijven is duurder.
Voordelen zijn bijvoorbeeld het feit dat je tweemaal per jaar loungetoegang krijgt, korting krijgt op hotelboekingen via American Express en dat je je punten (membership rewards heten ze bij American Express) kunt overboeken naar verschillende frequentflyerprogramma’s (niet alleen naar Flying Blue). Dat laatste is verreweg de beste reden om te kiezen voor de gewone American Expresskaart (als je er één moet kiezen), maar onlangs heb ik toch een American Expresskaart van Flying Blue aangevraagd. En daar had ik een goede reden voor.
Bij een Americanexpresskaart krijg je (vaak) (tot wel) 20.000 punten bonus wanneer je een nieuw lid aanbrengt (en dat lid krijgt dan ook zo’n puntenbonus). Dat is voor mij als vliegticketboekenschrijver een leuke deal. Ik heb namelijk dit blog en dat boek en zodoende weet ik per jaar aardig wat mensen over te halen om zo’n kaart aan te vragen (check de voorwaarden, lieve lezer). Dat is win-win-win: Ik vind dat je er als reiziger echt wat aan hebt (er staat ook een heel epistel over in m'n boek), ik vind het tof als jij als nieuw lid een bonus krijgt (en direct kan inzetten voor vluchten) en ik vind het ook aardig dat ik daarvoor een puntenbonus krijg. Kom nou.
Twee kaarten
Nu wist er iemand me te wijzen op het feit dat je naast een gewone American Express óók een American Express van Flying Blue kunt aanvragen. En hoewel ik deze kaart inferieur vind aan de gewone (zie boven), heb ik toch gedaan.
Waarom? Omdat er altijd mensen zijn die om wat voor reden dan ook (zie onder voor die redenen) een kaart gaan aanvragen via mijn link (en ik dus een bonus verdien) en ik zodoende waarschijnlijk ook wel aan 175.000 punten kom per jaar (en daar heus wel íéts mee kan). Aldus geschiedde.
Nu begin ik echt een beetje op een Amerikaanse frequent flyer te lijken met mijn twee credit cards. Maar wees niet bevreesd. Hier blijft het bij. Naast American Express is er in Nederland geen credit card waar de frequente vlieger ook maar iets aan heeft.
Vooruitlopend op het behalen van die puntenbonus ging ik op zoek naar voordelen van de American Express van Flying Blue. En ik vond er een paar, mocht je zo iemand zijn die per se die van Flying Blue moet hebben óf die er, net als ik, nog eentje naast z’n gewone American Express wil.
Stel, je bent een zakenreiziger
KLM is een airline met een hub in Amsterdam. Dat betekent dat bijna alle KLM-vluchten beginnen of eindigen op Schiphol. Als zakenreiziger in Nederland is er een grote kans dat je vaak met KLM vliegt (of moet vliegen van degene die je tickets boekt). Wanneer KLM vanwege deze reden je voorkeursairline is, dan is het handig om een Flying Blue Amexkaart aan te vragen. Waarom? Omdat je bij het aanvragen 30 XP (Experience Points) krijgt en dat is een mooi begin (of aanvulling) op de overige XP’s die je verdient met je vluchten. Voor je het weet heb je een status bij Flying Blue die je recht geeft op een voorkeursbehandeling en loungetoegang. Wel zo handig als je vaak reist. Silver ben je met 100 XP, Gold met nog eens 180 XP en Platinum met weer 300 XP.
Europa is een gek werelddeel
Bij frequentflyerprogramma’s wordt er vaak gesorteerd op werelddelen. Dan kost het van werelddeel A naar werelddeel B bijvoorbeeld 40.000 punten voor een ticket in economy class. Dat is wel zo makkelijk rekenen voor iedereen. Maar soms zijn er, door bijzondere omstandigheden, gekke landen aan een werelddeel toegevoegd. Flying Blue vindt bijvoorbeeld Marokko, Tunesië, Algerije en Israël horen bij hun regio ‘Europa’. Dat moet KLM natuurlijk helemaal zelf weten, maar dat betekent ook dat je vrij voordelig van Marrakech, bijvoorbeeld via Amsterdam, naar Havana kunt vliegen.
Dat is vaak, in punten, even duur (of goedkoper, zoals je ziet) als vanaf iedere andere luchthaven in KLM’s regio Europa. En soms is het zelfs extra voordelig om van zo’n plek ergens naar toe te vliegen dan vanaf Amsterdam, omdat je minder belastingen betaalt.
Koloniaal Fankrijk
Frankrijk heeft nog steeds een flinke vinger in de Pacifische (en trouwens ook Caribische) pap en dat betekent dat er zoiets bestaat als Nieuw-Caledonië en Tahiti. Daar heeft Flying Blue (waartoe ook de Franse airline Air France behoort) een samenwerking met Aircalin, de lokale luchtvaartmaatschappij aan de andere kant van de (Franse) wereld.
Doorgaans zijn vluchten in de Pacific tussen kleine nietszeggende eilandjes (door weinig concurrentie, rijk publiek en het feit dat ze nogal afgelegen liggen) nogal duur en dat is hier ook het geval. Je kunt echter met Flying Blue miles met betrekkelijk weinig punten tussen wat Pacifische eilanden vliegen, waar je normaal gesproken aardig wat euro’s voor neer moet leggen, zou je met cash betalen. In zo’n geval loont het óók om Flying Bluepunten te sparen.
Aanbiedingen
Dan is er nog iets waar ik Flying Blue een klein applausje voor moet geven. Die Werelddealweken zijn altijd lachwekkend schraal (ik heb er nog nooit een aantrekkelijk tarief tussen zien staan, maar ze kunnen wel heel goed marketing bedrijven daar bij KLM), maar de Promo Rewards daarentegen zijn zo nu en dan zeer lucratief. Promo Rewards zijn een maandelijks terugkerende lijst van bestemmingen tegen een gereduceerd puntentarief. Dan krijg je bijvoorbeeld 50% korting op het bedrag dat je in punten moet betalen voor een vliegticket naar een bestemming in Canada, Afrika of China.
In zo’n geval is het dus óók fijn om Flying Blue miles te bezitten en kan het hebben van een American Expresskaart van Flying Blue de moeite waard zijn.
Van de Caraïben naar Hawaii
Dan is er nóg een zogenaamde sweet spot bij Flying Blue. Zoals gezegd zijn de regiodefinities van Flying Blue niet om over naar het huis van je aardrijkskundeleraar te schrijven. Zo behoort Hawaii bijvoorbeeld tot Centraal Amerika, net als bijvoorbeeld Guadeloupe (of Frans Guyana en Trinidad & Tobago). Dat deze landen tot dezelfde regio behoren, betekent dus dat vluchten tussen deze bestemmingen in dezelfde regio betrekkelijk weinig punten kosten. En dat terwijl de daadwerkelijke afstand tussen bijvoorbeeld Frans Guyana en Hawaii behoorlijk groot is. Je krijgt zodoende veel (een lange route) voor weinig (prijs voor een ticket tussen plekken in dezelfde regio). Deze regiodefinitie is uniek, waardoor je bij Flying Blue misschien wel het voordeligste tussen de Caraïben en Hawaii vliegt.
Intra-Azië
Over het optimaliseren van routes in sweet spots gesproken: door het gebrek aan samenwerkingen van Flying Blue in Zuidoost-Azië kun je vanuit bijvoorbeeld Vietnam, via Zuid-Korea, naar Bali vliegen, in business class, voor 29.000 punten. Dat is weliswaar een omweg, maar de liefhebber van een luxe vluchtje vindt dat niet erg (en het kan soms ook niet anders omdat er gebruik wordt gemaakt van vriendjes Korean Air en Garuda Indonesia).
MRU en RUN
Frankrijk heeft niet alleen vingers in de caraïbische en pacifische pappen, maar ook in de Indische. Daar zijn twee eilanden te vinden met wat Franse invloeden: Réunion (RUN) en Mauritius (MRU). Vluchten tussen die eilanden, en tussen één van de twee eilanden en Johannesburg (of Kaapstad), zijn te boeken voor 16.500 punten in economy class. Dat is een leuke deal, vergeleken met gangbare prijzen in cash.
Conclusie: soms is Flying Blue best ok
In sommige gevallen is het dus best aardig om Flying Blue miles te verzamelen. Als je daar al een stapeltje punten hebt gespaard en ook een bonus krijgt voor het aanvragen van een American Expresskaart van Flying Blue, dan heb je misschien al een leuk tripje bij elkaar gespaard. Misschien loont het om als zakenreiziger zo’n kaart aan te vragen. Het is immers voordeliger om membership rewards van je Flying Blue Amexkaart over te boeken naar Flying Blue (dat gebeurt automatisch iedere maand, 1-op-1) dan van je gewone American Express naar Flying Blue (dat moet handmatig en kost 5 membership rewards voor 4 Flying Blue miles).
Een American Expresskaart van Flying Blue is dus in hele spaarzame gevallen (zoals die hierboven) een verstandige keuze.
In alle andere gevallen is er de gewone American Expresskaart.
Je kunt ze natuurlijk ook allebei nemen, zoals ik.
Of helemaal niet. Da's voor minimalisten.