Waarom ik het liefst in een Hilton verblijf

Hilton hotelletje

Laat ik voorop stellen dat dit niet een gesponsorde post is. Ik heb trouwens wél Hilton een liefdesbrief gestuurd met daarin een uiting van behoefte aan een samenwerking (lees: ik geld, zij promotie), maar daar is nooit op gereageerd.

Dus nu is dit stukje tekst extra eerlijk. En haat ik Hilton een klein beetje meer.

Nou mooi. Dat is uit de wereld. Dan nu over naar de kern van de zaak.

En die kern van de zaak wordt eigenlijk veroorzaakt door twee frustraties in mijn leven: Airbnb en Booking.

De eerste frustratie, Airbnb, zag ik een aantal jaren geleden als een prachtige manier om goedkoop over de hele wereld te kunnen verblijven, maar ik begin me steeds meer te storen aan het feit dat je een mooi verblijf boekt maar in het echte leven niet in groothoeklensfoto’s staat en dus dat iedere balzaal op Airbnb een donkere grot in het echt is. Bovendien heb ik geen zak aan een heel huis of rotzooi van iemand anders. Waar ik behoefte aan heb zijn vooral witte lakens, vroege check-in, late check-out, airconditioning, bonuspunten, upgrades, punten sparen en sympathiek personeel die mij me laten thuisvoelen en problemen oplossen als die er zijn. En warme chocoladekoekjes. Daarover straks meer.

Booking.com, aan de andere kant, frustreert me nogal met haar schreeuwerige urgentiewebsite die helemaal uit de klauwen is gelopen door al die A/B-tests waar ze zelf zo trots op zijn. Nee, er zijn geen 36 mensen tegelijk met mij naar dit stoffige hotel in Pakistan aan het kijken en nee, ik krijg geen speciale extra superkorting. Donder op. Ik ben geen idioot en ik zou ook graag niet zo behandeld willen worden.

Gelukkig is er Hilton. Overal ter wereld.

Als frequente vlieger krijg je aardig vaak te maken met Hilton. Je kunt bij Hilton namelijk ook bepaalde statussen verdienen, punten sparen en loungetoegang krijgen, om maar wat paralellen met frequent flyer programma’s te noemen. En net als met die frequent flyer programma’s loont het ook om vaker bij dezelfde hotelketen te verblijven. Dat had overigens net zo goed Best Western of Sheraton kunnen zijn, maar in mijn geval werd dat dus Hilton.

Door een stiekeme manier (Telegram me om er achter te komen, het kan nu trouwens niet meer op deze stiekeme manier) werd ik binnen no-time gold member bij Hilton. Zo’n gold membership betekent dat je bij ieder verblijf een gratis ontbijt krijgt (of bonuspunten, je kunt kiezen), bijna altijd vroeg kunt inchecken en/of laat kunt uitchecken, kans hebt op upgrades en nog meer bonuspunten spaart bij je verblijf.

Dus ik verbleef al vaker bij het Hilton om die status te behalen, nu verbleef ik nog vaker. Ik trapte dus mooi in dat loyaliteitsprogramma. Maar ik doe het graag.

Waarom?

In ieder Hilton waar ik ben verbleven, met uitzondering van die in Brussel (maar wel in New York, Istanbul, Montréal, Kaapstad, Doha, Kota Kinabalu, Singapore en Hong Kong) was mijn verblijf zeer aangenaam. Ik weet niet precies hoe de interne training er bij Hilton uitziet, maar die lijkt me top notch. Overal werd ik vriendelijk welkom geheten, werd ik prima geholpen, waren de lakens wit en werkte de airconditioning. En bij ieder Hilton, met uitzondering van die schuur in Brussel dan, waar de kamers prima. En ik boek echt altijd een ‘gewone kamer’. In DoubleTree bij Hiltons krijg je een warm chocoladekoekje bij het inchecken. Onbetaalbaar.

Dat loyaliteitsprogramma van Hilton zit trouwens prachtig in elkaar. Bij elk verblijf spaar je een paar honderd tot een paar duizend punten, een beetje afhankelijk van het type kamer, de prijs en het type hotel. Regelmatig zijn er bonussen waarmee je extra punten kunt verdienen en soms zijn er zelfs samenwerkingen met frequent flyerprogramma’s (zo verbleef ik mijn afgelopen reis drie keer in een Hilton en verdiende ook nog eens 3×2500=7500 Miles & More punten bij Lufthansa).

Ook kun je regelmatig Hilton Honors punten (het loyaliteitsprogramma heet Honors en vroeger HHonors maar dat sloeg natuurlijk nergens op want hoe spreek je nou twee keer een ‘h’ achter elkaar uit?) met 100% bonus kopen. Dus als 10.000 punten normaal 100 dollar kosten, dan heb je er nu dubbel zoveel voor honderd dollar. Dat maakt het ook een eitje om waarde te geven aan Hilton Honorspunten: dat is namelijk 0,5 dollarcent per stuk.

Als je dan een hotel wilt boeken bij Hilton, dan is het makkelijk kiezen tussen punten en dollars. Het enige wat je hoeft te doen is te kijken wat een kamer kost in punten en in geld (je kunt dit altijd vergelijken op de website van Hilton). En als je weet wat de waarde is van punten, weet je dus wat de betere keuze is.

Zo verbleef ik tijdens een reis naar Zuidoost-Azië twee nachten (twee weken zaten er tussen) in Hilton Garden Inn in Singapore: eerst betaalde ik 20.000 punten voor een kamer, want voor die datum was ‘ie met geld € 135 en dus was het slimmer om met punten te betalen. Voor de tweede keer betaalde ik met geld omdat het tarief voor die datum € 87 was en dat precies een euro minder is 20.000 keer 0,5 dollarcent. Bovendien spaarde ik met dit verblijf 2368 puntjes (waarde $ 11,84) dus was het een slimme keuze.

Nog iets leuks: omdat ik Gold Member ben, kreeg ik in Kota Kinabalu een upgrade van een simpele kamer (geboekt met 20.000 punten) naar een executive suite van meer dan 100m2, ter waarde van een paar honderd euro. En toegang tot de executive lounge met gratis eten en drinken.

In mijn boek Thuisblijven is duurder heb ik het niet over verblijven, omdat ik vind dat iedereen verschillende wensen op verschillende momenten heeft. Dan heeft het weinig zin om tips te geven over het zoeken, vinden en boeken van voordelig verblijf. Maar als je houdt van betrouwbare service, een leuk loyaliteitsprogramma, witte lakens, marmer in badkamers, warme chocoladekoekjes en zo nu en dan een upgrade, dan zou je best eens kunnen kiezen voor Hilton.

Bijna gratis de wereld rondvliegen?

Ik reisde drie jaar lang de wereld rond en betaalde daar zo weinig mogelijk voor. En toen schreef ik het boek Thuisblijven is duurder. Dus nu kun jij het ook.

Check het boek hier