Hoe je kamerupgrades in hotels krijgt

Hoe krijg je kamerupgrades bij hotels? Allereerst (en alleen) als je status hebt bij dat hotel. Want dan heb je een legitieme reden om erom te vragen.

Hoe je kamerupgrades in hotels krijgt
Photo by Roberto Nickson / Unsplash

Onlangs verzekerde ik mezelf weer van een extra jaartje diamond status bij de hotelketen Hilton. Die status in het loyaliteitsprogramma van deze keten verdiende ik door dit jaar (2022) precies genoeg nachtjes te verblijven en geeft me het gehele volgende jaar (2023) allerlei voordelen bij volgende verblijven, zoals gratis ontbijt, vroeg inchecken en laat uitchecken, loungetoegang (soms is er een lounge met gratis eten en drinken in een hotel), stapels bonuspunten, premium wifi (vind ik zelf heel grappig), gratis water (in flesjes—handig in gore landen) en het belangrijkste: upgrades naar suites (op basis van beschikbaarheid).

The Points Guy (een vliegtuignerdjesblog) schat de waarde van deze diamond status bij Hilton op meer dan $3000 per jaar.

Een gratis ontbijtje kan ik altijd wel waarderen. Het is toch fijn om je bed uit te rollen en naar een zaaltje te gaan waar je in bijna alle gevallen de dag goed kunt beginnen met een koffie, vezels, eiwitten en een prima muffin. Maar het is me vooral te doen om die upgrades.

Photo by Dan Gold / Unsplash

Een kamerupgrade in een hotel kan allerlei vormen hebben. Ik hoef niet uit te leggen wat het is, want we weten allemaal dat het een betere kamer betekent. Maar dat betere is nogal dubieus. Zo ben ik een keer geüpgraded naar een kamer op dezelfde verdieping als de lounge maar was die lounge gesloten. Ik heb ook een keer als upgrade een twin room gekregen (een kamer met twee bedden in plaats van één) maar ik kan toch maar in één bed tegelijk slapen?

Gefeliciteerd Jelmer, je hebt een extra bed!

Wat ik wél begrijp is een upgrade van een gewone kamer, die vaak queen (iets kleiner bed) of king (iets groter bed) wordt genoemd naar een suite, wat soms betekent dat je een aparte slaapkamer hebt naast een soort tv-kamer met daarin een bank maar ook soms (zoals op mijn laatste trip naar Thailand), simpelweg betekent dat je iets meer vloeroppervlak hebt en een uit de kluiten gewassen fauteuil in de hoek.

Die ongemakkelijke bank daar verderop betekende 'suite'.

Een upgrade is überhaupt fijn maar het is helemaal fijn als je ook werkelijk een verschil ervaart.

Bij de hotelketen Hilton heb je dus, zoals gezegd op basis van beschikbaarheid, recht op een kamerupgrade naar een suite bij elke boeking, als je een diamond status in hun loyaliteitsprogramma hebt. Op een treetje lager, bij gold, kun je trouwens ook upgrades krijgen, maar (meestal) niet naar een suite (hoewel ik met gold wel eens een suite upgrade heb gekregen naar een kamer groter dan m’n huis).

Photo by Oswald Elsaboath / Unsplash

Die hotelstatus is essentieel om upgrades te krijgen. Natuurlijk kun je zo nu en dan door sympathie van de receptionist, toeval, een vergissing, een lieve glimlach of een andere reden een upgrade krijgen, maar die status is voor het hotel simpelweg de beste reden om ‘m toe te kennen.

Gratis tip alvast: dit geldt ook voor upgrades in vliegtuigen. Daar red je het ook niet door je C&A-colbertje aan te trekken of net te doen alsof je op huwelijksreis bent.

Het antwoord op de vraag Hoe krijg je hotelupgrades? is dus Door de juiste status bij het hotel te hebben. De vervolgvraag is hier natuurlijk hoe het werkt bij hotels die geen loyaliteitsprogramma hebben en daar heb ik het antwoord niet op. Misschien kunnen we erachter komen door wat tips op een rijtje te zetten die werken bij hotelketens en ons af te vragen of dat ook zou werken bij bijvoorbeeld een boetiekhotel.

Checking in
Photo by Marten Bjork / Unsplash

Tip 1: heb status

Dit lijkt een herhaling van de vorige alinea en dat is het ook, maar er zijn ook bloglezers die tussenkopjes scannen en dan direct hier terechtkomen. Dus daarom: zorg ervoor dat je een status hebt in het loyaliteitsprogramma van de keten waar je een overnachting hebt. Die status kun je op verschillende manieren bereiken. Eerst zorg je ervoor dat je een account hebt bij het loyaliteitspgrogramma en daarna boek je je overnachtingen direct via de website van het hotel. Daarna moet je flink wat nachten verblijven (of stays verzamelen) om die status te behalen. Check het betreffende programma wat de voorwaarden zijn.

Voorbeeld: Bij Hilton moet je normaal gesproken 60 nachten per jaar verblijven om platinum te krijgen. Dat is best veel, namelijk meer dan 16% van alle nachten in een jaar. Door covid werd deze vereiste door de keten verminderd naar 42 nachten en telden bovendien de nachten van 2021, vanwege datzelfde covid, mee in 2022. Alle statussen uit 2021 werden verlengd tot eind 2022. Je had dus twee jaar de tijd om 42 nachten te verblijven. Door een promotie tellen sinds oktober 2022 alle nachten dubbel, dus kon je in principe met 21 nachten de status halen. Dat deed ik. 21 nachten in twee jaar is nog geen 3% van alle nachten en zo behield ik mijn platinum status. Travel hack!

Photo by CardMapr.nl / Unsplash

Er is ook een shortcut naar hotelstatussen: met de American Express platinumkaart krijg je er vier:

  • Radisson Rewards™ Premium (met gratis upgrades, obv beschikbaarheid)
  • Hilton Honors Gold (met gratis upgrades, obv beschikbaarheid)
  • MeliáRewards Gold (geen gratis upgrades, wel gratis ontbijt voor jou en je medegast)
  • The Marriott Bonvoy™ Gold Elite (met gratis upgrades, obv beschikbaarheid)

Heb je deze kaart niet, dan zul je dus slim nachten of verblijven moeten sparen.

Tip 2: Mail het hotel

Wat ik vaak doe, is het e-mailadres van het hotel opzoeken en dan per mail vragen of ik, vanwege mijn status, een upgrade mag. Vaak helpt het opgeven van een goede reden. Die kun je zelf verzinnen. Als je iets te vieren hebt, zoals een verjaardag of een trouwdag ofzo, dan is dat een goede reden. Je kunt ook zeggen dat je het interieur van de suite zo mooi vindt of dat je meer ruimte nodig hebt als je met een baby reist. De sleutel is hier wel dat je status hebt.

Ik denk trouwens ook altijd: ‘als je zo graag een grotere kamer wil, boek die dan.’ Het hotel kan zoiets ook denken, maar gasten met een hoge status in het loyaliteitsprogramma kunnen gerust wat terug verwachten. De status is een prima reden voor een upgrade. Dan hoef je niet ook nog jarig en 25 jaar getrouwd te zijn op je bar mitzvah.

Deze tip kun je natuurlijk ook toepassen bij hotels die geen loyaliteitsprogramma hebben. Misschien dat de aardige receptionist je kamer wil upgraden bij een speciale gelegenheid. Maar zeker in deze gevallen is het veel logischer dat je gewoon een duurdere kamer boekt als je wat te vieren hebt.

Tip 3: vraag erom bij het inchecken

Meestal zal het hotel je e-mail beantwoorden met dat er eventueel een upgrade mogelijk is als de kamer beschikbaar is bij het inchecken. Wat servicemedewerkers anno nu namelijk goed kunnen is gewoon de algemene voorwaarden aan hun klanten herhalen. Zeer irritant, omdat wij die natuurlijk ook kunnen lezen en ervan uit mogen gaan dat service juist het oplossen van afwijkingen is.

Maar goed, bij het inchecken is het dus zaak om, als de receptionist niet al zelf een upgrade aan je heeft toegewezen, te vragen om die upgrade. Soms zal er dan worden gezegd dat er helaas geen kamer beschikbaar is. Maar dan moet je gewoon even proberen de kamer die je graag wil te boeken op de website van het hotel en daarna zeggen ‘Ooh wat gek, ik kan ‘m nog wel gewoon boeken. Kunt u nog eens kijken?’

Ook hier is het dus essentieel om 'omdat ik immers deze status heb' te vermelden.

The Zero Star Hotel with a million stars. Yes, I actually slept there.
Upgrade naar muurloos.

Tip 4: vraag of het later kan

Als je niet bij het inchecken geüpgraded kan worden, dan ben je best bereid dat de volgende dag te worden. Vraag of dit mogelijk is, want soms heeft de receptionist dus wel gelijk dat alle kamers volgeboekt zijn, maar de volgende dag is het weer een andere situatie. Zo heb ik ooit voor elkaar gekregen dat ik de drie laatste van de vier nachten een suite kreeg, terwijl ik de eerste nacht ‘gewoon’ op mijn geboekte kamer moest verblijven.

Photo by Helena Lopes / Unsplash

Tip 5: wees geen lul

In de wereld van entitlement is het vragen om upgrades een precaire zaak. Daarom hamer ik er ook zo op dat je eerst die status behaalt voordat je erom vraagt. Want pas dan zou je kunnen argumenteren dat je er werkelijk recht op hebt. De goedkoopste kamer boeken zonder status en dan vragen om een upgrade is hetzelfde als Crocs kopen en bij de kassa vragen of ze kunnen worden geüpgraded naar Gucci sliders.

Als het, ondanks je status, alsnog niet kan, neem dan je verlies en ga niet lopen schreeuwen of lomp doen. Je hebt, zelfs met status bij al die hotelketens, simpelweg nergens recht op. Daarom staat ook overal op basis van beschikbaarheid bij. Dan kan dat hotel iedere reden opvoeren dat die upgrade niet voor je beschikbaar is.

Tot slot

Uiteraard kun je mét status géén upgrade krijgen en zónder status wél een upgrade. Het is soms maar net hoe de wind waait. Maar ook hier geldt eens te meer: je moet je best doen (status halen) om te krijgen waar je recht op hebt (upgrades). Het is net de echte wereld.

Ok 31 keer het woord status in deze blogpost. Mijn punt is duidelijk.