Naar Zuid-Amerika in business class voor €600

Sinds ik frequent flyerprogramma’s steeds beter snap (de eerste stap is gewoon gratis lid worden), kan ik ook steeds sneller handelen als ik een maasje in de wet zie. Nouja, een maasje. Er was gewoon een promotiedeal. Die volgens mij niet zo handig was voor de promotor. In dit geval was die promotor Iberia, een Spaanse airline. Iberia had namelijk de volgende actie bedacht: als je een ticket boekte, kreeg je 9.000 bonusavios (dat zijn hun frequent flyer miles). En daar zaten niet heel veel voorwaarden aan. Het gold voor iedere boeking (ook enkeltjes) van iedere prijs voor iedere afstand en je hoefde die vlucht niet eens te vliegen. Het maximum aantal bonusavios die je met deze actie kon verdienen was 90.000. Dus maximaal 10 boekingen.

Nu boekt natuurlijk helemaal niemand 10 vluchten binnen de actieperiode, maar wel allerlei enthousiastelingen die snel gingen rekenen. Want als je een goedkoop enkeltje kon vinden en dat tien keer kon boeken, dan had je zo 90.000 avios bij elkaar gespaard. Voor weinig geld. En met die avios kun je leuke dingen doen.

Ik deed dat ook. Ik boekte tien keer Santander—Madrid voor €24,- en kreeg per boeking €5,- via een cashbackwebsite. Dus ik was in totaal €190,- kwijt voor tien vluchten die ik allemaal niet ging vliegen. En dat lijkt best zonde. Maar dat is het niet want lees nou maar verder.

Na enige dagen wachten ontving ik die 90.000 punten op mijn Iberia Plus (dat is het frequent flyerprogramma) account. Dat account had ik al een aantal jaren eerder aangemaakt (want dat leek me nogal handig voor de toekomst).

ff stockphoto zoeken voor onze promotie brb

ff stockphoto zoeken voor onze promotie brb

Met die 90.000 avios kan ik leuke dingen doen. Bijvoorbeeld weer vliegtickets boeken. Nu lijkt het misschien overdreven om eerst tickets te boeken en die ‘weg te gooien’ zodat je punten krijgt waarmee je tickets kunt boeken, maar het is niet zo simpel als het lijkt. Want ik wilde helemaal niet van Santander naar Madrid vliegen. Ik wilde die punten hebben.

Ik kan bijvoorbeeld met 42.500 avios in business class van Madrid (MAD) naar São Paulo (GRU) vliegen. Kijk:

Vanafprijs in punten is voor economy class

Vanafprijs in punten is voor economy class

Terug vanuit Rio de Janeiro naar Madrid is evenveel punten: 42.500. En aangezien ik er 90.000 had gespaard, boekte ik beide vluchten. In business class dus. Aan belastingen moest ik €85,54 en €24,48 bijbetalen. Dus met die €190,- die ik had betaald om aan die punten te komen, kwam ik op €300,02 voor deze trip in business class. Waar je dus normaal €2312,- voor betaald. Ja. Hieronder zie je namelijk exact de vluchten die ik met die punten heb geboekt. Ja, ik betaal dus maar 13% van de prijs in cash.

Lekker met carnaval naar Brazilië mmmm

Lekker met carnaval naar Brazilië mmmm

Nu zie ik je al steigeren. Want je zult ongetwijfeld weten (of herkennen aan m’n taalgebruik) dat ik in Nederland woon. Dus waarom the fuck zou ik dan tickets boeken vanaf Madrid? En die vraag is gemakkelijk te beantwoorden. Omdat die tickets vanaf Amsterdam veel duurder zijn én ik niet van Amsterdam naar Madrid in business class wil vliegen (er gaat geen rechtstreekse vlucht naar São Paulo vanaf Amsterdam met Iberia dus ik moet eerst naar Madrid) omdat dat niet heel bijzonder of speciaal is, maar dus wel veel geld kost. Dus ik boek liever zelf een retour naar Madrid en plak er eventueel nog een klein citytripje aan vast. Zo’n retour kost me ongeveer €100,- met Iberia of KLM.

AMS—MAD—AMS met IB

AMS—MAD—AMS met IB

AMS—MAD—AMS met KL

AMS—MAD—AMS met KL

Maar nu ben ik er nog niet. Want ik kom aan in São Paulo en vertrek van Rio de Janeiro. Dus ik moet nog een reis ertussen plakken. Maar, nu ik er toch ga zijn, wil ik ook naar Buenos Aires (de lezers van m’n boek zullen zich herinneren dat dat op mijn bucket list staat). Dus dat ga ik dan direct ook maar even fixen.

Ik had nog 5000 avios over bij Iberia. En aangezien Iberia en British Airways met elkaar samenwerken en hun frequent flyerprogramma’s ook, kun je die avios van het ene naar het andere sturen. Dus dat doe ik. En ik had toch al een zooitje avios bij British Airways gespaard, dus heb ik er genoeg om daar ook iets leuks met punten te kopen. En wel dit:

hmmmmm

hmmmmm

Het is een business class ticket met Qatar Airways van GRU dus (São Paulo) naar EZE (Buenos Aires). Voor 15.000 avios (ik had er nog 5.000 van Iberia die ik had verstuurd naar British Airways) en €28.42. Zullen we even kijken wat dit normaal kost?

Best duur voor zo'n kort vluchtje

Best duur voor zo’n kort vluchtje

Hiervoor betaal ik dus maar 4% van de prijs in cash. En die business class van Qatar Airways op deze vlucht is niet misselijk. Die van Iberia trouwens ook niet.

Maar goed, nu ben ik in Buenos Aires en dat is allemaal leuk en aardig maar ik ging terug van Rio de Janeiro dus wat nu?

Nouja, nu niet per se direct iets. Maar een vlucht van Buenos Aires naar Rio de Janeiro is om onduidelijke redenen (waarschijnlijk iets met weinig concurrentie) nogal prijzig. Dus daar heb ik niet zoveel zin in. Gelukkig ligt er tussen deze twee steden in een prachtige oplossing. En met prachtig bedoel ik zowel de oplossing als dat wat de oplossing is. Snap je het nog? Ik zal het uitleggen.

Op de grens van Argentinië en Brazilië liggen de Iguazu Falls (in het Braziliaans zijn dat de Iguacu Falls). Gewoon knetterhoge watervallen. En dat is tof om te zien. Dat wilde ik óók graag als ik daar toch in de buurt was.

Er zijn twee luchthavens bij Iguazu. Eentje aan de Argentijnse kant en eentje aan de Braziliaanse kant. En tussen die twee kun je gewoon met een taxi rijden. Dat komt later nog van pas. Maar voor nu is het belangrijk om te vermelden dat een binnenlandse vlucht van Buenos Aires naar Iguazu niet zo duur is en een andere binnenlandse vlucht van Iguacu (de Braziliaanse kant dus) naar Rio de Janeiro ook niet. Kijk maar:

Binnenlands naar Iguazu

Binnenlands naar Iguazu

Binnenlands van Iguacu

Binnenlands van Iguacu

Terwijl, rechtstreeks dit de goedkoopste optie is:

Duur?

Duur?

Ik weet ook niet waarom dit allemaal zo prijzig is daar maar die watervallen, die toch al op m’n lijstje stonden, zijn een mooie kostenbesparing op m’n reis. Over thuisblijven is duurder gesproken. Nouja weet ik veel.

Maar goed, zo ben ik dus wel weer in Rio de Janeiro. Waar het carnaval is én van waar m’n vlucht terug gaat. Dus dat maakt het totaal van deze trip:

  • Amsterdam — Madrid retour €91,-
  • Madrid — São Paulo (business) €85,54 + 42.500 avios (IB)
  • São Paulo — Buenos Aires (business) €28,42 + 15.000 avios (BA)
  • Buenos Aires — Iguazu €97,-
  • Iguacu — Rio de Janeiro €60,-
  • Rio de Janeiro — Madrid (business) €24,48 + 42.500 avios (IB)

Totaal €576,44 en zo zie je maar weer dat ik met die €600 overdreef. Het hoeft allemaal niet zo duur te zijn.

Oja, had ik dan niet alvast met die Iberia actie dat retour Amsterdam—Madrid als twee enkeltjes kunnen boeken in plaats van weggooitickets? Jazeker! Dat had met nog eens €38,- gescheeld, snelle rekenaar. Maar goed, ik ben ook niet perfect dus dan blijft er nog wat over om te leren voor de volgende keer.

Disclaimer: het lijkt net alsof ik dit allemaal weet maar ik heb steeds vragen en die stel ik aan Valentijn dus door hem weet en kan ik dit allemaal—check vooral hier m’n podcast met ‘m.

Thuisblijven is duurder

Bijna gratis de wereld rondvliegen?

Ik reisde drie jaar lang de wereld rond en betaalde daar zo weinig mogelijk voor. En toen schreef ik dit boek. Dus nu kan jij het ook.

Check het boek hier (en probeer de kortingscode BLOG voor €10 korting)