Lindy 2
Het Lindyeffect stelt dat dat dingen die lang bestaan een grote kans hebben ook nog lang te blijven bestaan. Dingen die kort bestaan hebben daarentegen een grote kans ook nog maar kort te bestaan. Deze twee zinnen heb ik al eens exact zo opgeschreven in een ander artikel en ik wil niet nog meer regels letterlijk uit dat artikel herhalen. Dat ga ik ook niet doen want dat vorige artikel ging over het voorspellen van je leven op lange termijn (bedenk wat je al heel lang doet want dat doe je waarschijnlijk nog heel lang) en nu gaat het over voorspellen op korte termijn.
De nieuwe toepassing van Lindy kwam ik op het spoor door mijn op vier na beste vriend Marc. Hij is iemand die dingen maakt. In zijn geval: websites. Omdat hij er een paar tot een aardig succes heeft gebracht en niet meer 19 jaar oud is, heeft hij flink wat ervaring. Daarom tekende hij vandaag de volgende tweet op:
Ik vind het de beste tweet van 2020 (tot nu toe—kom nou, het is pas februari). Waarom? Omdat het simpel te onthouden is (net als Lindy), maar ook omdat het toe te passen is op zoveel domeinen.
Marc betrekt zijn advies op ‘working on your product’. Dat is nerdjestaal voor wat wij leken ‘een website maken’ noemen. De makersgemeenschap (een groep mensen die online producten maken en daarover online met elkaar over communiceren) staat erom bekend vol enthousiasme ergens aan te beginnen, heel groot te denken, alle opties open te willen houden en dan gedesillusioneerd het project aan de wilgen te hangen (een hot cold empathy gap ook). En daarom zegt Marc dus:
Ben je vandaag begonnen? Denk dan slechts een dag vooruit. Ben je een week bezig? Denk dan een week vooruit. Maandje bezig? Kijk een maand verder. Etcetera enzovoorts.
Deze vlieger gaat niet alleen op voor producten maken. Denk maar eens aan je goede voornemens: grootste plannen worden gemaakt. Dit veranderen. Dat veranderen. Zus sporten. Zo diëten. En dan na een week was het allemaal toch een beetje teveel. Laat maar.
Waarom niet ook deze strategie toepassen op waar je ook maar mee bezig bent? Dat brengt ook heel mooi de cliché’s gewoon beginnen en stap voor stap samen.
Mijn persoonlijke stokpaardje is dat het stellen van langetermijndoelen onzinnig is. Ik heb eindelijk een argument. Het argument is dat je pas langetermijndoelen over iets kunt stellen als je iets al lang doet.
En daarmee wordt deze nieuwe toepassing van Lindy óók een argument voor een mooie wijsheid van Kevin Weijers: schrijf het plan pas achteraf.