Punten sparen 102

Punten sparen 102

Ik schreef in een vorige blogpost (en overigens ook een hoofdstuk uit mijn boek Thuisblijven is duurder) hoe je punten kunt sparen bij airlines en hoe je dat moet doen en waarom je vooral niet bij Flying Blue moet sparen en vooral ook niet met KLM moet vliegen. Maar een belangrijke en terechte vraag naar aanleiding van die blogpost was: ‘hoe weet ik hoeveel punten ik ga sparen als ik een vlucht aan het zoeken en boeken ben?’. Die vraag hoop ik in deze blogpost te kunnen beantwoorden. Maar keep in mind: ik ben geen expert op dit gebied (en bovendien is deze blogpost weer niet een allesomvattende conclusie). Het is voor mij ook nog niet echt gesneden koek, maar op z’n minst wel gewoon een koek.

Zoals we inmiddels weten, krijg je niet voor iedere gevlogen mijl een punt want dat is afhankelijk van heel veel factoren (waaronder boekingsklasse en status—daarvoor verwijs ik je graag naar Punten sparen 101 of Thuisblijven is duurder). En omdat het aantal te sparen punten per vlucht en per ticket verschillend is, is het erg complexe materie. Maar er is een aantal manieren om wat orde in de chaos te scheppen.

Een voorbeeld

Stel, je wilt van Amsterdam naar Los Angeles vliegen in een hele precieze periode: 20 maart tot 3 april 2018 (side note: als je echt op zoek bent naar voordelige tickets, kun je meestal beter wat flexibeler zijn in je gewenste reisperiode én bestemming, maar ik snap heus wel dat dat niet altijd mogelijk is omdat je een kutbaantje met verplichtingen hebt).

Als je bij Skyscanner (geen affiliate link hoor) op die data zoekt naar een ticket van Amsterdam (AMS) naar Los Angeles (LAX), zie je een relatief voordelig ticket met WoW Air voor €410.

Geinig tarief

Geinig tarief

De route is mooi (via Keflafik—dat ligt naast Reykjavik en ongeveer op de route naar Los Angeles en je kunt ijsber(g)en spotten onderweg), maar het is wel met WOW Air en deze low-cost airline heeft haar eigen regels voor handbagage (je mag alleen een sneu rugzakje meenemen aan boord en voor de rest bijbetalen), en je beenruimte is 74cm, dat minder dan gemiddeld is, volgens Google Flights.

Google Flights laat je beenruimte zien

Google Flights laat je beenruimte zien

Overigens is hetzelfde ticket met Momondo (geen affiliate link) te vinden voor €383 en kun je die boeken bij eDreams (niet mijn favoriete Online Travel Agency).

Momondo my man

Momondo my man

Je kunt ook rechtstreeks vliegen met de KLM. Er zijn twee opties om terug te vliegen want er zijn op 3 april twee vluchten van LAX naar AMS. De prijzen zijn gelijk. Je betaalt meer dan het dubbele dan de optie met WOW Air, maar hoeft niet over te stappen (en bespaart dus een paar uur reistijd) en je beenruimte is 5 centimeter meer (zegt Google Flights).

Optie 1 met KLM

Optie 1 met KLM

Optie 2 met KLM

Optie 2 met KLM

5cm meer beenruimte en nog steeds geen stopcontact en wifi

5cm meer beenruimte en nog steeds geen stopcontact en wifi

Deze vlucht is via Momondo trouwens óók €892 als je door wordt geleid naar Tripsta (ken deze OTA niet).

Zelfde prijs bij Momondo

Zelfde prijs bij Momondo

Deze vlucht rechtstreeks op klm.com (per ongeluk helemaal geen link) boeken kost je trouwens €952,50 + €10 ‘boekingskosten’ (vind dat grappig en triest). En bovendien zijn er ‘op dit moment 21 personen vluchten naar Los Angeles aan het bekijken’ en dit donkere patroon is reden nummer 120841234 om KLM te haten (die boekingskosten en die hoge prijs waren redenen nummers 120841233 en 120841232).

Man man man KLM

Man man man KLM

De enige andere rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Los Angeles is met Delta: die kost bij Skyscanner nog eens €61 meer dan met KLM en dat is precies dezelfde vlucht. Door de samenwerking tussen Delta en KLM kun je een Deltaboeking maken op een KLM-vlucht (ook lees je meer over deze samenwerkingen in mijn boek Thuisblijven is duurder). Delta biedt de KLM-vluchten door middel van een codeshare agreement aan als Deltavluchten. Maar voor een paar tientjes meer dus.

Delta = KLM in dit geval

Delta = KLM in dit geval

Op delta.com is deze vlucht óók €952,52 maar Delta hanteert geen boekingskosten en dat is logisch want een buschauffeur hanteert ook geen deuropenmaakkosten en een bakker hanteert ook geen afrekenkosten.

Delta is goedkoper dan KLM maar het is dezelfde vlucht

Delta is goedkoper dan KLM maar het is dezelfde vlucht

Je had natuurlijk al lang geconcludeerd dat we niet naar Los Angeles gaan van 20 maart tot 3 april want WOW Air is geen optie (want het is WOW Air), KLM ook niet (want het is duur en het is KLM) en Delta ook niet (want het is duur en het is KLM).

Wanneer gaan we nou miles sparen?

Maar nu zijn we pas bij het onderwerp van deze blogpost: het sparen van miles. Misschien spaar je met de dure KLM-vlucht wel zoveel miles dat je met die gespaarde miles een nieuwe vlucht kunt kopen! Nu denk je misschien dat dat te mooi is om waar te zijn en dat is het ook. Want met KLM spaar je vrijwel nooit lekker veel miles waar je ooit wat mee kunt (dit is overigens reden nummer 120841231 waarom je niet met KLM moet vliegen) dus die vlieger gaat niet op.

Maar laten we wel even kijken naar het aantal miles dat je kúnt sparen met een vlucht van AMS naar LAX en waarom dat een belangrijke overweging is bij het boeken van je vlucht.

Allereerst de WOW Air vlucht. De huiskamervraag is hier door doorgewinterde reizigers wel te beantwoorden: aangezien WOW Air geen loyaliteitsprogramma heeft en geen partnerairlines (snap ik wel), spaar je op geen enkele WOW Air vlucht punten (je spaart overigens wel blessures en agressie). Je kunt die conclusie ook trekken als je de Chrome Plugin van wheretocredit.com installeert. Deze plugin toont bij (onder andere) zoekresultaten van Expedia (geen affiliate link) de aantallen miles (of punten) die je kunt sparen bij verschillende loyaliteitsprogramma’s. Bij die WOW Air vlucht zie je dus dit, na het installeren van de plugin:

Wel goedkoop, geen punten

Wel goedkoop, geen punten

De KLM-vluchten tonen verschillende overzichten. Kijk maar:

Hmmm

Hmmm

Hmmm

Hmmm

Hmmm

Hmmm

Hmmm

Hmmm

Hmmm

Hmmm

Met ogenschijnlijk dezelfde vluchten (is immers allemaal een stoel in economy in hetzelfde vliegtuig) kun je dus (bij partnerairlines) een verschillend aantal punten sparen. Dat heeft te maken met de verschillende boekingsklasses in een vliegtuig (lees m’n boek voor meer informatie) en het feit dat zowel Delta als KLM tickets op dezelfde vlucht verkopen.

Maar de conclusie blijft: je spaart bijzonder weinig punten bij KLM en in veel gevallen (meer dan) het dubbele bij bijvoorbeeld Delta. En dat is iets om te onthouden: het sparen van miles bij KLM en Flying Blue lijkt heel logisch (je vliegt toch immers bij KLM) maar als je minder miles per vlucht krijgt, loont het misschien om een ander programma te kiezen (dat stond dus ook in m’n eerdere blogpost over punten sparen). Zelfs als je bij het ene programma (Delta Skymiles in dit geval) meer miles nodig hebt om een vlucht te kopen van Amsterdam (AMS) naar New York (JFK) dan bij het andere programma (KLM Flying Blue). Je ziet in het onderstaande overzicht van de website Awardrace.com wat een reis van AMS naar JFK (New York) ‘kost’ in punten:

De verschillende tarieven die loyaliteitsprogramma's hanteren voor de route AMS - JFK

De verschillende tarieven die loyaliteitsprogramma’s hanteren voor de route AMS – JFK

De oplettende lezer zag ook in het overzicht op Expedia dat Czech Airlines en Saudi Arabian Airlines in een enkel geval meer dan 11000 miles gaven bij een Deltavlucht uitgevoerd door KLM. Je mag er voor kiezen om deze programma’s te gebruiken, maar bij hun programma’s zijn er weinig inwisselmogelijkheden én ‘kosten’ award tickets aardig wat punten.

Vooralsnog geen conclusie van dit ingewikkelde punten en milesverhaal.

Geheime optie nummer 3 (van een oneindig aantal opties)

We wilden natuurlijk naar Los Angeles en hoewel soms de conclusie is ‘dan maar niet in deze periode naar deze plek’ op z’n plaats is, zijn we nog niet klaar met zoeken. Er is ook een geheime optie nummer 3. Het loont namelijk om te zoeken op meerdere websites. Skyscanner toont natuurlijk niet alleen de goedkoopste (WOW Air) en de snelste (KLM), maar ook legio aan mogelijkheden daar tussenin. Immers: om van Amsterdam naar Los Angeles te gaan, kun je gebruik maken van letterlijk een oneindig aantal mogelijkheden. In ieder afzonderlijk geval is een persoonlijk compromis tussen het investeren van reistijd en het besparen van geld noodzakelijk (en overigens ook best een vreemde crux van het verhaal).

Laten we met onze favoriete zoekmachine, Momondo (nog steeds geen affiliate link) verder kijken. Er is namelijk ook een ticket te vinden met United Airlines, voor €423, wat toch best een prima tarief is:

United biedt ook een mooi tarief aan

United biedt ook een mooi tarief aan

Aangezien de Chrome plugin van wheretocredit.com niet werkt op Momondo (developers die meelezen, maak even), maar we wel willen weten hoeveel miles we sparen met deze vlucht, moeten we op zoek naar een andere manier om daar achter te komen. Via de website waarop je kunt boeken (Gate1) komen we er in ieder geval niet achter, en lezen we terloops ook nog even dat we daar 25 euro administratiekosten moeten betalen omdat er natuurlijk allemaal dingen geadministreerd moeten worden.

Bij Gate1 schrijven ze alle boekingen op in een gouden boek met een Parkerpen

Een bijkomend bedrag zonder euroteken uitschrijven in kleine letters maakt je een lul, trouwens (en het is een dark pattern)

Via de uitvoerende airline United.com is de vlucht ook te vinden, maar wel wat duurder. We kunnen ervan uitgaan dat dit hetzelfde ticket is (in dezelfde boekingsklasse als die op Gate1).

Hetzelfde ticket op united.com

Hetzelfde ticket op united.com

Op united.com staan de volgende onhandige aantallen:

???

???

???

???

Wat is dit nou weer? Bij dit ticket verdien je dus twee keer 1275 miles (2550 miles) én 6932 + 5865 = 12.257 ‘PQM’ én 2 + 2 = 4 ‘PQS’ en 255 + 255 ‘PQD’.

Ben je dat hele miles sparen al zat? Ik wel.

Gelukkig bestaat Google en komen we er zo achter wat dit betekent. PQM is Premier Qualifying Miles, PQS is Premier Qualifying Segments en PQD is Premier Qualifying Dollars. Het zijn dus manieren om een hogere status bij United’s Loyaliteitsprogramma Mileages Plus te verdienen. Deze vlucht geeft je dus mogelijkheden om de statusladder bij United te beklimmen.

Tekst en uitleg

Tekst en uitleg

Door op ‘Fare Rules’ te klikken zien we dat dit ticket boekingsklasse ‘K’ heeft.

Ha! Boekingsklasse K

Ha! Boekingsklasse K

En we weten dus dat je bij United 2550 award miles spaart (weinig) en nog wat qualifying miles. Misschien kan dat wel beter. Dus nu gaan we op zoek naar een betere deal. Daarvoor hebben we Wheretocredit.com nodig.

Wheretocredit my man

Wheretocredit my man

Omdat airlines met elkaar samenwerken (wisten we al, staat ook in m’n boek) kun je miles sparen bij de ene airline wanneer je bij een andere airline vliegt. Wheretocredit.com toont je hoeveel je kunt sparen op basis van een boekingsklasse. Hiermee kunnen we ook bevestigen wat we zagen bij United.com: daar zou je 2550 miles sparen. En die 2550 is precies 5 keer 510 (dat het aantal PQD’s of Premier Qualifying Dollars was).

United my gierige man

United my gierige man

En dat klopt weer want het basistarief (ticketprijs – ‘taxes and fees’) van het ticket was €415 en dat is tegen de huidige wisselkoers $510. Kijk maar:

Het tarief op united.com

Het tarief op united.com

In het overzicht op Wheretocredit.com zien we alle programma’s waar je miles kunt sparen met een United ticket in boekingsklasse K. Het is een enorme lijst en dit is een deel ervan:

Vrienden van United

Vrienden van United

Je ziet dus dat bijna alle partnerairlines je 50% van de gevlogen miles als award miles geven en dat United zelf nogal een rukprogramma heeft en de award miles baseert op het aantal uitgegeven dollars. Dat doen trouwens steeds meer airlines (KLM gaat dat vanaf 1 april 2018 ook doen en dat is reden nummer 120841230 om niet met KLM te vliegen) en dat is nogal vervelend als je probeert zo weinig mogelijk te betalen voor een vlucht maar zoveel mogelijk punten te sparen.

Het loont dus misschien om je punten voor deze vlucht van Amsterdam naar Los Angeles te sparen bij een ander programma dan United. Maar om er achter te komen hoeveel punten we kunnen sparen moeten we wel weten hoeveel miles die reis nu eigenlijk is. Daarvoor gebruiken we gcmap.com en daarin voeren we de route in: dit United-ticket bevat een stop in de United-hub Houston (IAH). Dus de route is AMS-IAH-LAX-IAH-AMS. Op gcmap.com zien we dan:

De route AMS-IAH-LAX en weer terug

De route AMS-IAH-LAX en weer terug

De afstand AMS-IAH-LAX en weer terug

De afstand AMS-IAH-LAX en weer terug

12.783 miles in totaal. Bij veel programma’s spaar je dus 50% van het aantal gevlogen miles als punten: 6391(.5). Dat is wel even wat meer dan die karige 2550 miles bij United zelf. En misschien zijn er wel programma’s waarbij je graag snel een hogere status wilt behalen (omdat je bijvoorbeeld in Stockholm woont en vaak met SAS vliegt en graag daar in de lounge wilt zitten) of er is een programma die weinig punten vraagt voor awardvluchten (zoals misschien Avianca):

De 'award chart' van Avianca

De ‘award chart’ van Avianca

De plotselinge conclusies

Nu zijn we plotseling aangekomen bij de conclusies, want voordat dit epistel Thuisblijven is duurder II (The Revenge of the Puntenspaarder) gaat worden, wil ik het hierbij laten. En de volgende dingen concluderen:

  1. Een ‘goedkoop’ ticket bestaat niet: bepalende factoren zijn naast prijs ook lengte, overstaps en puntenspaarmogelijkheden;
  2. KLM is kut;
  3. Tussen ‘de laagste prijs’ en ‘de snelste vlucht’ is er een oneindig aantal opties;
  4. Je hoeft niet per se punten te sparen bij de airline waar je mee vliegt;
  5. Het is stom dat vrijwel nergens staat aangegeven hoeveel punten je kunt sparen;
  6. Deze Chrome plugin van Wheretocredit is handig;
  7. Sowieso is wheretocredit.com handig;
  8. Ga er maar van uit dat je nooit zeker weet of je ‘de beste deal mogelijk’ hebt geboekt. Op een gegeven moment moet je vrede hebben met het feit dat je nooit alle mogelijke opties naast elkaar hebt kunnen leggen;
  9. Flying Blue is ook kut;
  10. Besef dat dit hele verhaal onmogelijk complex wordt als je een ticket gaat zoeken waarbij de periode én de bestemming je ook niet boeien;
  11. Als je tot hier hebt gelezen, dan vind je mijn boek Thuisblijven is duurder ongetwijfeld interessant.

Thuisblijven is duurder

Bijna gratis de wereld rondvliegen?

Ik reisde drie jaar lang de wereld rond en betaalde daar zo weinig mogelijk voor. En toen schreef ik dit boek. Dus nu kan jij het ook.

Check het boek hier