Puntjes sparen zonder te vliegen
Veel mensen willen geen punten sparen want het is te veel gedoe, te moeilijk of het lijkt niet waardevol. Dat klopt wel, maar doe het nou maar gewoon.
De meeste mensen vinden punten sparen bij loyaliteitsprogramma's van luchtvaartmaatschappijen onzinnig, te veel moeite of te moeilijk. Ik geef ze groot gelijk, want dat is het ook. Het is een enorme drempel om overheen te komen, maar als je het eenmaal snapt, dan kun je het spel ook winnen. In een vorig artikel probeerde ik met een eenvoudig voorbeeld uit te leggen dat je met een paar minuten werk een paar tientjes kunt besparen.
Met dit artikel denk ik je te kunnen verleiden om er écht werk van te maken. Je kunt namelijk al punten sparen zonder dat je vliegt.
In dat vorige artikel heb ik ook al gezegd dat punten sparen bij airlines (= luchtvaartmaatschappijen) hetzelfde is als zegeltjes sparen bij een supermarkt. We zullen deze analogie hier voortzetten, maar ik moet er direct bij vermelden dat er veel verschillende supermarkten zijn (en dus veel soorten zegeltjes) en er ook een paar supermarkten met elkaar samenwerken.
De meeste mensen kennen Flying Blue. Volgens mij zijn er meer dan een miljoen mensen lid van dit loyaliteitsprogramma van KLM (en andere airlines). Ik denk wel dat niet iedereen weet dat hij lid is, dus ik raad je aan eens te kijken of je een account hebt op klm.nl door er te proberen in te loggen of je vergeten wachtwoord aan te vragen. Check dan je saldo en je weet of je puntjes hebt.
Voor iedere vlucht met KLM kun je punten sparen bij dit programma. Je kunt ook punten sparen bij Flying Blue door te vliegen met partners van KLM waarvan Air France de bekendste is. Maar ook kun je punten sparen bij Flying Blue door te vliegen met Delta Air Lines, Garuda Indonesia en Korean Air. De volledige lijst van (op dit moment) 34 partnerairlines vind je hier.
Hoe spaar je dan punten? Tijdens je boeking, direct bij een airline of bij een online travel agency (OTA), zoals budgetair.nl, kun je het accountnummer van Flying Blue opgeven. Meestal krijg je dan automatisch wat punten na afloop van je vlucht. Dit duurt een paar dagen omdat er hoogstwaarschijnlijk een klerk met een stapel excelsheets die punten moet zitten invoeren. Althans, het zal me niet verbazen.
In principe is dit een goed te begrijpen systeem: de reiziger toont loyaliteit door te vliegen met een bepaalde airline (of partnerairlines) en het loyaliteitsprogramma waar die airlines bij zijn aangesloten beloont die loyaliteit met punten.
Wildgroei van loyaliteit
Maar nu wordt het lastiger want er zijn meerdere loyaliteitsprogramma’s. Zo kun je bijvoorbeeld ook bij het programma van Delta Airlines, dat Skymiles heet, punten sparen. En voor extra verwarring kan dat bij ongeveer dezelfde airlines als bij Flying Blue, maar niet helemaal. Zo kun je bijvoorbeeld wél punten sparen bij Delta Skymiles als je met Hawaiian Airlines of LATAM vliegt, maar niet bij Flying Blue. Als je met Qantas of Transavia vliegt, kun je weer punten sparen bij Flying Blue maar niet bij Delta Skymiles.
En zo zijn er allemaal afzonderlijke afspraken tussen airlines. Gelukkig is het wel ongeveer te begrijpen, want de meeste afspraken worden gemaakt door airlines binnen dezelfde alliantie. Dat is een groepje luchtvaartmaatschappijen die samenwerken en zo een groot routenetwerk kunnen aanbieden en je niet zo vaak je koffers tijdens een overstap moet ophalen. De grootste allianties, die je wat mij betreft moet onthouden, zijn Star Alliance, Skyteam en Oneworld.
- Star Alliance kennen we van onder andere Lufthansa, Swiss, Brussels Airlines, Singepore Airlines, SAS, TAP Air, United Airlines en EVA Air.
- Skyteam kennen we van onder andere KLM, Air France, Delta Air Lines, Garuda Indonesia, TAROM en Kenya Airways.
- Oneworld kennen we van British Airways, American Airlines, Qatar Airways, Cathay Pacific, Royal Jordanian, Finnair, Iberia en Qantas.
Je ziet Qantas in het rijtje staan bij Oneworld. Toch kun je op vluchten met Qantas punten sparen bij Flying Blue, het programma van KLM dat tot de Skyteamalliantie behoort. Dit is één van de vele voorbeelden van verwarrende samenwerkingen.
Het wordt nog erger als ik drie loyaliteitsprogramma’s toevoeg: die van Emirates (Skywards), Etihad (Etihad Guest) en die van Alaska Airlines (Mileageplan).
- Je kunt Emirates Skywardspunten verdienen op vluchten van uiteraard Emirates, maar ook bijvoorbeeld flydubai, TAP Air, Japan Airlines, Qantas en Korean Air.
- Je kunt Etihad Guestpunten verdienen op vluchten van uiteraard Etihad, maar ook bijvoorbeeld Air Europa, American Airlines, Saudia en Korean Air.
- Je kunt Alaska Mileageplanpunten verdienen op vluchten van uiteraard Alaska Airlines, maar ook bijvoorbeeld op American Airlines, British Airways, Qantas, Icelandair en Korean Air.
De conclusie is dat allianties een indicatie geven van welke airlines met elkaar samenwerken en dat Korean Air de grootste slet van alle airlines is. Als je daar mee vliegt, kun je punten sparen bij heel veel verschillende programma’s.
Maar let er op dat je maar op één plek tegelijk punten kunt sparen. Je kunt niet met je boarding pass in de hand langs alle programma’s gaan en overal je punten scoren. Je moet kiezen.
Hoe kies je dan?
Ook dit is weer helemaal onhandig, maar niet onbegrijpelijk. Iedere vlucht op iedere airline is geboekt in een boekingsklasse. Daarmee wordt niet economy, business of first bedoelt (dat zou je kunnen aanduiden met serviceklasse) maar iets met een letter, bijvoorbeeld Y, O, P, J of F. Ja, jij weet wat letters zijn.
Die letter, samen met de airline en de afstand, zijn voor ieder loyaliteitsprogramma drie factoren die bepalen hoeveel punten je verdient bij het programma. Vlieg je bijvoorbeeld in boekingsklasse J tussen Londen Heathrow (LHR) en Kaapstad (CPT) met British Airways, dan kun je maar liefst uit veertien verschillende programma’s kiezen om punten te sparen:
- Alaska Airlines (AS) 21055 miles
- Aer Lingus (EI) 15039 miles
- British Airways (BA) 15039 miles
- Iberia (IB) 15039 miles
- American Airlines (AA) 15039 miles
- Finnair (AY) 12102 miles
- Royal Air Maroc (AT) 10527 miles
- Japan Airlines (JL) 7520 miles
- Cathay Pacific Airways (CX, KA) 7520 miles
- LATAM Airlines (4C, 4M, LA, LP, XL) 7520 miles
- Qatar Airways (QR) 7520 miles
- Royal Jordanian (RJ) 7520 miles
- SriLankan Airlines (UL) 7520 miles
- S7 Airlines (S7) 7520 miles
Je spaart deze punten van één van deze programma’s door tijdens het boeken het loyaliteitsprogramma te selecteren en je lidnummer in te voeren. Geen wonder dat airlines dit programma en nummer automatisch voor je invullen als je tijdens het boeken bent ingelogd. Die willen natuurlijk dat je daar je zegeltjes spaart, omdat je dan vervolgens ook vaker met die airline gaat vliegen om nóg meer puntjes te sparen. Dat is zo’n beetje hoe loyaliteitsprogramma’s werken. De makers van deze programma's proberen je met precies zo veel puntjes te lokken dat je precies meer uit gaat geven bij die airline.
In het overzicht lijkt Alaska Mileageplan het beste programma, omdat je daar de meeste punten (miles worden ze hier genoemd, maar dat is verwarrend omdat het hier juist gaat om de valuta en niet om de afstand) kunt sparen. En je weet pas wat de echte waarde is als je ook weet wat je er mee kunt aanschaffen. En wat je ermee kunt aanschaffen zijn nieuwe vliegtickets.
Dus eigenlijk wordt het nu nog verwarrender, want vóórdat je punten spaart, moet je eigenlijk eerst weten waarvóór je spaart.
Gelukkig kun je ook ‘gewoon’ kiezen voor een programma dat zichzelf regelmatig bewijst als een ‘goed loyaliteitsprogramma’. Zo’n programma vind ik persoonlijk bijvoorbeeld erg goed als je er veel krijgt voor weinig punten en weinig belastingen hoeft bij te betalen als je met punten een nieuw ticket probeert te kopen.
Zal ik maar open kaart spelen en het juiste voorbeeld geven? Ik vind dat je lid moet zijn van deze loyaliteitsprogramma’s:
- British Airways Executive Club vind ik denk ik het beste programma. Dat komt omdat ik graag met Qatar Airways vlieg en je deze vluchten met dit programma kunt boeken met best lage belastingen. Het is ook fijn dat British Airways Executive Club een transferpartner is van American Express, zodat je je saldo kunt aanvullen. Ook kun je bij dit programma een household account aanmaken met familie en vrienden en kun je punten delen.
- Flying Blue is een programma waar ik toevallig aan vast zit omdat jullie soms een creditcard van American Express aanvragen die is gekoppeld aan Flying Blue, via mijn link, en ik dan bonuspunten krijg. Liever spaar ik mijn punten van vluchten met Skyteamairlines bij Delta Skymiles. Flying Blue is echter een betere partner van American Express. Je kunt de punten daar tegen een prima wisselkoers van 5:4 overboeken naar Flying Blue, maar met een slechte koers van 3:1 naar Delta Skymiles.
- Singapore Airlines Krisflyer is een mooi programma omdat je erg weinig belastingen betaalt als je vliegtickets met Singapore Airlines met punten boekt en bovendien kun je al voor 22.500 Krisflyermiles (de punten uit dit programma) in Zuidoost-Azië in business class vliegen (dat is dus bijvoorbeeld Bali (DPS) - Singapore (SIN) - Bangkok (BKK). Krisflyer is ook een partner van American Express.
- Alaska Mileageplan is een mooi programma omdat je hier best vaak vet veel punten kunt sparen in vergelijking met andere programma’s (zie het voorbeeld hierboven) en je ook best weinig punten hoeft te betalen voor mooie routes. Mileageplan is geen partner van American Express.
Maak hier maar even accounts en doe voor de zekerheid ook bij Emirates Skywards en Etihad Guest. Alle lidmaatschappen zijn gratis.
Zo, nu kunnen we naar de kern van het artikel, namelijk punten sparen zonder ervoor te vliegen.
Retrokredieten
Ik neem je graag mee in de wondere wereld van retrocrediting (of retroclaiming, dat mag ook). Dat betekent niets meer en niets minder dan achteraf punten claimen. Zo’n beetje ieder programma geeft je de mogelijkheid om, met boarding pass of e-ticket of pnr in de hand, achteraf punten te claimen. Dus nadat je hebt gevlogen. Dit is ook een geruststellende gedachte. Dan hoef je tijdens het boeken ook niet na te denken welk programma je ook alweer moet invoeren bij je boeking. Dat kun je dan leeg laten en achteraf je punten ophalen.
Dit is wat je moet doen:
- Zorg ervoor dat je accounts hebt bij Skymiles, Flying Blue, Executive Club, Krisflyer, Skywards, Etihad Guest en Mileageplan.
- Ga na of je het afgelopen jaar hebt gevlogen (dat is zo’n beetje het tijdsbestek waarbinnen airlines je laten retrocrediten) en bedenk met welke airline dat was.
- Snor je boekingsbevestiging, je boarding pass (die je vast op je telefoon had) en/of je ticketnummer op.
- Check of je kunt zien in welke boekingsklasse je vlucht was. Dat is altijd een letter, dus bijvoorbeeld A, Y, O of P. Ja, jij weet wat een letter is.
- Kijk op Wheretocredit waar je de beste inwisselwaarde van je punten krijgt.
- Google op retrocredit <loyaliteitsprogrammanaam>, dus bijvoorbeeld retrocredit delta skymiles en klik op de link naar de site en volg de instructies.
- Wacht de tijd die wordt vertoond op de site voor het verkrijgen van je punten en voilá, gratis punten.
We zijn nog niet klaar want er zijn veel meer manieren om punten te sparen. Bijna ieder programma heeft samenwerkingen met andere airlines, maar ook met autoverhuurbedrijven en met hotelketens. Ook dat kun je in veel gevallen retrocrediten. Geen zin om hier alles uit de doeken te doen, Google is je vriend.
Verder krijg je bij veel programma’s een bonus bij het aanmelden. Bij Aegean Airlines Miles+Bonus (een lid van Star Alliance) krijg je een bonus van 1000 punten bij aanmelden. Bij Emirates Skywards krijg je op het moment van schrijven 2000 punten als je de code FLYDUBAI gebruikt bij het aanmelden. Bij Qatar Airways krijg je op het moment van schrijven ook een bonus. Bij Krisflyer van Singapore Airlines krijg je 800 punten als je aangeeft dat je via mij komt (dm me even voor mijn lidnummer dat je moet opgeven). Bij Etihad Guest krijg je 500 punten bij het aanmelden.
Check de post van The Points Guy om te zien wat die punten waard zijn.
Check bij ieder programma op welke manier je punten kunt sparen, want dat zijn de gekste dingen. Zo heb ik punten gespaard bij Miles and More (het programma van onder andere Lufthansa) door hotels te reviewen en spaar je Flying Blue miles bij onder andere bol.com, MediaMarkt, Coolblue, de Apple Store, Bruna en H&M.
Kortom, je kunt bij heel veel loyaliteitsprogramma’s al een beginsaldo creëren door je simpelweg aan te melden, miles te retroclaimen en online te shoppen zoals je altijd al deed. Maak gewoon de accounts want daar heb je in de toekomst altijd wat aan.
En als je dan op het punt komt om een nieuwe vlucht te boeken, dan kun je altijd overwegen om een vlucht te kiezen waar je lekker veel miles voor terugkrijgt. Met een beetje slim boeken kun je dan én goedkoop vliegen én veel miles sparen. Dat is ook precies waarom ik de eerder genoemde site Where to credit samen met de puntenwaardering van The Points Guy in Yelmair (in search) heb gebouwd, zodat je bij ieder zoekresultaat ziet of je punten kunt sparen, waar dat kan en wat dan de gemiddelde puntenwaarde is (volgens The Points Guy). Daar wordt je vliegticket nóg beter van.
Einde bericht trouwens. Dit was het. In de toekomst leg ik wel uit wat je nou precies hebt aan die punten en hoe je ze uitgeeft. Dit en dat staat trouwens ook allemaal in Thuisblijven is duurder.
Naschrift
Op dit moment heeft Etihad Guest een geweldige aanbieding: als je namelijk tussen 1 september 2022 en 30 november 2022 ten minste 3 dagen een auto (in tenminste klasse C) huurt bij Avis (en je maakt deze boeking tussen nu en 17 augustus), dan krijg je maar liefst 20000 Etihad Guest miles!
The Points Guy schat de waarde van die miles op 1,4 dollarcent per stuk, dus je die 20000 punten vertegenwoordigen een waarde van $280. Als je voor (veel) minder een auto kunt huren (bijvoorbeeld in Mallorca voor €80 voor drie dagen), dan is dat een prachtige deal om puntjes binnen te harken.
Je kunt namelijk met iets meer dan 40000 Etihad Guestpunten al in business class tussen Oman en Parijs (of andersom) vliegen met Oman Air. Of je zet je puntjes in voor de toch vaak hele dure vluchten met Virgin Australia (een partner van Etihads programma) tussen Australië en de Stille Zuidzee (zoals Vanuatu en Samoa), zoals ik van plan ben.
De actie loopt maar 92 uur en je kunt er per account drie keer gebruik van maken. Check hier een uitvoerige uitleg op Travel-Dealz.