Slaap kindje slaap, verdomme

Slaap kindje slaap verdomme

Wanneer Arie Boomsma (in z’n boek Fit), Paul Bosma (in mijn podcast) en één of andere dude die een boek schreef het met elkaar eens zijn dat slaap je prioriteit (enkelvoud) moet zijn, dan hoef je eigenlijk niet meer verder te kijken. Daarom is sinds een jaar slaap mijn prioriteit (afhankelijk van wanneer je dit leest, maar sinds m’n allereerste podcast, met die eerder genoemde Paul Bosma, over slaap dus) en doe ik mijn best om regelmatig, voldoende en goed te slapen. Want dat zijn drie belangrijke onderdelen van een goede nachtrust. Maar daar heb ik het straks wel over.

Ik las het boek Why we sleep van Matthew Walker omdat ik in een boekclubje zit (ik ben 32 dus ik doe dit soort shit) en hoewel het een kutboek was (het is een eindeloze opsomming van redenen waarom je regelmatig en genoeg moet slapen) was het ook fijn om honderd keer te lezen dat onderzoek aantoont dat je regelmatig en lang moet slapen, dat je je slaap niet kunt inhalen, dat mensen die vinden dat ze kort kunnen slapen meestal niet gelijk hebben en niet weten hoe ze zouden zijn met voldoende slaap en te beseffen dat mensen met een slaaptekort verstoken zijn van het cognitieve vermogen om te weten dat ze een slaaptekort hebben. Behalve Boef dan.

En hoewel ik niet per se van het adviesgeven ben wil ik je toch die drie onderdelen van een goede nachtrust even toelichten. En dan moet je zelf maar bepalen of je het nodig hebt (ja).

Regelmaat

Dat is dus iedere dag rond hetzelfde tijdstip gaan slapen en ook ontwaken. Dat je op den duur geen wekker meer nodig hebt én ook uitgerust bent. Dat is te testen door geen wekker meer te zetten terwijl je wel rond hetzelfde tijdstip gaat slapen. Dan kom je er vanzelf achter hoeveel je nodig hebt.

Voldoende slaap

Dit is voor iedereen anders, maar nee. Een gezond volwassen mens heeft zo’n 8 uur slaap nodig en ja, jij bent heel speciaal dat je zelfs met 6 uur goed functioneert maar heb je je grafkop wel gezien? En weet je hoe fijn slapen is? Bovendien klopt het helemaal dat je niet dood neervalt als je chronische of acute slaaptekorten hebt, maar het klopt ook dat meer slaap vrijwel altijd beter is en dat er 101 redenen zijn (die staan dus in dat saaie boek) waarom kort slapen slecht voor je is en er zijn ook 0 redenen waarom kort slapen goed voor je is. En don’t get me started onm’n nieuwe boek maar efficiëntie, want dan lees je .

Een goede nachtrust

Dat is dus nachtrust die niet per se wordt beïnvloed door stress (kijk maar even hoe je dat regelt), alcohol, cafeïne na een uur of 12 (in de middag), warmte (16-18 graden is optimaal), een kutbed (koop een normaal matras), licht (ook van schermen vlak voordat je gaat slapen) en geluid (dus ga in een bos wonen).

Nouja, zo werkt goede slaap dus. En door dit schijtlollige stukje gaat niemand het serieus nemen maar dat moet je zelf weten. Arie, Paul, Matthew en ik doen het wel en wij zijn bizar gelukkig.

Autonomie

Kijk maar even

Op dit moment schrijf ik het boek Autonomie over autonomie (ha) en dat komt in 2019 uit. Wil je meelezen terwijl ik het schrijf en op de hoogte blijven van het schrijfproces en daarna ook een boek krijgen over autonomie? Dat kan.

Pre-order het boek hier


Eet Taart Krijg Een Sixpack

Liever geen dieetboek lezen?

In dit boek, zonder recepten en trainingsschema’s, leer je vooral nadenken en jezelf serieus nemen. En dat hardlopen helemaal niet handig is.

Check het boek hier