Lekker goedkoop de wereld over vliegen (behalve soms)

Lekker goedkoop de wereld overvliegen (behalve soms)

In september 2015 besloot ik dat ik in iedere kalendermaand tenminste een dag buiten Europa wilde zijn. Het was geen doel, maar een mooi middel om de wereld te bekijken. Inmiddels hou ik dat niet meer vol, maar sinds die tijd heb ik aardig wat tripjes gemaakt.

Nu denkt een aantal van jullie dat ik heel rijk ben en een ander deel denkt dat ik een geheim trucje gebruik om goedkope tickets te vinden.

De waarheid ligt ongeveer in het midden. En heb ik een boek geschreven over hoe ik dit allemaal heb gedaan en jij dit ook kunt doen.

Tripjes zijn inderdaad mijn grootste kostenpost (want door de wereld te zien begrijp ik hoe onbenullig ik ben en dat maakt me meer bescheiden—stel je voor wat voor mongool ik zou zijn als ik niet op reis ging), maar ik probeer het goedkoop te houden.

En soms gaat dat heel erg mis. Maar meestal niet.

Hoe doe je dat toch allemaal?

Het onderstaande overzicht is voor iedereen die zich afvraagt ‘hoe doe je dat toch allemaal’ maar niet mijn boek hebben gelezen en niet voor mensen die het niet willen weten want toen ik dit artikel als concept deelde vonden velen van jullie mij een opschepper.

Snap ik wel, dus lees dan maar niet.

En dit artikel gaat ook niet over wat je op die plekken die ik heb bezocht allemaal kunt doen. Ik ben, ondanks talloze pogingen, nog steeds geen reisbloggertje. Daarvoor moet je bij Jenny zijn.

Dit artikel gaat over waar ik m’n tickets heb geboekt, hoe en waarom en hoe veel ik er voor heb betaald.

Mag je allemaal weten. Omdat je het zo graag wil weten. We beginnen bij de meest recente trip en dalen af naar de krochten van de geschiedenis.

On y va!

2018

April 2018

Amsterdam — New York — Toronto — Amsterdam

AMS-EWR-YYZ-AMS

AMS-EWR-YYZ-AMS

€165,71

Nieuw Jorkoe is ook zo’n plek om minimaal ieder jaar te bezoeken vanwege het feit dat je er minimaal jaarlijks aan herinnerd moet worden hoe achterlijk de Amerikaanse consumptie- en gemakscultuur is. Hoe mooi is het dan om een ticket van nog geen tweehonderd piek te vinden? 5,7 mooi, zeg ik je.

Het was er wel koud.

Kosten

  • AMS — EWR (met United) — YYZ — AMS (met Air Canada) voor €165,71 geboekt bij Schipholtickets

Punten

  • United en Air Canada horen bij Star Alliance en met airlines uit die alliantie vlieg ik nauwelijks dus ik wist van tevoren niet zo goed waar ik mijn punten moest gaan sparen. Ik heb foto’s van m’n boarding passes dus ik moet nog retroclaimen (achteraf punten krijgen), maar pas als ik weet bij welke airline ik dat het beste kan doen.

Maart & april 2018

Amsterdam — Helsinki — Bangkok — Hong Kong — Cebu — Busuanga — Manila — Hong Kong — Londen — Amsterdam

AMS-HEL-BKK-HKG-CEB-USU-MNL-HKG-LHR-AMS

AMS-HEL-BKK-HKG-CEB-USU-MNL-HKG-LHR-AMS

€723,42 + 24000 British Airways Avios & 27500 Emirates Skywards

M’n op één na beste vriend Bart moest het ene weekend werken in Guangzhou en het andere weekend in Jakarta en leek het wel een goed idee om in de tijd die tussen deze twee weekenden zat op te vullen met een vakantie op een plek die tussen deze twee plekken zat. En bovendien is gedeeld plezier dubbel plezier dus vonden mijn op één na beste vriend Bouman en ik het wel een goed idee om te delen in dat plezier.

Dus wilden we naar Hong Kong en de Filipijnen op een vrij specifiek moment.

De oplettende lezer zal verschrikt reageren, omdat specifieke eisen niet echt bijdragen aan een succesvolle zoektocht naar goedkope tickets, en dat klopt. Want wat ik kon vinden was een ticket naar Bangkok (vanaf Amsterdam) en terug vanuit Hong Kong (naar Amsterdam), via Londen, voor €522,34. Dat kon twee tientjes goedkoper (met Turkish Airlines, maar die hadden me ooit genakt), maar ik wilde graag met British Airways vliegen (niet om die krappe rotstoelen in die oude 747-kisten maar) vanwege mijn statusbonus (waarmee ik meer punten spaar). En ik wilde naar Bangkok om twee redenen plus een bonusreden: om mijn Emirates Skywards punten op te maken (die moesten voor eind april gebruikt zijn en de enige optie in business class was Bangkok — Hong Kong (in die Airbus A380 dubbeldekker met bar aan boord), voor 27500 Emirates Skywards punten en €19,59), om een pak te maken voor een bruiloft (zie boven) en pad thai.

Hong Kong is de hub van Cathay Pacific, een partner airline van British Airways. Wanneer je British Airways Avios spaart, kun je die punten gebruiken om daarmee tickets te boeken met Cathay Pacific. Dat deed ik voor mezelf en mijn op één na beste vriend Bouman en vloog daarom relatief goedkoop naar Cebu in (na een gratis upgrade premium) economy class (€26,33 + 9000 Avios) en in business class terug van Manila naar Hong Kong (€20,59 + 15000 Avios).

De trip naar de Filipijnen had als specifieke bestemming het eiland Busuanga (verwarrend genoeg vaak Corón genoemd, maar dat is zowel een eiland ernaast als de grootste stad op het eiland) vanwege de rondzwemmende zeekoeien, dus van en naar dit oord moesten we met lowcostmaatschappijen losse tickets boeken. Heen van Cebu en terug naar Manila met respectievelijk Philippine Airlines en Skyjetair. Prima, maar wel een nare prijskwaliteitverhouding (totaal €134,57).

Al met al was dit een bijzonder gepuzzelde trip met enerzijds niet de allerbeste prijs vanwege specifieke locaties en tijdstippen (maar ik spaarde wel 10827 British Airways Avios) en een paar waardevol ingewisselde punten (merk op dat ik met de ene vlucht meer punten bijeenspaarde dan ik nodig had voor die andere vlucht waar ik met punten betaalde).

Side note: omdat mijn op één na beste vriend Bart van Hong Kong naar Guangzhou moest vliegen, boekte ik voor hem een business class ticket voor 9000 British Airways Avios en drie tientjes met mijn account. Kan ook gewoon.

Kosten

  • AMS — HEL — BKK (met Finnair) & HKG — LHR — AMS (met British Airways) voor €522,34 geboekt bij British Airways
  • BKK — HKG (in business class met Emirates) voor €19,59 en 27500 Emirates Skywards geboekt bij Emirates
  • HKG — CEB (met Cathay Pacific) voor €26,33 en 9000 British Airways Avios geboekt bij British Airways
  • CEB — USU (met Philippine Airlines) voor €66,93 geboekt bij Philippine Airlines
  • USU — MNL (met Skyjetair) voor €67,63 geboekt bij Skyjetair
  • MNL — HKG (met Cathay Pacific in business class) voor €20,59 en 15000 British Airways Avios geboekt bij British Airways

Punten

  • 7587 British Airways Avios + 3240 British Airways Avios vanwege een Silver Status = 10827 British Airways Avios
  • Niets gespaard bij Philippine Airlines en Skyjetair (en uiteraard ook niet bij Cathay Pacific en Emirates omdat ik juist daar punten uitgaf om te kunnen vliegen)
  • 120 British Airways Tier points

Januari & februari 2018

Amsterdam — Londen — Kaapstad — Londen — Amsterdam

AMS-LHR-CPT-LHR-AMS

AMS-LHR-CPT-LHR-AMS

€502,48

Een winter in Nederland is geen winter in Nederland zonder een tripje naar Kaapstad. In 2018 ging ik voor de zesde winter in vijf jaren (ja, dat kan want zie maar verderop voor vorig jaar) naar één van de drie Zuid-Afrikaanse hoofdsteden. Het was er even vermakelijk als de voorgaande jaren, maar dan nu zes weken lang. Prima.

Kosten

  • AMS — LHR — CPT — LHR — AMS met British Airways geboekt bij Omega Flight Store voor €502,48

Gespaarde punten

  • 3150 British Airways Avios + 6520 British Airways Avios vanwege een Silver Status = 9670 British Airways Avios
  • 60 British Airways Tier points

December 2017

Amsterdam — Londen — Kaapstad — Londen — Amsterdam

AMS-LHR-CPT-LGW-AMS

AMS-LHR-CPT-LGW-AMS

€482,17

Ik moest nog een hoofdstuk schrijven voor m’n boek (check ‘m hier) en dat wilde ik, net als toen op Bali, op een plek doen die fijn, exotisch, warm, goedkoop en bekend was (maar niet Bali). Ik zag op 4 december een ticket naar Cape Town en die vlucht ging op 5 december. Dus dat deed ik maar.

Werd één van de meest productieve trips ooit. Kun je straks wel lezen in mijn boek waarin ik schrijf over hoe je goedkope vliegtickets kunt vinden en boeken (dat was de plug).

Kosten

  • AMS — LHR — CPT — LGW — AMS (met British Airways) geboekt bij Schipholtickets (1 dag van tevoren) voor €482,17

Punten

  • 3247 British Airways Avios + 1492 British Airways Avios vanwege een Bronze Status = 4739 British Airways Avios
  • 70 British Airways Tier points

November 2017

Amsterdam — Doha — Tokio — Doha — Amsterdam

AMS-DOH-NRT-AMS-DOH

AMS-DOH-NRT-AMS-DOH

€639,98 (in business class)

Terwijl we zaten te wachten op onze terugvlucht vanuit Kaapstad (tijd zat, zie onder) vonden we een error fare van Qatar Airways via het forum van Flyer Talk (maar ook omdat ik aan het chatten was met de koning van vliegticketdeals Valentijn): in Business Class van Amsterdam naar Tokyo (is er leuk, ben er nu en ben nog niet uitgekeken) voor €639,98. Ik vlieg niet zo vaak business class (letterlijk nog maar 1 keer gedaan) dus het leek me wel een mooi moment om het weer even te ervaren.

Spaarde er ook meer dan 22000 British Airways Avios mee.

Kosten

  • AMS — DOH — NRT — DOH — AMS (met Qatar Airways) geboekt bij Qatar Airways (11 maanden van tevoren, ja) voor €639,98

Punten

  • 20518 British Airways Avios
  • 560 British Airways Avios (behaalde met deze vlucht + de volgende trip naar Kaapstad met British Airways in één klap (nee, eigenlijk twee klappen) een silver status en daarmee verzekerde ik mezelf van loungetoegang + een gast en puntenbonussen op volgende vluchten (lees maar terug)

Oktober & november 2017

Amsterdam — Mexico — Amsterdam

AMS-MEX-AMS

AMS-MEX-AMS

€242,50

Ik was hier (net als bijna alle bestemmingen dit jaar—saaie vent) al eens geweest maar niet tijdens Dia de los Muertos, dus dit was een mooie kans. Een rechtstreekse vlucht met een Aeromexico is dan ook best prima, zeker voor minder dan 250 piek.

Check voor Mexico-ervaringen overigens dit artikel.

Kosten

  • AMS — MEX — AMS (met Aeromexico) geboekt bij Expedia (4 maanden van tevoren) voor €242,50

Punten

  • Spaarde er geen 13000 Delta Skymiles mee (zoals verwacht) omdat ik de KLM-app gebruikte en KLM automatisch m’n FlyingBluenummer toevoegde aan de boeking (en me 3000 punten gaf—gore oplichters)

September & oktober 2017

Amsterdam — Guangzhou — Denpasar — Guangzhou — Amsterdam

AMS-CAN-DPS-CAN-AMS

AMS-CAN-DPS-CAN-AMS

€412,60 (incl. hotelverblijven in Guangzhou)

Ik besloot dat ik mijn boek moest schrijven en daarvoor een fijne exotische goedkope bekende plek nodig had. Dus dat werd Bali. Het verblijf kostte daar nauwelijks 13 euro per nacht en het ticket ook niet zo heel veel.

Ik vloog met China Southern en dat is best een prima maatschappij (met niet eens een dikke omweg als je snapt dat de wereld rond is). Op beide richtingen zat een flinke overstap in Guangzhou, maar omdat ik van China houd en ik wist dat je bij iedere overstap van meer dan 8 uur in China gratis verblijf en vervoer en voedsel krijgt van China Southern, boekte ik het ticket.

Op de terugweg werd er zelfs een citytour voor me georganiseerd in Guangzhou en dat was fantastisch.

Kosten

  • €412,60 voor AMS — CAN — DPS — CAN — AMS met China Southern geboekt bij Budgetair (1 maand van tevoren)

Punten

  • 3320 Skymiles bij Delta, want het was de aller aller allerlaagste boekingsklasse.

Augustus & september 2017

Amsterdam — Stockholm — Oakland — Stockholm — Amsterdam

AMS-ARN-OAK-ARN-AMS

AMS-ARN-OAK-ARN-AMS

€507,74

Ik besloot samen met mijn op één na beste vriend Bart om een tripje naar San Francisco te maken. Dat hadden we besloten in New York met die oud-huisgenoot die daar dan ook weer zou zijn met weer een andere vriend die daar wijn maakt (zie uitgebreid verslag hier).

Over het plannen dacht ik niet heel goed na want ik boekte een relatief prijzig ticket vanaf Stockholm (ARN) naar Oakland en weer terug maar moest dan ook nog in Stockholm komen. Én ik zou bijna geen punten sparen.

Heel sad en dom allemaal, maar van fouten kun je leren.

Kocht wel eindelijk dat Boosted Board.

Kost dat?

  • AMS — ARN — AMS voor €112,77 (met KLM) geboekt bij Budgetair (1 maand van tevoren)
  • ARN — OAK — ARN voor €394,70 (met Norwegian) geboekt bij Norwegian (7 maanden van tevoren—dus genoeg tijd om daarna ten minste 5 goedkopere tickets voorbij hebben zien komen)

Punten

  • 0 miles bij Delta Skymiles
  • Vast iets van rewards gespaard bij Norwegian maar daar heb ik geen reet aan

Thuisblijven is duurder

Bijna gratis de wereld rondvliegen?

Ik reisde drie jaar lang de wereld rond en betaalde daar zo weinig mogelijk voor. En toen schreef ik dit boek. Dus nu kan jij het ook.

Check het boek hier