Hoe je als Nederlander eenvoudig een Amerikaanse Amex aanvraagt
Blijkbaar kun je als Nederlander dus wél een Amerikaanse Amex aanvragen, en het is niet eens zo moeilijk. Hier lees je hoe het moet.
Als je zo’n tien jaar geleden was begonnen met puntjes sparen bij je vliegtickets, dan kun je nu de wereld rond in business class, en betaal je nog minder dan in economy class. En als je nu begint, pluk je er in 2034 enorm sappige vruchten van. En de pret begint eigenlijk direct al, zodra je een beetje je best doet om vliegtickets te snappen. Dat is zo’n beetje de premisse van mijn boek Thuisblijven is duurder en ook de vrolijke realiteit van mijn leven. Had ik al verteld dat ik nu in Kuala Lumpur ben, en straks via eerst Penang en Bangkok weer terugga, in business class vlieg, 5 hotelovernachtingen heb en in totaal minder dan €500 kwijt ben?
What a time to be alive.
Het is natuurlijk heus niet voor iedereen zo, maar met een klein beetje extra je best doen, door slim te vliegen en slim te sparen, kan iedereen business class vliegen, en ook in vette hotels verblijven, zonder veel uit te geven. En als je dan ook nog een American Expresskaart neemt, dan kun je zo nu en dan nog sneller puntjes sparen.
Het enige nadeel van zo’n American Express is dat we in Nederland wonen en in Nederland heerst er (in dit geval, jammer genoeg) geen creditcardcultuur zoals bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Hier in Holland heb je maar één fatsoenlijke kaart (die van American Express dus—en ik snap soms niet waarom de kaart niet wat minder aantrekkelijk is zonder concurrentie, maar dat hou ik maar stil) en in de Verenigde Staten misschien wel honderden. En daar concurreren die kaarten elkaar het graf in, wat voor consumenten betekent dat je enorme bonussen en geweldige voordelen bij zo’n kaart kunt krijgen, die je het reizen gemakkelijk en fijn maken.
Maar helaas. Niet toegankelijk voor ons Nederlanders.
Toch?
Of wel?
Ja, wel!
Nu las ik op het blog van Daniël dat hij erin was geslaagd om een Amerikaanse American Express aan te vragen. Dat had flink wat voeten in de aarde, maar ik kon nog wel een uitdaging in mijn saaie leven gebruiken, dus ik heb zijn vijfdelige uitleg minstens een dozijn keer van voor tot achter gelezen en andersom gelezen.
In zijn blog legt hij uit dat je een Amerikaanse Amex kunt aanvragen als je al een Nederlandse Amex hebt, en bovendien hebt bewezen dat je geen wanbetaler bent. Dat bewijs lever je als je gewoon op tijd je rekeningen betaalt (of voor voldoende saldo zorgt wanneer de incasso komt). Dat is niet zo moeilijk natuurlijk. Dat kan zelfs ik.
Maar wat je óók nog nodig hebt is een Amerikaans adres én een Amerikaanse bankrekening. En dat laatste kun je uitsluitend in persoon openen. Daarvoor moet je toch echt naar de Verenigde Staten. En die bankrekening kun je weer pas openen als je een Amerikaans adres hebt.
Even tussendoor: waarom zou je eigenlijk een Amerikaanse Amex willen?
Welnu, de voornaamste reden is dat de kaart veel meer transferpartners heeft dan de Nederlandse. In normalemensenwoorden betekent dit dat je de punten van Amex (de zogenaamde Membership Rewards) naar 17 loyaliteitsprogramma’s van luchtvaartmaatschappijen kunt converteren, in plaats van naar 7 in Nederland. Dat geeft je (veel) meer mogelijkheden voor het boeken van mooie vliegtickets en dat is een belangrijk doel.
De tweede reden is dat de conversie naar bovengenoemde programma’s beter is én er zelfs soms bonussen zijn. Op het moment van schrijven bijvoorbeeld krijg je 1400 puntjes bij Virgin Atlantic voor 1000 Amerikaanse Amexpunten, terwijl dat niet eens een partner is bij de Nederlandse Amex. En vorige maand kreeg je 1200 Flying Blue punten voor 1000 Amerikaanse Membership Rewards, en maar 800 bij de Nederlandse. Dat is dus al een verschil van 50%! Tel uit jouw en mijn winst.
De derde reden is dat je eenmaal per jaar je Nederlandse Membership Rewards naar je Amerikaanse kaart kunt sturen, tegen de EURUSD dagkoers. Dat betekent dus dat je hypothetische 100.000 punten in Nederland er (op dit moment) 108.333 zijn in de VS. Dat maakt het voordeel dus nog hoger dan 50%. Nu moeten we wel even hopen dat de Euro even stopt met crashen.
De vierde reden is dat je veel sneller punten kun sparen door uitgaven te doen met je Amerikaanse Amex. Voor alle vliegtickets en hotelovernachtingen krijg je bij een green card al 3 punten per dollar bijvoorbeeld (in Nederland: 1 punt). En laat dat nou vooral grote aankopen zijn. Dat tikt lekker aan.
Ok, dus we willen eerst een Amerikaans adres regelen. Dat is niet zo moeilijk. Je kunt gewoon een bevriende Amerikaan vragen of je haar/zijn adres mag gebruiken of je kunt, als je geen Mr. Worldwide bent zoals uw auteur, naar een doorstuurservice gaan. Dat is een bedrijf met adresjes en postvakjes, die je post voor je bewaren en scannen, en eventueel doorsturen. Het belangrijkste, en typisch Amerikaans, is dat zo’n adres wel als residential en niet commercial staat aangemerkt, omdat banken alleen een dergelijk getypeerd adres accepteren.
Als je dat adres hebt gefixt, moet je óók nog langs de notaris omdat je het doorstuurbedrijf moet autoriseren als afhandelaar. Zo’n notarisautorisatie kan gewoon online, binnen nauwelijks een kwartier.
De volgende stap is het aanvragen van een bankrekening. Dat is heel eenvoudig, maar moet wel in persoon. In de Verenigde Staten kun je een willekeurig bankkantoor binnenlopen en de meest simpele checking account aanvragen, zoals ik uit ervaring weet.
Als je het adres en de bankrekening hebt, kun je online een Amerikaanse Amex aanvragen. Tijdens de aanvraag geef je dan aan dat je geen krediethistorie hebt in de Verenigde Staten, maar wel een Nederlandse Amex, en doe je je aanvraag. Ik ging voor de meest basic kaart, de green card, omdat ik daarna eventueel nog upgradebonussen wil verdienen maar ook andere kaarten ernaast wil kunnen aanvragen (dat kan in de VS bijvoorbeeld prima, maar in Nederland zou je in theorie alleen één ‘gewone’ Amex en een Flying Blue Amex naast elkaar mogen hebben).
De aanvraag voor je Amerikaanse kaart wordt standaard afgekeurd, maar ook dit is geen probleem omdat je met het referentienummer van de afwijzing aan de slag kunt. Zorg ervoor dat je wat betalingen hebt gedaan met je Amerikaanse bankpas en gebruik een bankafschrift van een volledige maand (mijn eerste bankafschrift dat een paar dagen betrof werd niet goedgekeurd) als een soort bewijs van je bestaan als echt persoon.
Dan krijg je na een paar dagen een mail met goed nieuws:
Na deze hobbels had ik een Amerikaanse American Express en werd de kaart naar mijn doorstuurservice gestuurd. Dat bedrijf heb ik gevraagd om de inhoud van de envelop te scannen, waardoor ik de creditcardgegevens al had om een online account te maken, en daarna aan me te verzenden.
Terwijl mijn kaart onderweg was, kon ik alvast online inloggen (en ook betalingen doen met mijn kaartgegevens). Een paar dagen later ontving ik ook de fysieke kaart.
Hopla.
Daarna heb ik de Amerikaanse klantenservice gebeld en gevraagd of ze mijn Nederlandse Membership Rewards naar de Amerikaanse konden verzenden en die stonden al na 2 werkdagen op mijn account.
Missie eindelijk geslaagd, maar nu begint het pas!
Wat begint dan?
Wel, dat heb ik hierboven ergens al kort uit de doeken gedaan:
- Er zijn meer aangesloten loyaliteitsprogramma’s: 17 in totaal.
- De transferratio’s naar partners (loyaliteitsprogramma’s) zijn beter. 1:1 (met soms een bonus) ten opzichte van meestal 5:4 in Nederland.
- Je Nederlandse punten kun je eens per jaar tegen een EURUSD wisselkoers naar de US sturen (scheelt op het moment dat ik het deed 10%).
- Je spaart sneller punten.
Andere concrete voordelen ten opzichte van een Nederlandse kaart, waar ik al van gebruik heb kunnen maken, zijn:
- Je punten staan meestal direct op je transferpartner, in plaats van dat je een dagje moet wachten (of langer), zoals in Nederland. Dat betekent dus dat je direct tickets kunt boeken in plaats van, zoals ik laatst, een ticket op het oog hebt, je Membership Rewards overboekt, de volgende dag weer kijkt, ziet dat het ticket meer punten kost, je dus extra punten moet sturen en weer een dag, met de nodige risico’s, moet wachten.
- Met de Amerikaanse Amex is first class bij Emirates redelijk binnen handbereik. Bij Qantas kun je Dubai - Amsterdam in first class (op een A380 met douche) bijvoorbeeld boeken met 90.000 punten en €444. Dat is betrekkelijk fors, maar niet als je bedenkt dat zo’n ticket voor normale mensen (niet wij) €5500 kost. Je kunt ook 102.000 punten naar Emirates overboeken en iets minder (€402) bijbetalen en naar Brussel vliegen voor een betere stoel.
- De jaarbijdrage van een green card is maar $150. Dat is zeer schappelijk, vergeleken met een de €780 per jaar voor een Platinumkaart in Nederland, die minder voordelen heeft.
- Loyaliteitsprogramma’s als Lifemiles van Avianca en Aeroplan van Air Canada bieden vét veel mogelijkheden (en relatief lage toeslagen) voor partners. Dat maakt je keuzes veel ruimer als je een award ticket wil boeken.
- Je kunt meerdere kaarten tegelijk hebben, bijvoorbeeld én green én gold én platinum, en elk van de kaarten kun je upgraden (als er bijvoorbeeld een mooie bonus is).
- Voor Nederlanders misschien niet interessant, maar kan handig zijn op vakantie, bij tientallen Amerikaanse bedrijven krijg je cashbackvoordelen.
- Je hebt ook standaardverzekering waar ik de voorwaarden nog niet goed van heb gelezen.
Nou, genoeg redenen dus om, net als ik, en veel avgeeks voor mij (met name dank aan Sander en Daniël) de volgende stap te zetten in je travel hacking avontuur.
Het is wel even gedoe en doorbijten, maar de overwinning smaakt mierzoet. Kan ik je intussen uit ervaring mededelen.
Kijk maar wat er wél mogelijk is met een Amerikaanse, maar niet met een Nederlandse Amex: