Insider tips voor het vinden van de goedkoopste vliegtickets

Ik zocht anderhalf jaar naar goedkope tickets, vond er meer dan 800 en trok een aantal conclusies die je misschien handig gaat vinden.

Insider tips voor het vinden van de goedkoopste vliegtickets
Photo by Leio McLaren / Unsplash

tl;dr: ik zoek en vind al tien jaar goedkope tickets en de afgelopen anderhalf jaar heb ik meer dan 800 ticketdeals gepubliceerd op Yelmair. Dit zijn mijn bevindingen.

De prijs voor een vliegticket is een bijzonder ding. Net als met festivaltickets kun je het ding verkopen tot het moment dat de pret begint. Daarna is het ding helemaal niets meer waard omdat de vogel gevlogen is.

Vliegtickets worden, net als festivaltickets, voor verschillende prijzen verkocht. Met vier Engelse woorden heet dat capturing the consumer surplus. Als iemand bereid is €550 voor een vliegticket te betalen maar het vliegticket is maar €350, dan is het surplus €200. Door het aanbieden van verschillende prijzen op verschillende momenten aan verschillende mensen, wordt er geprobeerd iedereen een zo hoog mogelijk bedrag te laten betalen om de omzet te maximaliseren.

De zakenreiziger moet per se van a naar b op een specifieke tijd en boekt bovendien tickets met geld van iemand anders. De koopjesjager laat haar of zijn keuze afhangen van de prijs en gaat dan gerust naar een totaal andere plek als die plek goedkoper te bereizen is. Als Colombia niet goedkoop is, dan maar naar Sri Lanka. Of zoiets. De zakenreiziger heeft minder vrijheid dan de koopjesjager. En denk ook eens aan je eigen zomervakantie, als je per se op een bepaalde datum (en misschien wel tijdstip) naar een heel specifieke plek wil.

Zo zijn er nog 1001 verschillende personen met verschillende wensen die verschillende routes willen bereizen. En voor al deze mensen rekenen luchtvaartmaatschappijen een unieke prijs. Het kan maar zo zijn dat iedereen in hetzelfde vliegtuig een ander bedrag heeft betaald voor dezelfde vlucht. Vliegtickets variëren per route en per verkoopmoment in prijs, mede afhankelijk van de boekingsvoorwaarden.

Al ruim tien jaar verdiep ik me in dit vliegticketwereldje.

Sinds ik snap dat er op iedere route een voordeligste tarief is, probeer ik erachter te komen hoe je dat tarief kunt ontdekken en boeken en wanneer dat dan moet. Om dit te weten moest ik erachter komen hoe luchtvaart werkt, hoe airlines werken, hoe ticketprijzen tot stand komen, wat boekingsklassen zijn, hoe die verschillen, waarom sommige routes duur zijn en andere niet en hoe je airlines kunt verslaan bij het spel dat ze zelf hebben bedacht.

Het resultaat van dit onderzoek was in 2018 de publicatie van mijn boek Thuisblijven is duurder. Daarin kwam samen wat ik had geleerd en met het boek hoop ik lezers die kennis in een sneltreinvaart over te brengen. Waarom ticketprijzen zo variëren lees je dus in dit boek en nee, het je hoeft je cookies niet te wissen als je tickets zoekt en boekt.

Een boek voor travel hackers en aspirant-travel hackers.

Met het boek was de kous niet af. Ik had dan wel ongeveer ontdekt hoe het spelletje werkt, maar als je goed bent in een spelletje, blijf je het natuurlijk ook steeds spelen.

Ik ben niet de enige die het goedkopevliegticketspelletje speelt. Er zijn zeker een paar duizend mensen op de wereld die zichzelf travel hacker noemen. Veel van deze mensen komen samen in obscure Telegram- en Whatsappgroepjes of online (vaak geheime) communities. Ik ben lid van precies nul van deze groepjes (misschien door mijn chagrijnige voorkomen).

Het is een ongeschreven regel dat je je mond houdt over foutjes van airlines die extreem lage prijzen voor vliegtickets veroorzaken. Als je ergens online een zogenaamde error fare tegenkomt, dan kun je ervan uitgaan dat er ook een groepje boze travel hackers zit te chagrijnen dat er weer iets openbaar is gemaakt wat beter geheim had kunnen blijven. Want als het geheim blijft, dan komt de airline er zelf ook niet zo snel achter en blijven de extreem lage tarieven bestaan, waar die obscure groepjes van vliegtuignerds tot in de eeuwigheid gebruik van kunnen maken.

Zelf zit ik in het kamp van mensen die graag informatie delen en publiceren. Ik denk dat het delen van informatie aardig, goed en verstandig is.

Ik ben een groot fan van ticketdealblogs. Dat zijn websites met een zeer eenvoudig concept: een overzicht van routes met een prijs en een airline en voorbeelddata waarop je voor die prijs kunt vliegen. De websites die de ticketdeals publiceren hanteren vrij arbitraire definities van ‘ticketdeals’. Er is geen universele lijst met ‘dit is goedkoop voor deze route’ omdat het afhangt van airline, aantal overstappen, periode en andere trends (zoals wanneer mensen door een wereldwijde pandemie, misschien terecht, meer dan een jaar lang bang waren om elk vliegtuig te pakken).

Meestal is gewoon alles op zo’n site een goede deal voor de meeste mensen.

Secret Flying is al jaren één van mijn favoriete blogs, dat me heeft geholpen megaveel te besparen op vliegtickets en zo een groot deel van de wereld te zien.

Het grote nadeel van die ticketblogs is dat het blogs zijn. Ik heb dit nooit echt goed begrepen. Blogs zijn ideaal voor het publiceren van teksten met hier en daar een afbeelding, maar ticketdeals zijn gestructureerde informatie met belangrijke metadata: reisperiode, airline, publicatiedatum en prijs bijvoorbeeld. Het is voor een websitebezoeker veel handiger als deze informatie te doorzoeken, te filteren en te vergelijken is, het liefst over tijd.

Als ik een prijs voor een bepaalde route vind, hoe verhoudt deze prijs zich dan tot eerder gepubliceerde prijzen? Dat is niet te doen op deze blogs. Sterker nog: vanwege de betere vindbaarheid in zoekmachines wordt de tekst op een pagina met een ticketdeal voor een bepaalde route vaak vervangen wanneer er een nieuwere deal op dezelfde route zich aandient. Dan blijft de pagina bestaan, maar is de informatie steeds het meest recent. De oude informatie vervalt. Handig voor de vindbaarheid (de pagina bevat steeds recente informatie) maar zeer onhandig voor de bezoeker, die steeds context verliest.

Daarom maakte ik zelf zo’n ticketdealwebsite, maar dan met gestructureerde informatie die blijft bestaan. Op Yelmair publiceer ik óók ticketdeals, maar ik stop ze in een database zodat ik ze kan vergelijken en die vergelijking weer kan tonen op de website. Zo zie je hoeveel deals er op een route worden gevonden, in welke periode, voor welke prijs met welke airline. Dan kun je ook ongeveer weten hoe vaak een voordelige prijs zich op een route aandient. En heb je een indicatie van hoe speciaal de aanbieding is.

Met Yelmair maakte ik maar mijn eigen ticketdealwebsite, maar dan met gestructureerde data.

In bijna anderhalf jaar heb ik meer dan 800 deals gevonden op meer dan 350 routes van meer dan 50 luchthavens naar meer dan 150 bestemmingen. Dat is wat mij betreft voldoende om een aantal informatieve conclusies over goedkope vliegtickets te trekken die hieronder zullen volgen.

Hieronder volgt daarom een aantal grafiekjes en tabelletjes, maar niet voordat ik wat mitsen en maren heb behandeld.

  • Ik ben zelf de curator van deze vliegtickets. Ik verzamel niet álle prijzen van álle vliegtickets op ieder moment. Dat is (voor mij) onmogelijk. De vliegticketdata zijn dus een steekproef.
  • De steekproef is niet representatief omdat ik niet extrapoleer. Dat is ook goed nieuws: de werkelijkheid ziet er waarschijnlijk veel rooskleuriger uit dan wat hieronder volgt. Er zijn waarschijnlijk veel vaker, meer en betere ticketdeals te vinden dan ik heb kunnen vinden.
  • Ik zoek vooral deals vanuit Amsterdam, want daar kom ik vandaan en de meeste gebruikers en bezoekers van Yelmair komen uit Nederland. De bezoekdata zijn trouwens publiek.
Verreweg de meeste bezoekers van Yelmair komen uit Nederland, wat ervoor zorgt dat meeste deals die worden gepost ook vanuit Nederland vertrekken, wat er weer voor zorgt dat er meer Nederlandse bezoekers komen.
  • Gebruikers van Yelmair kunnen alerts voor routes instellen. Vanzelfsprekend hebben veel van deze routes als vertrekluchthaven Amsterdam aangezien veel gebruikers Nederlanders zijn.
Gebruikers van Yelmair kunnen alerts instellen.
  • Alerts van gebruikers krijgen voorrang in mijn zoektochten naar ticketdeals. Dat doe ik handmatig en met robots waarvan ik de werking niet prijsgeef om het één en ander mysterieus te houden.
  • Vanwege voorgaande drie redenen zijn mijn data geografisch gefocust, maar dat is voor het publiek dat deze post leest dan ook wel weer handig.
  • Ik post geen ticketdeals met hoge prijzen om de simpele reden dat het dan geen deals zijn. Alles wat ik post is daarom wat mij betreft een goede deal. Ik kan dus weinig zeggen over de prijzen op mijn website ten opzichte van een gemiddelde.

Dit zijn mijn bevindingen:

Welke luchthaven heeft de meeste deals?

Dit is de top 10 van in totaal 55 vertrekluchthavens. Verreweg de meeste deals werden gevonden vanuit Amsterdam, vanwege de locatie van de maker en de locatie van de leden van Yelmair.

Op het moment van schrijven zijn er ticketdeals vanuit 54 plekken gevonden, waarvan 63% van de deals Amsterdam als vertrekluchthaven heeft.

Check de alle vertrekluchthavens hier

Naar welke plek zijn er de meeste ticketdeals?

Dit is de top 10 van in totaal 187 bestemmingen. Bangkok is de populairste bestemming, gevolgd door New York, Kaapstad en Cancun. 

Ook de hoeveelheid bestemmingen in de ticketdealdata is gebaseerd op waar de meeste vraag naar is. Zodra leden van Yelmair alerts instellen voor bepaalde routes, dan wordt er meer energie gestoken in het vinden van ticketdeals naar deze plekken. Bangkok is dus niet per definitie de populairste plek, maar wel op Yelmair.

In totaal zijn er op het moment van schrijven deals naar 187 bestemmingen gevonden.

Check de alle bestemmingen hier

Wanneer zijn ticketprijzen het laagst?

55% van alle deals worden vier maanden voor de vertrekdatum gepost.

Er zijn talloze onderzoeken naar het beste moment om een vliegticket te boeken. Ik vind ze eigenlijk allemaal niet zo relevant omdat je geen gemiddeld maar een specifiek ticket boekt. Als ik zo goedkoop mogelijk ananassen wil kopen, dan boeit het mij niet wanneer de gemiddelde fruitprijs het laagst is. Ik wil weten wanneer ananassen het voordeligst zijn.

Toch zeggen deze data wel iets. Vliegtickets worden doorgaans vanaf zo'n elf maanden van tevoren verkocht. Dat heeft er mede mee te maken dat mensen zo niet per ongeluk het verkeerde jaar kunnen boeken. Ik heb dit niet geverifieerd bij airlines, maar volgens mij is dit gerelateerd aan het feit dat zo'n beetje iedere vlucht op een afgerond tijdstip vertrekt, behalve die op middernacht (die vertrekken om 23:59 om het gemakkelijk te maken).

Kunnen we hier conclusies uit trekken? Jawel. Last-minutes bestaan niet echt meer en ruim van tevoren boeken lijkt ook weinig zin te hebben om de simpele reden dat je jezelf dan de kans ontneemt een voordeliger ticket tegen te komen. Slechts 9% van de deals die ik vond hadden een vertrekdatum 11 maanden van te voren.

Een voorzichtige conclusie is dat je tot wel vier maanden van tevoren kunt wachten met boeken omdat van alle gevonden deals er 55% een vertrekdatum hadden over vier maanden. Toch biedt dit geen garanties. Mijn advies blijft altijd: kies een prijs waarvoor je een vliegticket wilt boeken en als die prijs voorbij komt, boek je direct.

Vanzelfsprekend is het totaal van de percentages geen 100%, omdat je vliegticketdeals in meerdere maanden kunt vinden.

Check de alle data hier

Welke maanden zijn de voordeligste reismaanden?

Voor de maand maart werden de meeste deals gevonden. Voor juli de minste.

Vanuit Nederland zijn vliegtickets vanzelfsprekend in zomermaanden en rondom Kerst en nieuwjaar hoger dan gemiddeld. Waarom? Omdat, doordat het halve land tegelijk vakantie heeft en neemt, de vraag enorm toeneemt en de prijzen daardoor stijgen.

Er is overigens nog een groot verschil tussen juli en augustus. Augustus heeft bijna twee keer zo veel deals als juli. Op het moment van schrijven zijn er 835 deals waarvan er 74 (= ~9%) met vertrek of aankomst in juli werden gevonden.

Maart is de maand met de meeste ticketdeals en überhaupt lijkt het voorjaar een periode met meer keuze in voordelige tickets dan het najaar. Dit kan er ook mee te maken hebben dat Yelmair bijna anderhalf jaar bestaat en de data beter was geweest als het één of twee complete jaren betrof.

Check de alle data hier

Wat zijn de voordeligste routes?

De top tien van routes, gesorteerd op prijs met bijbehorende airline met die prijs, waarbij er ten minste twee airlines een ticketdeal hadden op deze route.

Yelmair focust zich op intercontinentale reizen, tenzij leden een alert hebben ingesteld voor een intracontinentale route. Daardoor zul je nauwelijks routes binnen Europa vinden in dit overzicht, dat overigens bestaat uit 97 routes waarop tenminste twee deals met verschillende airlines zijn gevonden.

Check de alle routes hier

Wat is de verhouding tussen directe en niet-directe vluchten?

Er worden bijna vier keer zo veel niet-directe als directe vluchten gevonden.

Niet-directe vluchten zijn in veel meer gevallen voordeliger dan directe vluchten om de eenvoudige reden dat reizigers bereid zijn meer te betalen om niet te hoeven overstappen. Dit betekent ook dat in heel veel gevallen een langere reisduur met meer vluchten en meer kilometers vaak voordeliger is dan een kortere reisduur (op dezelfde route) en dit betekent in veel gevallen ook dat de directe vlucht op een zekere route duurder is dan een indirecte vlucht die als onderdeel van de route die directe vlucht heeft.

Simpel gezegd: van Düsseldorf via Amsterdam naar Singapore en weer terug is vaak voordeliger dan alleen van Amsterdam naar Singapore en weer terug.

Check de alle data hier

Welke airlines hebben de meeste deals?

Dit is de top 10 van airlines met de meeste deals op Yelmair.

Omdat de meeste routes vanaf Amsterdam worden gevonden en niet-directe vluchten veelal voordeliger zijn dan directe vluchten, zijn concurrenten van aanbieders van directe vluchten vanaf Amsterdam (zoals KLM) de airlines met de meeste deals.

TAP Air is een Portugese airline met routes naar vooral Afrika, Zuid-Amerika en Noord-Amerika. Air Europa is een Spaanse airline met routes naar vooral Zuid- en Midden-Amerika. Saudia heeft veel routes naar Azië. Deze concurreren op routes waar KLM vanuit Amsterdam rechtstreeks naar toe vliegt.

Aangetekend moet dus worden dat deze airlines waarschijnlijk vooral vanuit Nederland (Amsterdam) voordelig zijn, maar dat het tegenovergestelde waarschijnlijk ook waar kan zijn: voor mensen die vanuit Lissabon of Porto (hubs van TAP Air) reizen, kan het best zo zijn dat KLM op prijs concurreert met TAP Air en weer goedkopere routes voor Portugese reizigers aanbiedt. Dit heb ik niet onderzocht, maar lijkt me aannemelijk.

Check de complete lijst met alle airlines hier

Wat zijn de populairste routes?

Dit is de top 10 van 372 routes. Tussen Amsterdam en Bangkok werden in anderhalf jaar maar liefst 20 ticketdeals gevonden met een gemiddelde prijs van €441.

In het overzicht is te zien dat de complete top tien bestaat uit routes met vertrekluchthaven Amsterdam (AMS). Dit heeft weer te maken met de alerts die zijn ingesteld door leden.

Te zien is dat er maar liefst 20 ticketdeals zijn gevonden tussen Amsterdam en Bangkok. Het lijkt een route met veel concurrentie, en daardoor lage prijzen en veel aanbod. Hetzelfde geldt voor Kaapstad en New York.

Hier zie je nog wat willekeurige routes en prijzen:

Nog meer routes met nog meer gemiddelde prijzen.

Check de alle routes met gemiddelde prijzen hier

Wanneer moet je een vliegticket boeken?

De gemiddelde levensduur van een ticketdeal (de tijd tussen het publiceren en het verdwijnen van het tarief voor de route) is 20 dagen. De modus is 4 dagen (met 56 van de 835 ticketdeals)

Een op Yelmair gepubliceerde ticketdeal heeft een gemiddelde levensduur van 20 dagen voordat het tarief voor deze route met deze airline niet meer beschikbaar is en de ticketdeal inactief wordt. Dit zegt vrij weinig omdat de spreiding enorm is (het maximum is 161 dagen). De modus is maar vier dagen.

Deze data is nog verder vertroebeld omdat er tijd zit tussen het publiceren van het tarief door de airline en het vinden en posten van de ticketdeal door Yelmair. Simpel gezegd: Yelmair vindt niet alles en per definitie later dan de beschikbaarheid. Waarschijnlijk zijn tarieven veel langer beschikbaar. Maar goed, de bestaansreden van Yelmair is nou eenmaal het opsporen en publiceren.

Wanneer moet je dan je vliegticket boeken? Ik blijf het herhalen: kies een prijs die je wilt betalen voor een route en zodra je iets kunt vinden voor of onder deze prijs, boek je direct.

Check de alle levensduren (?) hier

Conclusie

Ik heb weinig zin om nog meer nuance over validiteit en betrouwbaarheid aan te brengen in deze overzichten. Dat is wel genoeg geweest. Als het niet representatief is voor voordelige tarieven die je kúnt vinden, dan is het maar een handig overzicht van wat je aan Yelmair kunt hebben.

Als je meer wilt weten over hoe luchtvaart werkt, hoe ticketprijzen tot stand komen en hoe je travel hacker kunt worden, dan raad ik je mijn boek Thuisblijven is duurder aan.

Als je de complete data wilt zien, alle ticketdeals wilt zien en alerts wilt instellen, dan raad ik je aan om lid te worden van Yelmair.

Thuisblijven is duurder

De helemaal niet zo geheime kunst van goedkoop vliegen.

Check op bol.com