Waarom zou je punten sparen?
Waarom zou je punten sparen bij een airline? Heeft dat zin? En wat is het waard? Gewoon, ja en veel zijn de antwoorden.
Dit artikel hoort bij de volgende serie:
Gister kreeg ik een DM van niet de eerste persoon die zei dat ‘ie steeds enthousiast wordt van mijn blogposts over vliegtickets boeken met punten, maar dat het toch na het lezen van zo’n blogpost te veel werk blijkt. En dan doet ‘ie niets en komt er een tijdje later weer een blogpost.
Dat vind ik jammer. Punten sparen is net als flossen en naar de gym gaan: je moet het doen wanneer het kan en dan heb je er op lange termijn profijt van. Plus je kunt met het resultaat van alledrie flexen, zoals je hier merkt.
Neem nou dit voorbeeld. Een paar dagen geleden postte Yelmair (dat is gewoon een ander woord voor ‘Jelmer en zijn ticketzoekrobots’) een aantal dealtjes naar de Verenigde Staten met British Airways en American Airlines (ze werken samen, in een alliantie die Oneworld heet en nog meer airlines bevat). Dat waren mooie gunstige retourtickets, meestal via Londen, voor mooie prijzen.
De dealtjes waren niet alleen vanwege de lage prijzen alleraardigst. Het is namelijk precies dit soort dealtjes dat mij helpt het belang van punten sparen uit te leggen.
Kies er bijvoorbeeld eens voor om het ticket te boeken bij British Airways (dikke tip voor peace of mind: boek direct bij de airline) en je ziet er direct, als je bent ingelogd met je British Airwaysaccount, hoeveel Avios je er kunt sparen. Avios zijn de punten of miles van British Airways. In dit geval, bij een retour naar Los Angeles, 3228 stuks.
Dit zegt natuurlijk nog niet echt veel. Want wat heb je aan die punten? Gelukkig staat het antwoord ook in beeld.
Omdat ik al een hoopje punten heb gespaard bij British Airways (het voorbeeld in de afbeelding betreft een screenshot van het saldo van mijn account), biedt British Airways me aan om 2000 Avios in te zetten om €22 korting op mijn ticket te scoren. Met andere woorden: British Airways schat 1000 puntjes op €11. Als je met dit ticket 3228 Avios kunt sparen, door simpelweg een account aan te hebben, dan is die puntenwaarde volgens British Airways zelf (3,228 x 11 =) €35,51. Dat is alvast mooi meegenomen.
Maar het wordt nog beter, want de waarde van die punten, die je gratis krijgt als je een account hebt bij British Airways en die vlucht boekt, kan nog veel hoger zijn.
Volgens vliegtuignerdjesblog The Points Guy is een Aviospuntje anderhalve dollarcent waard. Die waarde berekenen ze op basis van wat je er gemiddeld voor terug kunt krijgen. Anderhalve dollarcent keer 3228 is $48,42. Dat is bij de huidige wisselkoers weer ongeveer hetzelfde in euro’s. Nóg iets meer nog dan die €35,51 die we net hebben uitgerekend.
Maar het kan nog beter want punten zijn precies waard wat je er mee wil boeken. En als je met die punten ooit iets wil boeken dat in cash heel erg duur is, zoals een businessclassticket naar Doha met Qatar Airways (want dat kan ook omdat British Airways samenwerkt met Qatar Airways), dan is de waarde van de punten die je gratis kunt sparen veel hoger.
Laten we kijken wat een vliegticket van Amsterdam (AMS) naar Doha (DOH) kost, als je het met cash wil betalen.
Da’s op een euro na drieduizend piek.
Kijken we wat het kost als je het met punten wil boeken, dan is dat 43000 Avios en €110,04. Je zou, vind ik, kunnen stellen dat die 43000 punten dus €2999 - €110,04 = €2888,96 waard zijn. Het verschil in cash kun je namelijk ook met Avios betalen, als je ze hebt. Dat is volgens deze berekening 6,7 eurocent per punt.
En met deze berekening zijn die punten die je kunt sparen met dat retourticket van Amsterdam naar Los Angeles dus 3228 punten x 6,7 eurocent per stuk = €216,28 waard.
Dat ticket naar Los Angeles kost je €366,47. Volgens deze laatste berekening kun je dus €216,28 / €366,47 = 59% van de prijs aan punten sparen.
Dit is een van de beste redenen om het altijd te doen. Maar laten we er maar van maken dat je in het minst gunstige geval voor €35,51 aan waarde kunt sparen en in het meest gunstige geval €216,28.
Door alleen een account te hebben tijdens het boeken (of na je vlucht een account te maken en met je ticketnummer en PNR de punten alsnog te krijgen).
Maar nu hoor ik je denken: wat zetten die 3228 puntjes nou voor zoden aan de dijk, als ik er 43000 nodig heb voor een fatsoenlijke vlucht? Dat argument heb ik nooit begrepen omdat het dezelfde reden is om niet je eerste tientje voor een nieuwe fiets te sparen als je fiets duizend euro kost. Of niet de eerste keer naar de gym te gaan omdat je niet de volgende dag een Arnold Schwarzenegger bent. Of niet €216,28 van de grond raapt, als je het ziet liggen.
Bovendien hoef je ook heus niet direct in business naar Doha. Je kunt ook voor 9000 Avios van Amsterdam naar Helsinki vliegen of, ik noem maar wat, voor 7000 Avios van Doha naar Muscat. Of voor 9250 Avios van London City naar Amsterdam.
Met een household account kun je zelfs met familie en vrienden je punten delen en zo heb je dus met één retourvlucht met je gezin naar Los Angeles al genoeg punten om een nieuw ticket te boeken voor jezelf als je said gezin even zat bent. Ook lekker handig als de cashprijs om wat voor reden dan ook erg hoog is. Een zakje punten is een handige reserve-valuta.
Kortom, het is voor zowel de korte en lange adem leuk en handig om te doen. Ik begrijp heus dat het lijkt alsof het moeilijk is en onbegonnen werk is, maar de meesten van jullie hebben niet eens een account gemaakt bij de luchtvaartmaatschappij waar je mee vloog zodat je automatisch een stapeltje puntjes kreeg. Dus neem het eerst jezelf kwalijk en daarna pas de luchtvaartmaatschappijen.
Je laat gratis geld liggen en dat is zonde.