Platvorm

Platvorm

Dit is een notitie voor mijn nieuwe boek Autonomie, dat in 2019 wordt gepubliceerd. Als je pre-ordert, kun je direct meelezen en ook commentaar leveren.

Hoe zou Instagram er uitzien als je foto’s niet kon liken en er ook niet op kon reageren? Hoe zou het er uitzien als je niet zag hoeveel volgers je had? Zouden mensen dan nog steeds hetzelfde posten als nu? Zou het überhaupt bestaan?

Instagram heeft een explore-pagina. Dat is een onderdeel waarop je posts en stories ziet van mensen die je niet volgt, maar die wel lijken op de onderwerpen en mensen die je volgt of hebt gevolgd of worden gevolgd door mensen die jij volgt of jouw volgers (ik heb geen idee, maar ik zie altijd filmpjes van gebitsreparaties, fitnessmensen met eetproblemen en voetbalfilmpjes). Die te verkennen accounts hebben nooit maar 3, 30 of 300 volgers. Nee, het zijn altijd vrij populaire accounts met duizenden, tienduizenden, honderdduizenden volgers. Populaire accounts dus.

Moet Instagram weten.

Op Youtube is er een trending-pagina. Een pagina waarop video’s staan die in korte tijd heel vaak bekeken zijn (populair zijn dus) en dan in een rijtje komen zodat nóg meer mensen ze kunnen zien. Dus populariteit wordt beloond met populariteit.

Moet Youtube weten.

Maar sinds wanneer is een platform een platform als populariteit wordt beloond met extra populariteit? Dat is toch juist het tegenovergestelde van een platform? Dat is een hellend vlak. Een platform is een platform als iedereen een gelijke kans heeft en er niet een sneeuwbal gaat rollen als iemand haar blote reet post met als caption een quote van Richard Sharkspear.

Natuurlijk zijn online platforms geen platforms. Het is heus niet zo dat iedereen gelijke kansen heeft. Dat iedere debiel ‘groot’ kan worden (even los van de vraag of je ‘groot’ wílt worden). Platforms maken populaire shit populairder omdat gemiddelde mensen dat toch waarschijnlijk wel tof vinden. En dan wordt je platform meer gebruikt en meer gevuld en is er een grotere kans dat er nóg meer wordt gepubliceerd en dus nóg populairdere dingen zijn die nóg meer mensen gaan bekijken en dan verdient het platform heel veel geld. Dat is zo’n beetje hoe alle sociale netwerken werken.

Er is een probleem. Trendingpagina’s, lijstjes met verwijzingen naar populaire posts onder andere posts, IMDB-ranglijsten, muziekhitlijsten en Tripadvisor-top 10’s zorgen er allemaal voor dat we allemaal hetzelfde worden. We vinden allemaal hetzelfde wel ongeveer prima, maar nooit heel spectaculair. Nouja, we doen wel net alsof door ‘#goals’ te posten onder een foto van iemand met een broek aan of ‘geweldig’ te zeggen tegen de kassière als je wisselgeld krijgt (dit heeft niets met dit stukje te maken trouwens), maar eigenlijk is de wereld een grote grijze troep aan het worden. En zijn er dus een paar dingen thunder populair. Een boswachter die alle filmpjes in z’n tweets jat van anderen, Kylie Jenner, allerlei zelfrijdende koffers die helemaal niet mee aan boord mogen, dronevideo’s van digital backpackers en Temptation Island. Wel veel aandacht, niet zoveel waarde.

Ik weet niet zo goed hoe het dan wel moet. Ja, misschien zoals Wikipedia. Daar heb je toch ook niet een lijst met populairste pagina’s?, ‘10 Things My Little Pony and Hitler Have in Common‘, ‘If you like wolves, you might want to check out lions, lynxes and tigers‘ of rappers die in hun Instagram stories vragen of je hun Wiki even kan upvoten zodat ze hoog in de ranglijsten komen?

Nouja, de vraag blijft staan. Hoe zou Instagram er uitzien als je niet kunt zien hoeveel likes je hebt?

Lijkt mij wel mooi.

Autonomieboek

Kijk maar even

Op dit moment schrijf ik het boek Autonomie en dat komt in 2019 uit. Wil je meelezen terwijl ik het schrijf en op de hoogte blijven van het schrijfproces en daarna ook een boek krijgen over autonomie? Dat kan.

Pre-order het boek hier