Punten sparen 101

punten-sparen-101

Dit is een hoofdstuk uit mijn boek Thuisblijven is duurder

Vroeger dacht ik dat je Airmiles kon sparen als je vloog met KLM en dat je dan met die gespaarde Airmiles dingen kon kopen. Ik weet niet of dat vroeger daadwerkelijk kon (het loyaliteitsprogramma is opgericht in 1994 en ik was toen 8), maar tegenwoordig krijg je Airmiles als je een hamer koopt bij Praxis, dus er is in ieder geval wel wat veranderd. Of ik was vroeger gewoon een idioot (heb het even gecheckt en beide suggesties zijn juist).

Airlines bieden vaak de mogelijkheid aan om het aantal gevlogen miles (mijlen, ja) te sparen als punten bij een loyaliteitsprogramma of frequent flyer programma. Dan bouw je dus een hoeveelheid punten op, die je eventueel later kunt gebruiken bij het boeken van een nieuwe vlucht, het upgraden van economy class naar business of first of het kopen van hotelovernachtingen of scheerapparaten. Die punten zijn dus eigenlijk een soort ouderwets zegeltjes sparen.

Maar anders dan bij de Albert Heijn, zeg je tegen de vraag of je bij airlines punten wil sparen, altijd ja. Want aan deze punten heb je wél iets (bovendien ben je hier niet de hele tijd zegeltjes aan het likken voor een paar euro korting op een fles Dreft).

Het voorbeeld het dichtste bij huis (er even van uitgaande dat je in Nederland woont) is het frequent flyer programma Flying Blue van onder andere KLM (spoiler alert: dat is misschien wel het kutste frequent flyer programma ter wereld). Met een Flying Blue account kun je gevlogen miles als punten sparen en daarmee een zogenaamd spaarpotje vullen met punten die je later kunt inzetten als ruilmiddel tegen die eerdergenoemde vliegtickets, upgrades, hotelovernachtingen en volgens mij ook zagen en hamers.

Hoe meer punten je hebt gespaard, hoe vetter de dingen zijn die ermee kunt kopen (net als met echt geld zeg maar). En meestal is het zo dat je met meer punten ook een hogere ‘status’ hebt. Dus dat betekent dat je (soms, afhankelijk van de maatschappij) eerder gratis upgrades krijgt en voorrang met boarden. Misschien ken je wel iemand die bij Flying Blue een Gold Status heeft en dus voor haar of zijn vlucht altijd zit te chillen in de lounge (omdat mensen met een Gold Status dat mogen en jij en ik met onze ‘Ivory Status’ dat niet mogen).

Twee soorten punten

Die status is niet per se afhankelijk van het aantal gespaarde punten. Want frequent flyer programma’s werken meestal als volgt: je bouwt je status op door veel te vliegen (veel vluchten en/of lange afstanden en/of hoge boekingsklasse) en je bouwt punten (het spaarpotje waarmee je dingen kunt kopen) op door veel te vliegen (lange afstanden en/of hoge boekingsklasse).

Dat klinkt heel raar en dat is het ook.

Het saldo van punten zijn je zogenaamde award miles. Waarmee je dus awards (die vluchten, upgrades, hotels en boormachines) kunt kopen. En dan zijn er nog je level miles, waarmee je je status level binnen een frequent flyer programma kunt verhogen.

  • Award miles (Redeemable Miles / RDM) = je puntensaldo dat je in kunt wisselen voor troep.
  • Level miles (Elite Qualifying Miles / EQM) = je puntensaldo waarmee je zogenaamd belangrijker wordt.

Die award miles zijn dus de zegeltjes in de supermarkt waarmee je die fles Dreft kan kopen maar de level miles zijn zegeltjes waarmee je bijvoorbeeld een gouden boodschappenkar mag gebruiken of niet meer in de rij hoeft te staan voor een kassa. De miles zijn dus ongeveer gelijk, maar niet helemaal. Dat is dus onhandig en lastig te onthouden. Ik snap er ook nog steeds vrij weinig van.

Omdat er twee verschillende systemen zijn, levert een gevlogen mile niet precies een punt op. En omdat een gevlogen mile niet precies een punt oplevert, zijn er twee systemen. Dit is een cirkelredenering die klopt. Ik heb het namelijk nagerekend.

Boekingsklasses

In een vliegtuig zijn er, zoals je weet, verschillende boekingsklasses. Die verschillende boekingsklasses bepalen hoeveel punten je spaart per vlucht. En dan maakt het ook nog uit welke status je hebt tijdens je vlucht. Want meestal spaar je met een hogere status meer punten en miles (zowel RDM als EQM) per vlucht. En daarmee wordt vliegen een cumulatieve cyclus, als ik dat zo kan noemen. Iemand met een hoge status in business class spaart zo (meestal) veel meer punten dan iemand met een lage status in economy class. En dat is weer afhankelijk van de boekingsklasse (daarover lees je in m’n boek meer).

Flying Blue is waardeloos

Voor veel goedkope economy classvluchten met KLM verdien je bij Flying Blue maar 25% van de afstand in miles als award miles. Dus een enkeltje Amsterdam—Stockholm (AMS—ARN) levert je in dat geval 188 award miles op voor in je spaarpotje (terwijl de afstand van Amsterdam Schiphol naar Arlanda Airport 718 mijl is—en 25% daarvan trouwens iets minder dan 188 is, maar dat terzijde). Die 188 miles in je award miles spaarpotje klinkt als veel, maar dat is het niet. Je kunt namelijk op dit moment een enkele reis Amsterdam—Stockholm in economy class met KLM boeken met 10500 award miles. Wat betekent dat je voor de award miles gespaard op 56 enkele reizen een gratis enkele reis terugkrijgt. En dat is natuurlijk helemaal kut. En precies hetzelfde als zegeltjes sparen in de supermarkt: het levert veel te weinig op voor de tijd en moeite die je er in steekt.

Maar gelukkig kan het ook anders en beter.

Omdat airlines binnen allianties (en daarbuiten) met elkaar samenwerken, kun je de gevlogen miles van bij de ene luchtvaartmaatschappij sparen bij het frequent flyer programma van een andere. Maar alleen als ze dat van tevoren met elkaar hebben afgesproken. En die afspraken zijn meestal duidelijk (airlines in dezelfde alliantie werken altijd met elkaar samen wat betreft deze systemen) en soms niet (omdat airlines ook buiten allianties met elkaar samenwerken—het frequent flyer programma van Alaska Airlines, Mileage Plan, werkt samen met luchtvaartmaatschappijen van Star Alliance (zoals Singapore Airlines), SkyTeam (zoals KLM), OneWorld (zoals American Airlines) en maatschappijen zonder grote alliantie (zoals Emirates) en andersom (meestal) niet).

Het ene frequent flyer programma is beter dan het andere, want bij het ene spaar je sneller of meer punten dan bij het andere (en bij het ene kun je je gespaarde punten weer veel ‘voordeliger’ uitgeven dan bij het andere). Maar dat is wel afhankelijk van de airlines waarmee je vliegt en de boekingsklasse die je hebt geboekt. En je persoonlijke voorkeuren. En de alliantie die je het meest gebruikt.

Als je een overzicht wilt zien van de verschillende allianties, kijk dan vooral even op Wikipedia. Eigenlijk zijn er maar drie belangrijke allianties: SkyTeam (daar behoorte KLM toe), Star Alliance en Oneworld. Het is het handigste om binnen iedere alliantie een airline te kiezen waar je punten bij spaart.

Voorbeeld

Ik maak geen gebruik van Flying Blue omdat dat programma erg weinig oplevert voor de vluchten die ik maak. Maar ik vlieg wel vaak met airlines binnen SkyTeam. Daarom gebruik ik het programma van Delta Air Lines: Skymiles. Voor de vluchten die ik maak met airlines binnen SkyTeam (de alliantie waar Delta bij hoort) probeer ik punten te sparen bij het programma van Delta.

Onlangs vloog ik vanaf Amsterdam naar México met Aeroméxico. Deze airline hoort bij SkyTeam en daarom kon ik de gevlogen miles als award miles sparen bij Delta Skymiles. Ik had mijn ticket geboekt in boekingsklasse V (dat is een klasse in economy class bij Aeroméxico).

Als ik award miles had willen sparen bij Flying Blue (dat kon ook natuurlijk, want ook KLM hoort bij SkyTeam), dan kreeg ik 25% van de gevlogen afstand in award miles. Maar bij Delta krijg ik maar liefst 100% van de gevlogen afstand in award miles. 11459 miles zorgde voor 11459 punten dus. 61 keer meer dan een enkeltje Amsterdam—Stockholm bij Flying Blue (en dit retourticket naar Mexico zelf had me €243 gekost). Met die 11459 punten kon ik zelfs een binnenlandse vlucht in de US ‘kopen’.

Vergelijk het met afrekenen van boodschappen bij de ene kassière en 10 zegeltjes krijgen (Flying Blue), en bij dezelfde boodschappen bij dezelfde supermarkt maar bij een andere kassière er 40 krijgen (Skymiles). Ja, het loont dan wel om de juiste kassa te kiezen.

Om punten te kunnen sparen dien je een frequent flyeraccount te hebben. Dat kun je gewoon gratis online aanvragen bij zo’n beetje iedere luchtvaartmaatschappij. Dat nummer geef je vervolgens bij het boeken of het (online) inchecken op. En dan worden die punten (meestal) automatisch bijgeschreven op je account. Je kunt ook achteraf je boardingpass opsturen (kan gewoon via e-mail of de website van het programma) en vermelden dat je miles wilt crediteren voor een bepaalde vlucht. En in beide gevallen duurt het even voordat je je miles ‘bijgeschreven’ ziet worden in je frequent flyeraccount.

Oja, low cost airlines zoals Ryanair, Vueling, Easyjet en Airasia maken geen (of in heel beperkte mate) gebruik van dit soort programma’s en dat is dus nóg een reden om zo weinig mogelijk gebruik te maken van dit soort maatschappijen (meer redenen vind je in m’n boek).

Conclusie

  • Spaar altijd punten voor iedere vlucht als dat mogelijk is;
  • Nee serieus, doe dat echt. Vanaf nu;
  • Zorg ervoor dat je ongeveer weet welke allianties er zijn en welke maatschappijen bij deze allianties horen (zie hoofdstuk 01—4 in m’n boek of die Wikipediapagina die ik net linkte);
  • Kies een frequent flyer programma dat bij je past en meld je aan;
  • Kies vooral meerdere frequent flyer programma’s omdat je niet al je gevlogen miles (ervan uitgaande dat je met meerdere airlines en meerdere allianties vliegt) bij één programma kunt sparen;
  • Check, wanneer dat mogelijk is, voordat je een ticket boekt welke boekingsklasse deze heeft en hoeveel punten je met deze boekingsklasse bij welk programma de meeste punten spaart. Zo kan je vliegticket dus niet alleen heel goedkoop zijn, je kunt ook nog eens zóveel punten sparen dat je met die gespaarde punten weer een nieuwe vlucht kunt boeken—dit kun je lezen in deze volgende blogpost;
  • Bewaar altijd je boarding passes om achteraf je punten te kunnen claimen;
  • Kies nooit voor Flying Blue want dat is een gierig programma. Hahaha Flying Blue lol.

Extra

Je kunt bij veel programma’s op meerdere manieren punten sparen. Door bijvoorbeeld hotelovernachtingen, huurauto’s en andere aankopen te koppelen aan je account (en per aankoop een bepaald aantal punten te sparen—vaak met bonussen). Dat ligt aan je frequent flyer programma. Flying Blue heeft zelfs een American Express creditcard waarmee je punten spaart bij iedere transactie die je doet met die kaart. Maar omdat Flying Blue extreem kut is, kun je beter een ‘gewone’ American Express kaart nemen, waarbij je je gespaarde American Express punten kunt overboeken naar verschillende frequent flyer programma’s en loyaltyprogramma’s van hotels en dan meer waarde en flexibiliteit hebt (vraag even aan via deze link, dan krijgen jij en ik 6000 punten gratis).

Mileage runs

Omdat award miles dus kunnen worden verdiend door vluchten in aantrekkelijke boekingsklassen en/of lange vluchten en/of veel vluchten, zijn er mensen die zogenaamde mileage runs doen. Dan vliegen ze puur om een bepaald puntenaantal te halen (om daar weer nieuwe vluchten van te kunnen boeken bijvoorbeeld) of een hogere status veilig te stellen.

Het summum van inwisselen

Verschillende programma’s hebben verschillende voorwaarden, waardoor je dus zelf wat onderzoek zult moeten doen naar een programma dat bij je past. Het loont voor airlines om jou als klant te houden door het aanbieden van een frequent flyer programma, maar andersom loont het ook voor jou om veel of vaker te vliegen met een bepaalde airline alliantie om snel en effectief punten te sparen en statusvoordelen te ervaren.

Het summum van punten inwisselen voor een nieuwe reis is dus veel luxe voor weinig miles en weinig bijbetalen naar een relatief dure bestemming. Ik heb daar nog een aardige podcast met Valentijn Kuperus over opgenomen trouwens.

Waar ik zelf m’n punten spaar

  • Ik spaar punten voor vluchten binnen de Oneworld alliantie bij British Airways (zo vloog ik in Business Class van Amsterdam naar Tokio retour met Qatar Airways (zelfde alliantie) en ontving daar meer dan 20.000 miles voor die ik dus spaarde bij het programma van British Airways en onlangs weer inwisselde voor een  vlucht van Hong Kong naar Cebu met Cathay Pacific (ook zelfde alliantie)).
  • Ik spaar punten voor vluchten binnen de Skyteam alliantie bij Delta Air Lines omdat die punten nooit vervallen (is ook nog mogelijk) en heb daar inmiddels 69.000 punten (een enkeltje West-Europa—Midden-Oosten in business class kan ik bij Delta kopen voor 42.500 punten en een klein beetje geld maar de vluchten kunnen dus worden uitgevoerd door iedere airline binnen de alliantie van Delta Air Lines)
  • Ik spaar punten voor vluchten binnen de Star Alliance alliantie bij United Airlines omdat ik vrijwel nooit met Star Alliance vlieg en heel lang geleden zonder na te denken een account heb aangemaakt bij United. Ik heb er echt minder dan 5000 punten en daar heb ik geen reet aan.
  • Ik spaar ook punten bij Emirates Skywards (dat is niet echt een alliantie maar je kunt er wel punten sparen) en omdat ik in een grijs verleden ooit wat heb gevlogen met Emirates heb ik nu voor 27.500 punten en €19,59 een ticket in business class van Bangkok naar Hong Kong kunnen kopen.
  • Dan heb ik ook nog wat punten (12.000nogwat) bij Etihad Airways omdat ik ooit met Air Seychelles (partner) en Etihad zelf heb gevlogen en gespaard. Met die 12.000nogwat punten kan ik niet zoveel, behalve een upgrade van economy naar business class kopen van Abu Dhabi naar Mumbai, maar dat is niet per se een vlucht die ik op de planning heb staan.

Nu echt de conclusie

Spaar altijd punten en kies daarvoor het juiste frequent flyer programma (en dat kunnen meerdere zijn maar dat is sowieso niet Flying Blue, hahaha).

En zo’n beetje alle context van dit verhaal vind je in m’n boek Thuisblijven is duurder.

In deze volgende blogpost ga ik verder in op hoe je van tevoren kunt weten hoeveel punten je kunt sparen en wat je daar aan hebt.

Thuisblijven is duurder

Bijna gratis de wereld rondvliegen?

Ik reisde drie jaar lang de wereld rond en betaalde daar zo weinig mogelijk voor. En toen schreef ik dit boek. Dus nu kan jij het ook.

Check het boek hier